Katalog

Kamilla Niciejewska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Człowiek człowiekowi wilkiem - scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

Człowiek człowiekowi wilkiem - lekcja wychowawcza

I. Temat: Człowiek człowiekowi wilkiem.

II. Cele ogólne:
-rozwijanie wrażliwości
-rozwiązywanie problemów w twórczy sposób
-kształtowanie umiejętności dostrzegania sytuacji, w których łamane są prawa człowieka
-kształtowanie umiejętności wyrażania własnych myśli i uczuć
-rozwijanie umiejętności asertywnych zachowań w trudnych (konfliktowych)sytuacjach
-rozbudzanie szacunku dla drugiego człowieka

III. Cele ogólne:
-potrafi docenić działalność organizacji charytatywnych
-aktywnie pracuje w grupie
-potrafi dokonać oceny(krytyki akcji terrorystycznych)
-jest świadomy wartości życia i zdrowia ludzkiego

IV. Czas trwania zajęć: 45 minut.

V. Metody: Pogadanka wstępna, inscenizacja, praca pod kierunkiem nauczyciela

VI. Techniki i formy:
- praca w grupach
- indywidualna
-zbiorowa

VII. Materiały: wycinki z gazet na temat aktów terrorystycznych i łamania praw człowieka, kartoniki w kształcie cegiełek, flamastry, kartki papieru formatu A4,kartki z zadaniami dla dwóch grup(do odegrania scenek),duża plansza do przytwierdzenia na tablicy.

VIII. Uwagi: W efekcie końcowym klasa może założyć stowarzyszenie, fundację działającą na rzecz np. dzieci z ubogich rodzin, chorych uczniów...

IX. Przebieg zajęć:

Wprowadzenie: W dzisiejszych czasach dużo jest wojen i aktów terrorystycznych na świecie. Przerażający jest fakt, że ginie w nich bardzo dużo niewinnych ofiar-kobiet, dzieci. Co można by zmienić aby powstrzymać tę falę nienawiści? Zastanowimy się nad tym na dzisiejszej lekcji.

Część właściwa lekcji:
1.Powitanie,sprawdzenie obecności i zapisanie tematu lekcji.

2.Zadanie pytania: Co to znaczy być człowiekiem?
Uczniowie udzielają odpowiedzi: to znaczy być dobrym, szanować drugiego człowieka, posiadać określony światopogląd, inteligencję...

3.Co rozumiemy pod pojęciem zawartym w temacie lekcji? Proszę podać kilka przykładów z kraju, bądź świata, gdzie ludzie są sobie wrodzy, gdzie łamane są prawa człowieka? Uczniowie udzielają odpowiedzi-wykorzystujemy przygotowane przez nich wycinki z gazet dotyczące aktów terrorystycznych np. w Osetii, Iraku, Afryce...

4.Czy ta sytuacja musi mieć miejsce? Proszę podać inne zakończenie powiedzenia, aby miało ono pozytywny wydźwięk. Uczniowie proponują np. człowiek człowiekowi człowiekiem i inne.

5. Klasa zostaje podzielona na dwie grupy-wybrani liderzy otrzymują na kartkach zadanie. Należy odegrać scenkę dotyczącą złego zachowania.
Grupa nr1-Dwie dobre koleżanki pokłóciły się i zaczynają się wzajemnie obgadywać. Szukają w klasie nowych sprzymierzeńców, wytykając się palcami.
Grupa nr2- Na boisku szkolnym wyzywa się dwóch chłopców. Ich koledzy powoli tworzą zwarty kordon wokół nich zachęcając do bójki. Niebawem do niej dochodzi

6.Po obejrzeniu scenek klasa otrzymuje zadanie wymyślenia dobrych zakończeń tych historii. Grupa nr1 proponuje, aby w historii grupy nr2 znalazła się rozsądna koleżanka, która wyjaśni przyjaciółkom ich błąd i doprowadzi do bliskiego ich pogodzenia. Przedstawiciele grupy 2 uczniowie, którzy powstrzymują chłopców tłumacząc im, że jeszcze wczoraj byli dobrymi kumplami.

(komentarz nauczyciela)

Te scenki są fikcją, możemy je dowolnie zmieniać. W życiu nie ma niestety takiego marginesu tolerancji. Nie można tak jak w filmie dopisać innego zakończenia. W takim razie proszę pomyśleć co należałoby zrobić, aby konfliktów między ludźmi było mniej? Co służy dobremu porozumieniu? Uczniowie odpowiadają ,że ważne są rozmowy-dialog między ludzki i uznanie racji drugiego człowieka-kompromis.

7. Dużo jest organizacji pomagających ludziom w trudnej sytuacji, wymieńcie kilka z nich. Propozycje uczniów zapisywane są na dużej kartce papieru przytwierdzonej do tablicy-zapisuje jeden z uczniów.

8.Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Na biurku nauczyciela położone są 3 kolory kartek. Grupę 1 stanowią dzieci, które wybiorą żółty kolor, grupę 2 ci, którzy wezmą zielone kartki, 3 zaś będzie składała się z dzieci z białymi kartkami. to jak mogłoby się nazywać i komu niosłaby pomoc. Proszę uwzględnić specyfikę naszej okolicy i naszą możliwość niesienia pomocy. Młodzież na dużych kartkach papiery zapisuje nazwy swojej organizacji i określa zakres jej działalności. Po prezentacji każdej a grup zastanawiamy się, która z nich mogłaby działać u nas.

Podsumowanie:
Proszę powiedzieć jakie warunki muszą być spełnione, aby mogło funkcjonować nowe powiedzenie: "Człowiek człowiekowi człowiekiem". Swoje propozycje uczniowie zapisują na małych kartonikach w kształcie cegiełek. Opisane "cechami" cegiełki układamy u mur na biurku (te cechy to: szacunek, poszanowanie drugiego człowieka, kompromis, miłość, prawa dla wszystkich ludzi, uwzględnianie poglądów innych...)

Nauczyciel zadaje pytanie co się stanie, gdy zabierzemy, kilka z zasad. Zasad ,które mają warunkować dobre relacje między ludźmi? W tym momencie jeden z uczniów wskazany przez nauczyciela wyjmuje dwie cegiełki-mur rozsypuje się. Pytanie do dzieci o czym to świadczy? Odpowiadają, że jeśli warunki dobrych kontaktów międzyludzkich i poszanowanie praw innych ludzi nie zostaną zachowane-ludzie mogą być wrogo do siebie nastawieni. Mur symbolizujący porozumienie przestanie istnieć.

Uczniowie otrzymują do zrobienia projekt -plakat na temat: "Organizacje humanitarne-czym imponują?"

10. Bibliografia:
Kij w mrowisko, W: Viva, nr 38,2004,s.6-7.
Strzelano im w plecy, W: Twoje Imperium,nr86,2004,s.3-4.
B.Jakubowska, J.Jakubowski, Ja i inni, Warszawa 1987,s.35-107.
 

Opracowanie: Kamilla Niciejewska
Zespół Szkół im.Jana Pawła w Łochowie

Wyświetleń: 6646


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.