Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Agnieszka Chojecka
Uroczystości, Scenariusze

Ślubowanie klas pierwszych gimnazjum

- n +

Ślubowanie klas pierwszych gimnazjum

I Słowo wstępne

Powitanie zebranych uczniów, przedstawicieli nauczycieli i pracowników szkoły, zaproszonych gości, rodziców.

II Akt ślubowania

Proszę wszystkich o powstanie.
Poczet sztandarowy proszę o wprowadzenie flagi narodowej (sztandaru szkoły).
Do hymnu. (odśpiewanie hymnu narodowego).
Po hymnie.
Do ślubowania (ślubujący podnoszą prawą rękę do ślubowania):
"My, uczniowie klas pierwszych gimnazjum w......................., naszej Ojczyźnie i Tobie, szkoło, ślubujemy:
- zdobytą wiedzę i umiejętności jak najlepiej wykorzystać w swej dalszej pracy;
- czynnie współuczestniczyć w życiu społecznym, gospodarczym i kulturalnym kraju;
- rzetelnie pogłębiać wiedzę;
- wysoko nieść zaszczytne miano wychowanka gimnazjum w.....................;
Ślubujemy".
Po ślubowaniu.
Poczet sztandarowy proszę o wyprowadzenie flagi narodowej.

III Wystąpienie Dyrektora Szkoły.

IV Zabranie głosu przez zaproszonych gości.

V Zabranie głosu przez przedstawiciela gimnazjalistów.

"Wkroczyliśmy w nowy etap edukacji. Zawiłą i krętą ścieżką zmierzamy powoli ku dorosłości. Poszukujemy wszelkich receptur, kierujących nas na właściwe tory życia. A oto kilka z nich."

VI Część artystyczna.

VII Część nieoficjalna, przygotowana przez rodziców gimnazjalistów.

Scenariusz części artystycznej

UCZYMY SIĘ NIE DLA SZKOŁY, LECZ DLA ŻYCIA

Na wejście uczniowie, ustawieni w dwu bliskich sobie grupach, śpiewają piosenkę "Prawo" zespołu "Ich Troje".

Scena 1
Przy cichych dźwiękach "Peer Gynt Suita Nr1 <Poranek>" E.Griega jedna osoba recytuje wiersz J.Kofty "To ziemia". Utwór dzielimy na jednozwrotkowe fragmenty, które będą przeplatane innymi utworami.
Uśmiechów wiele ma
Godzina szarego dnia
Nie zginiesz w tłumie
Póki jeszcze umiesz
Przystanąć
Gdy zaśpiewa ptak

Scena 2

Wykorzystujemy tu utwór J.de La Fontaine'a "Korzyść z nauki".
Osoba A gra rolę bajkopisarza, który właśnie tworzy nową historię. Cały czas siedzi nad kartami wielkiej księgi i pisze. Dopiero w ostatnich frazach wstaje zza stołu i zwraca się do publiczności, ale swój wzrok kieruje ponad głowy widzów, by sprawiało to wrażenie uniwersalności jego słów.
Osoby B i C są postaciami z wyobraźni pisarza. Pojawiają się w odpowiednim momencie.

A: Do mędrca ubogiego rzekł prostak bogaty:

B: Szkoda twej pracy, mój mądry sąsiedzie-
I żyjesz, i umrzesz w biedzie,
Bo z nauk nie ma intraty.
Uczonym zawsze się zdaje,
Że sława w dalekie kraje
Rozniesie blask ich nazwiska.
A moim zdaniem, przez wasze mozoły
Świat i szeląga nie zyska.
Gdy biesiaduję z mymi przyjacioły
(A ty nad książką biedzisz się na strychu),
Ten prawi to, tamten owo.
Mówim o wszystkim, ale daję słowo
O uczonych ani słychu.
Podporą kraju są obywatele,
Lecz tylko tacy, co wydają wiele.(...)
Wszystko na świecie, mój mości uczony,
Zawisło tylko od złota potęgi:
Handel, rzemiosła, wsie, miasta i trony,
Nawet wy i wasze księgi.

A: Mędrzec mógł był odeprzeć tę mowę zuchwałą,
Lecz przekonywać głupca, na co to się zdało!
Więc tylko mruknął przez zęby:
C: Szkoda gęby.

A: Wkrótce wybuchła wojna w tej krainie,
Z nią głód, pożoga, zniszczenie,
I bogacz w jednej godzinie
Postradał całe swe mienie.
Więc o chlebie żebraczym gdy z głodu przymierał,
Mędrzec owocem swej pracy go wspierał.

Półgłówkom, co naukę w lekkiej mają cenie,
Dwie niedługie uwagi zrobić się ośmielę:
Rozumu nie zastąpią ładowne kieszenie,
Gorzej umieć za mało, niżeli za wiele.

