Katalog Marta Litkowicz Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Wspomaganie rozwoju emocjonalnego dziecka przy praktycznym wykorzystaniu metody ruchu rozwijającego Weroniki SherborneWspomaganie rozwoju emocjonalnego dziecka przy praktycznym wykorzystaniu metody ruchu rozwijającego Weroniki SherborneScenariusz zajęć otwartych dla rodziców i ich dzieci.Cele: - Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie, swojego ciała. - Kształtowanie spontaniczności, pewności siebie. - Wyczucie własnego ciała i ciała partnera. - Poznawanie własnego ciała i odkrywanie własnych możliwości. - Wyzwalanie poczucia satysfakcji związanej z wysiłkiem fizycznym. - Nawiązywanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą. - Kształtowanie więzi z rodzicami. Literatura: - M. Bogdanowicz, B. Kisiel, M. Przasnyska: "Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka". WSiP, Warszawa 1992. Przebieg zajęć Ćwiczenia wstępne: - Powitanie dzieci i dorosłych: dzień do-bry (uderzamy dłońmi o podłogę), dzień do-bry (uderzamy dłońmi o kolana), dzień do-bry (klaszczemy), dzień do-bry (klaszczemy nad głową). - Przywitanie się w parach (dorosły- dziecko): witają się nasze dłonie, witają się nasze łokcie, witają się nasze głowy, witają się nasze stopy, witają się nasze plecy, itd. Ćwiczenia "z" w parach: - "Lustro" - rodzice i dzieci siedzą naprzeciwko siebie, naśladowanie ruchów partnera. - Dziecko leży na podłodze, rodzic turla go w różne strony- zmiana ról. - "Naleśnik" - dziecko leży na plecach, na podłodze, rodzic "zwija go w naleśnik", smaruje dżemem, posypuje cukrem, kroi- zmiana ról. - Dziecko i rodzic siedzą na podłodze w siadzie prostym, opierają się plecami o siebie, dziecko pcha plecami rodzica- zmiana ról. - "Wóz" - ciągnięcie za kostki dziecka leżącego na plecach. - Dziecko siada przy nodze rodzica, obejmuje ją rękoma, ten powoli idzie ciągnąc dziecko. - "Fotelik" - rodzic w siadzie skrzyżnym, dziecko siada opierając się plecami o rodzica, kołysanie dziecka przy dźwiękach muzyki klasycznej, relaksacja. - "Tunel" - rodzic w klęku podpartym, dziecko przechodzi pod rodzicem. - Prowadzenie ślepca- rodzic ma zamknięte oczy, dziecko prowadzi go po sali- zmiana ról. - "Krokodyl" - rodzic leży na brzuchu, dziecko kładzie się na niego tak, by brzuchem dotykać pleców rodzica. Rodzic wozi dziecko po sali. Ćwiczenia "przeciwko" w parach: - Dziecko zwija się w kłębek, rodzic próbuje go "rozwinąć" - zmiana ról. - Dziecko siedzi mocno podparte na podłodze, rodzic próbuje go przesunąć- zmiana ról. Ćwiczenia "razem" w parach: - Siedząc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, dziecko kładzie się na plecach, rodzic przyciąga go do siebie. - Stojąc przodem do siebie i trzymając się mocno za ręce, palce stóp ćwiczących złączone, dziecko odchyla się od rodzica. - Stojąc, rodzic ugina kolana (do przysiadu), dziecko z pomocą staje na udach rodzica, trzymając się mocno za ręce dziecko odchyla się do tyłu. - Dziecko stoi tyłem do rodzica, nie odrywając nóg od podłogi "upada" na ręce rodzica. Ćwiczenia "razem" w grupie: - Huśtanie dziecka trzymając go za kostki i nadgarstki. - Rodzice tworzą tunel, dzieci czołgają się pod tunelem na plecach lub brzuchu. - Trzy osoby w klęku podpartym kołyszą dziecko, które leży na ich plecach (jedna osoba asekuruje dziecko). Zakończenie zajęć: - "Płynęła sobie rzeczka" - masaż całego ciała. - Wszyscy leżą na podłodze, mają zamknięte oczy, jedna osoba przechodzi pomiędzy leżącymi osobami tak, by nikogo nie dotknąć, potem wyznacza następną- relaks przy muzyce klasycznej. - Pożegnanie się: do-wi-dze-nia (uderzamy dłońmi o podłogę), do-wi-dze-nia (uderzamy dłońmi o kolana), do-wi-dze-nia (klaszczemy), do-wi-dze-nia (klaszczemy nad głową).
Opracowanie: mgr Marta Litkowicz Wyświetleń: 1878
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |