Katalog

Elzbieta Kackieło, Beata Kitlas, Cecylia Sołyjan
Edukacja czytelnicza, Konkursy

Promocja młodych talentów

- n +

Promocja młodych talentów



Podczas udostępniania księgozbioru bibliotekarz dzięki prowadzonym z uczniami rozmowom poznaje czytelników, ich poziom i zainteresowanie.
Formy pracy z uczniem zdolnym:
- Umożliwienie udziału w zajęciach pozalekcyjnych
- Wdrażanie do samodzielności, systematyczności,
- Pomoc w zdobywaniu materiałów do samodzielnej pracy (książki, kasety video, programy komputerowe, filmy itp.)
- Przygotowanie do konkursów, olimpiad,
- Umożliwienie pracy innymi technikami np. przez Internet,
- Włączanie ucznia do programów międzynarodowych w ramach programów edukacyjnych krajów Unii Europejskiej np. Sokrates Comenius itp.,
- Danie uczniowi możliwości dzielenia się swoimi osiągnięciami z kolegami np. w gazetce szkolnej, kronice szkoły,
- Organizowanie konkursów z uwzględnieniem pomysłów uczniów zdolnych.

Uczeń zdolny, aby w pełni móc rozwijać swoje uzdolnienia potrzebuje naszego wsparcia, właściwego pokierowania jego dalszym procesem kształcenia. Rozwój uzdolnień ucznia zależy od sposobu pracy z nim. Każdy nauczyciel powinien dołożyć więc wszelkich starań, by uczeń zdolny mógł w pełni rozwijać swoje uzdolnienia i osiągnąć jak najlepsze wyniki.

Inne zadania nauczyciela to:
- Kształtowanie u ucznia wiary we własne siły i umiejętności,
- Pobudzanie ucznia do pogłębiania i zdobywania wiedzy na drodze poszukiwań, badań, eksperymentów,
- Uaktywnianie ucznia,
- Stworzenie odpowiednich warunków do pracy indywidualnej,
- Umożliwienie przejawiania inicjatywy,

Uczeń zdolny to taki, który działając w tych samych lub podobnych warunkach przewyższa innych uczniów w wykonywaniu tych samych zadań. Uczeń zdolny osiąga sukcesy w nauce, ma pomysły twórcze, szerokie zainteresowania, wysoki lub bardzo wysoki poziom zdolności, silną motywacje, by zajmować się tym, co go interesuje, wytrwałość w dążeniu do określonego celu, szybkie i skuteczne uczenie się samodzielne, lub pod kierunkiem nauczyciela, poczucie własnej wartości.

W rozwoju uzdolnień ważne są nie tylko warunki indywidualne, czy psychologiczne ale także społeczno-środowiskowe (szkoła, rodzina).

Przy bibliotece II LO im. ks. Anny z Sapiehów Jabłonowskiej działają dwa koła zainteresowań:
- koło kronikarskie,
- koło miłośników sztuki.

Biblioteka bierze czynny udział w organizowaniu i współorganizowaniu konkursów plastycznych, literackich i fotograficznych. Szczególną motywacją do wzięcia udziału w konkursach jest fakt, że konkursy pozwalają zaprezentować prace uczniów na terenie szkoły i poza jej murami. Nasza młodzież osiąga liczne sukcesy.

Jest to dla nich forma artystycznej konfrontacji, a jednocześnie możliwość kształtowania wrażliwości na piękno języka polskiego poprzez sztukę.

Wykrywanie uczniów zdolnych nie zawsze jest sprawą łatwa. Niektórzy sami się ujawniają poprzez swą inteligencję, wiedzę czy zachowanie, innych musimy dopiero odkryć. Rokrocznie zachęcamy młodzież do zaprezentowania swoich prac
w Przeglądach Twórczości Dzieci i Młodzieży. W roku szkolnym 2003/04 wysłałyśmy aż 14 prac w różnych kategoriach, z czego 4 zostały nagrodzone,
a 3 otrzymały wyróżnienia.

Promujemy także młodzież uzdolnioną plastycznie organizując im wystawy indywidualne i prac pokonkursowych na terenie szkoły. Doznania estetyczne - dzięki wywołanym przez nie wzruszeniom i zachwytom- przyczyniają się do uzewnętrzniania i utrwalania emocji, które wyzwoliły się u wychowanka.

Biblioteka jest miejscem, gdzie przede wszystkim rozwijamy wśród młodzieży zainteresowania literackie.

Młodzież jest bardzo wdzięcznym obiektem twórczych działań, chętnie angażuje się w różnego rodzaju przedsięwzięcia, odkrywając swoje talenty.

Bibliografia:
1. Borzyn I.: Uczniowie zdolni. W-wa PWN 1979.
2. Sekowski A.: Różnice indywidualne a osiągnięcia uczniów zdolnych. Przegląd Psychologiczny 1993.
3. Lewowicki T.: Kształcenie uczniów zdolnych. W-wa WSiP 1986
4. Matczak A.: Diagnoza intelektu. W-wa Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN 1994
5. Strelau J. Jurkowski A., Putkiewicz Z.: Podstawy psychologii dla nauczycieli. W-wa PWN 1977
 

Opracowanie: Beata Kitlas
Elzbieta Kackieło
Cecylia Sołyjan

Wyświetleń: 1409


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.