AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Maria Kuroczycka, Anna Maciejewska
Przyroda, Konspekty

Alternatywne sposoby ograniczenia klęski głodu na Ziemi

- n +

Konspekt lekcji przyrody - Alternatywne sposoby ograniczenia klęski głodu na Ziemi

2 godziny lekcyjne

Cele lekcji
Uczeń:
-definiuje pojęcia: skraplanie, destylacja, Trzeci Świat, słonorośla
-wyjaśnić związek między konfliktami zbrojnymi a głodem
-planuje i wykonuje proste doświadczenie pozwalające uzyskać wodę zdatną do picia z wody morskiej (słonej)
-rozumie zależność temperatury wrzenia z ciśnieniem atmosferycznym
-wskazuje na mapie kraje, w których wykorzystuje się wodę morską w celu nawadniania upraw słonorośli
-wymienia korzyści wynikające z upraw słonorośli w krajach Trzeciego Świata oraz z destylacji wody morskiej

Metody nauczania: pogadanka, samodzielnego dochodzenia do wiedzy, pokaz

Środki dydaktyczne: rzutnik, foliogram pt. "Destylacja i jej przebieg", dwa szklane naczynia niejednakowej wielkości, folia przezroczysta, roztwór soli kuchennej, ciężarek, ścienna mapa świata, artykuł pt. "Woda morska do nawadniania pól" (Świat Nauki, Nr 10(86), październik 1998)

Wskazówki metodyczne do zadania 1: zaleca się aby uczniowie przynieśli zebrane doniesienia prasowe dotyczące głodu na świecie oraz konfliktów zbrojnych.

Schemat pokazu pt. odsalanie wody morskiej:



Tok lekcji:
1.Podanie tematu lekcji i krótkie omówienie go.
2.Przydział kart pracy uczniom i środków dydaktycznych.
3.Omówienie sposobu wykonania zadań.
4.Realizacja zadań (po wykonaniu zadania 4 nauczyciel wyjaśnia rolę destylacji wody morskiej jako alternatywną metodę pozyskiwania wody pitnej).
5. Omówienie zadań i wyciągnięcie wniosków.
6. Ocena pracy uczniów.
7.Podanie zadania domowego.

KARTA PRACY UCZNIA

Zadanie 1. Na podstawie zebranych doniesień prasowych uzupełnij poniższą tabelkę:
 
Państwo dotknięte głodem Państwo w którym toczą się walki zbrojne
 






 

Jaką zależność dostrzegasz i dlaczego?
...........................................................................................

Zadanie 2. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie na mapie świata kraju dotkniętego klęską głodu oraz obszarów gdzie opady deszczu są niewielkie, gdzie naturalna podaż wody jest zbyt mała.

Zadanie 3. Wymień pięć nazw krajów należących do państw Trzeciego Świata. Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie ich na mapie świata.
...........................................................................................
Zadanie 4. Zastanów się jak można pomóc krajom dotkniętym niedoborem wody pitnej.

Zadanie 5. Analizując foliogram nr 1 udziel odpowiedzi na pytania:
a) na czym polega proces destylacji?
...........................................................................................

b) na czym polega proces skraplania?
...........................................................................................
c) na czym polega proces parowania?
...........................................................................................d) na czym polega proces wrzenia?
...........................................................................................
Zadanie 7. Na podstawie obserwacji pokazu odsalania wody morskiej wykonanego przez nauczyciela wyciągnij stosowne wnioski.

Zadanie 8. Uzupełnij zdanie: Mechanizm odsalania wody morskiej w procesie destylacji wykorzystuje prawo fizyki, które mówi, iż temperatura wrzenia wody ............się wraz ze spadkiem ciśnienia.
...........................................................................................


Nauczyciel czyta uczniom fragmenty artykułu ze Świata Nauki pt. "Woda morska do nawadniania pól"

Zadanie 9. W oparciu o przeczytany przez nauczyciela tekst wykonaj poniższe polecenia:
a) wypisz i wskaż na mapie świata trzy kraje, które wykorzystują wodę morską w celu nawadniania upraw słonorośli

b) Wymień korzyści wynikające z upraw słonorośli
...........................................................................................

Praca domowa:

1) Posługując się atlasem geograficznym uzupełnij poniższą tabelkę, w której zamieszczono stolice państw świata, w których istnieją warunki pod uprawę słonorośli.
Stolica Państwo Kontynent
Waszyngton Stany Zjednoczone Ameryki Ameryka Północna
Ar-Rijad    
Brasilia    
Meksyk    
Rabat    
Tunis    
Trypolis    
Kair    
Cannbera    
Moskwa    
Addis Abeba    
Maskat    
Amman    
Teheran    
Delhi    
Pekin    

Foliogram 1. Destylacja i jej przebieg.


 

Opracowanie: Maria Kuroczycka
Anna Maciejewska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2755


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.