Katalog

Bożena Wojtecka-Imbor
Język polski, Scenariusze

W jakim stopniu film Piotra Trzaskalskiego "Edi" jest zwierciadłem współczesności łamiącym określone stereotypy? Scenariusz lekcji poświęconej filmowi

- n +

W jakim stopniu film Piotra Trzaskalskiego "Edi" jest zwierciadłem współczesności łamiącym określone stereotypy?

Scenariusz lekcji poświecony filmowi "Edi" Piotra Trzaskalskiego.
(lekcja dwugodzinna)

Cele:
- utrwalanie wiadomości z klas poprzednich na temat filmu;
- poznanie montażu jako głównej metody twórczej sztuki filmowej oraz pełnionych przezeń funkcji;
- doskonalenie umiejętności analizowania i interpretowania dzieła filmowego w kontekście zagadnienia - Film jako zwierciadło współczesności.

Materiały dydaktyczne: film "Edi" w reżyserii Piotra Trzaskalskiego, artykuły o filmie, fotosy.

Tok lekcji:
I. Wprowadzenie
1. Uzupełnianie zapisu przez uczniów:
Reżyseria -.......................................
Zdjęcia -...........................................
Muzyka -.........................................
2. "Edi" na tle innych filmów ukazujących polską współczesność "Tato", "Panna Nikt", "Dzień Świra".

Wniosek:
Inne problemy, ale realia jak najbardziej polskie. Film ten burzy pewien stereotyp utrwalony w mentalności Polaków jak i wiele innych.

II. Sformułowanie tematu lekcji.
"W jakim stopniu film P. Trzaskalskiego pt." Edi "jest zwierciadłem współczesności łamiącym określone stereotypy?"

III. Opracowanie tematu.
1. Fabuła i jej sens znaczeniowy.
1). Jaki to obraz polskiej rzeczywistości?
- to tzw. "gorsza Polska" w głównej mierze z marginesu.
- niemalże wszystkie sceny rozgrywają się w ubogich dzielnicach
- bohaterowie to prości ludzie, kierujący się swoją hierarchią wartości odmienną od innych
2). Bohaterowie filmu i tytułowy Edi oraz jego współlokator na tle innych postaci filmu.
- trudna walka o przetrwanie;
- proste i zarazem wzruszające marzenia bohaterów;
- zainteresowania Ediego literaturą;
- poświęcenie książek dla chłopca marzącego o zabawce - samochodziku;
- szlachetna postawa tytułowego bohatera wobec postawionych mu oskarżeń;
- zdolność do ogromnych poświęceń - miłość do dziecka i opieka nad nim, a także rezygnacja z niego dla zgłaszających się rodziców;
- postać wyłamująca się stereotypom człowieka bezdomnego, bezrobotnego spoza nawiasu społecznego.

Wniosek:
Myślenie stereotypami należy zweryfikować. Różne koleje życiowe wpłynęły na to, że niektórzy stali się bezdomnymi i nie zawsze to być może zależało od nich samych. I wśród tych ludzi znajdują się niezwykle szlachetne jednostki o szerszych zainteresowaniach zdolne do niezwykłych poświęceń i głębokich uczuć.

IV. Określenie roli filmowych środków artystycznego wyrazu;
- muzyka odzwierciedlająca nastrój bohaterów i scen;
- ruchy kamery utożsamiające się z przeżyciami ludzi i światem dźwięków np. kropla deszczu.

1. Kto kieruje naszą uwagą i spojrzeniem na świat?
-aktor zdjęć filmowych jako realizator zamierzeń reżysera

2. W jaki sposób twórcy filmu kierują naszą uwagę w danej scenie?
-ruchy kamer i zestawienia ze sobą poszczególnych obrazów (ujęcia).

V. Wprowadzenie pojęcia montażu.
- określenie kategorii technicznej - twórcze łączenie poszczególnych fragmentów (ujęć) w odpowiednim tempie, kolejności, towarzyszą im odpowiednie dźwięki.

VI. Rola montażu.
- buduje narracje filmową; opowiada, opisuje;
- tworzy nastrój;
- tworzy czas filmowy;
- wyraża przeżycia i stany psychiczne bohaterów.

VII. Podsumowanie ustne - forma pytań.
1. Czego można się dowiedzieć z filmu "Edi" o współczesnej Polsce i życiu Polaków?
2. W jaki sposób to zostało opowiedziane? Co wywołuje wrażenie realności współczesnego życia?
3. Jak oceniam pracę reżysera, operatora?

VIII. Praca domowa
"Edi" P. Trzaskalskiego - film, który warto zobaczyć - rozprawka.

 

Opracowanie: Bożena Wojtecka-Imbor

Wyświetleń: 1860


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.