Scena 3
Utwór J.Kofty- c.d.
Daleka droga twa
Za dalą jest inna dal
Choć nie ma kresu dobrze wiesz
Że droga ta prowadzi gdzieś

Scena 4
Wykorzystujemy tu wiersz J.Kowalskiej "W XXI wiek".
Osoba A prowadzi swoistą, nieuświadomioną rozmowę ze swoim alter ego. Jest spokojna, zrównoważona, poukładana wewnętrznie. Przegląda zawartość walizki, która jest symbolem jej samej i jej życia.
Osoba B (alter ego) stoi za siedzącą na krześle osobą A. Jest trochę zgryźliwa, uszczypliwa, dopowiada luźne komentarze do wypowiedzi osoby A.


A: W mojej walizce XX wieku
Żerowisko myśli
Bałagan

B: Choć miał być uniwersalny porządek

A: Rozwodnione mózgi
Zniewolone przez czas
Fałszywi prorocy
Z uśmiechem Mony Lizy

B: Jest i puszka Pandory
Wśród skrzętnie skrywanych pamiątek

A: Niepokorny wybuchowy świat
Szufladkowany po różnych kuracjach
Z palcem na ustach

B: Cierpnie skóra (...)

A: W mojej walizce są progi
I wysokie schody
Ratyfikacje traktatów (...)
Sojusznicy

B: Tylko nie wiem której opcji (...)

A: Więc gdy na dłoni
Osiadają płatki nadziei
A promyki
Łączą mnie z niebem

B: Zdezorientowana
Wizytą u siebie

A: Coraz chętniej
Wyciągam po nie drżące ręce
I wpycham do walizki

B: Czas
Na oczka jezior
Na serce z marzeniami
Na człowieka
- i grosz na szczęście

Scena 5
Utwór J.Kofty- c.d.
Niewyśpiewany jeszcze świat
Nie zapalone jeszcze światła
Co ludzką twarz
Jak dobry sen rozjaśnią

Scena 6
Wykorzystujemy tu wiersz R.W.Emersona "Co to jest sukces?".
Dwie osoby stoją tyłem do siebie. Każda z nich zastanawia się, czym jest sukces.
Wspólnie zadają tytułowe pytanie. Później kolejno, na zasadzie wyliczanki, proponują odpowiedzi. Przy ostatniej powoli odwracają się w stronę widowni, by w końcowej frazie, wypowiedzianej wspólnie, patrzeć na siebie.


AB: Co to jest sukces?
To śmiać się często i dużo,
Zdobywać szacunek mądrych ludzi
I uczucia dzieci.

B: To zasługiwać na szczere uznanie
I znosić cierpliwie zdrady fałszywych przyjaciół.

A: To doceniać piękno i znajdować w innych to, co najlepsze.

B: To pozostawić świat odrobinę lepszym,
Czy to za sprawą zdrowego dziecka,
Ogrodowej grządki czy lepszych warunków społecznych.

A: To wiedzieć, że dzięki twemu istnieniu
Choć jeden człowiek miał łatwiejsze życie.

AB: Właśnie to oznacza odnieść sukces.

Scena 7
Utwór J.Kofty- c.d.

Obłoków zamyślona biel
Owoce, drzewa, barwy dnia
To wszystko dzięki tobie trwa
To wszystko w tobie trwa.

Scena 8
Wykorzystujemy tu fragment Biblii "Wszystko ma swój czas...".
Osoba A odgrywa rolę swoistej klamry narracyjnej. Stoi gdzieś w tłumie, niewidoczna. Mówi powoli, spokojnie, z rozmysłem.
Osoby B i C stoją przodem do publiczności. Spokojnie, wczuwając się w tekst, wygłaszają swoje kwestie.

A: Wszystko ma swój czas,
I jest wyznaczona godzina
Na wszystkie sprawy pod niebem:

B: Jest czas rodzenia i czas umierania,
Czas sadzenia i czas wyrywania tego, co zasadzono,

C: Czas zabijania i czas leczenia,
Czas burzenia i czas budowania,

B: Czas płaczu i czas śmiechu,
Czas zawodzenia i czas pląsów,

C: Czas rzucania kamieni i czas ich zbierania, (...)

B: Czas szukania i czas tracenia,
Czas zachowania i czas wyrzucania,

C: Czas rozdzierania i czas zszywania,
Czas milczenia i czas mówienia,

B: Czas umiłowania i czas nienawiści,
Czas wojny i czas pokoju, (...)

A: Na każdą bowiem sprawę
I na każdy czyn
Jest czas wyznaczony.

Scena 9
Utwór J.Kofty- c.d.

Wśród swoich ludzkich spraw
Pamiętaj nie jesteś sam
Ptak przelatuje
Kwitnie kwiat
To ONA
To ziemia
Ziemia ojczyzna ludzi

Po tej scenie uczniowie w milczeniu opuszczają salę.
 

Opracowanie: Agnieszka Chojecka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 10955
 
   Komentarze
  • majka, 2005-07-23

    Bardzo ciekawe, podobało mi się!!Gratuluję pomysłu.

  • Ela, 2005-09-11

    Wspaniale i oryginalnie. POkazałaś klasę.

  • Anonim, 2005-09-27

    Do bani! Dlaczego takie ponure? Co to pogrzeb?



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3.5



    Ilość głosów: 4
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014