Katalog

Marta Litkowicz
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Wspomaganie rozwoju emocjonalnego dziecka przy praktycznym wykorzystaniu metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne

- n +

Wspomaganie rozwoju emocjonalnego dziecka przy praktycznym wykorzystaniu metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców i ich dzieci.

Cele:
- Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie, swojego ciała.
- Kształtowanie spontaniczności, pewności siebie.
- Wyczucie własnego ciała i ciała partnera.
- Poznawanie własnego ciała i odkrywanie własnych możliwości.
- Wyzwalanie poczucia satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym.
- Nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą.
- Kształtowanie więzi z rodzicami.

Literatura:
- M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska: "Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka". WSiP, Warszawa 1992.

Przebieg zajęć

Ćwiczenia wstępne:

- Powitanie dzieci i dorosłych: dzień do-bry (uderzamy dłońmi o podłogę), dzień do-bry (uderzamy dłońmi o kolana), dzień do-bry (klaszczemy), dzień do-bry (klaszczemy nad głową).
- Przywitanie się w parach (dorosły- dziecko): witają się nasze dłonie, witają się nasze łokcie, witają się nasze głowy, witają się nasze stopy, witają się nasze plecy, itd.

Ćwiczenia "z" w parach:
- "Lustro" - rodzice i dzieci siedzą naprzeciwko siebie, naśladowanie ruchów partnera.
- Dziecko leży na podłodze, rodzic turla go w różne strony- zmiana ról.
- "Naleśnik" - dziecko leży na plecach, na podłodze, rodzic "zwija go w naleśnik", smaruje dżemem, posypuje cukrem, kroi- zmiana ról.
- Dziecko i rodzic siedzą na podłodze w siadzie prostym, opierają się plecami o siebie, dziecko pcha plecami rodzica- zmiana ról.
- "Wóz" - ciągnięcie za kostki dziecka leżącego na plecach.
- Dziecko siada przy nodze rodzica, obejmuje ją rękoma, ten powoli idzie ciągnąc dziecko.
- "Fotelik" - rodzic w siadzie skrzyżnym, dziecko siada opierając się plecami o rodzica, kołysanie dziecka przy dźwiękach muzyki klasycznej, relaksacja.
- "Tunel" - rodzic w klęku podpartym, dziecko przechodzi pod rodzicem.
- Prowadzenie ślepca- rodzic ma zamknięte oczy, dziecko prowadzi go po sali- zmiana ról.
- "Krokodyl" - rodzic leży na brzuchu, dziecko kładzie się na niego tak, by brzuchem dotykać pleców rodzica. Rodzic wozi dziecko po sali.

Ćwiczenia "przeciwko" w parach:
- Dziecko zwija się w kłębek, rodzic próbuje go "rozwinąć" - zmiana ról.
- Dziecko siedzi mocno podparte na podłodze, rodzic próbuje go przesunąć- zmiana ról.

Ćwiczenia "razem" w parach:
- Siedząc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, dziecko kładzie się na plecach, rodzic przyciąga go do siebie.
- Stojąc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, palce stóp ćwiczących złączone, dziecko odchyla się od rodzica.
- Stojąc, rodzic ugina kolana (do przysiadu), dziecko z pomocą staje na udach rodzica, trzymając się mocno za ręce dziecko odchyla się do tyłu.
- Dziecko stoi tyłem do rodzica, nie odrywając nóg od podłogi "upada" na ręce rodzica.

Ćwiczenia "razem" w grupie:
- Huśtanie dziecka trzymając go za kostki i nadgarstki.
- Rodzice tworzą tunel, dzieci czołgają się pod tunelem na plecach lub brzuchu.
- Trzy osoby w klęku podpartym kołyszą dziecko, które leży na ich plecach (jedna osoba asekuruje dziecko).

Zakończenie zajęć:
- "Płynęła sobie rzeczka" - masaż całego ciała.
- Wszyscy leżą na podłodze, mają zamknięte oczy, jedna osoba przechodzi pomiędzy leżącymi osobami tak, by nikogo nie dotknąć, potem wyznacza następną- relaks przy muzyce klasycznej.
- Pożegnanie się: do-wi-dze-nia (uderzamy dłońmi o podłogę), do-wi-dze-nia (uderzamy dłońmi o kolana), do-wi-dze-nia (klaszczemy), do-wi-dze-nia (klaszczemy nad głową).
 

Opracowanie: mgr Marta Litkowicz

Wyświetleń: 1878


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.