Katalog Bożena Wojtecka-Imbor Język polski, Scenariusze W jakim stopniu film Piotra Trzaskalskiego "Edi" jest zwierciadłem współczesności łamiącym określone stereotypy? Scenariusz lekcji poświęconej filmowiW jakim stopniu film Piotra Trzaskalskiego "Edi" jest zwierciadłem współczesności łamiącym określone stereotypy?Scenariusz lekcji poświecony filmowi "Edi" Piotra Trzaskalskiego.(lekcja dwugodzinna) Cele: - utrwalanie wiadomości z klas poprzednich na temat filmu; - poznanie montażu jako głównej metody twórczej sztuki filmowej oraz pełnionych przezeń funkcji; - doskonalenie umiejętności analizowania i interpretowania dzieła filmowego w kontekście zagadnienia - Film jako zwierciadło współczesności. Materiały dydaktyczne: film "Edi" w reżyserii Piotra Trzaskalskiego, artykuły o filmie, fotosy. Tok lekcji: I. Wprowadzenie 1. Uzupełnianie zapisu przez uczniów: Reżyseria -....................................... Zdjęcia -........................................... Muzyka -......................................... 2. "Edi" na tle innych filmów ukazujących polską współczesność "Tato", "Panna Nikt", "Dzień Świra". Wniosek: Inne problemy, ale realia jak najbardziej polskie. Film ten burzy pewien stereotyp utrwalony w mentalności Polaków jak i wiele innych. II. Sformułowanie tematu lekcji. "W jakim stopniu film P. Trzaskalskiego pt." Edi "jest zwierciadłem współczesności łamiącym określone stereotypy?" III. Opracowanie tematu. 1. Fabuła i jej sens znaczeniowy. 1). Jaki to obraz polskiej rzeczywistości? - to tzw. "gorsza Polska" w głównej mierze z marginesu. - niemalże wszystkie sceny rozgrywają się w ubogich dzielnicach - bohaterowie to prości ludzie, kierujący się swoją hierarchią wartości odmienną od innych 2). Bohaterowie filmu i tytułowy Edi oraz jego współlokator na tle innych postaci filmu. - trudna walka o przetrwanie; - proste i zarazem wzruszające marzenia bohaterów; - zainteresowania Ediego literaturą; - poświęcenie książek dla chłopca marzącego o zabawce - samochodziku; - szlachetna postawa tytułowego bohatera wobec postawionych mu oskarżeń; - zdolność do ogromnych poświęceń - miłość do dziecka i opieka nad nim, a także rezygnacja z niego dla zgłaszających się rodziców; - postać wyłamująca się stereotypom człowieka bezdomnego, bezrobotnego spoza nawiasu społecznego. Wniosek: Myślenie stereotypami należy zweryfikować. Różne koleje życiowe wpłynęły na to, że niektórzy stali się bezdomnymi i nie zawsze to być może zależało od nich samych. I wśród tych ludzi znajdują się niezwykle szlachetne jednostki o szerszych zainteresowaniach zdolne do niezwykłych poświęceń i głębokich uczuć. IV. Określenie roli filmowych środków artystycznego wyrazu; - muzyka odzwierciedlająca nastrój bohaterów i scen; - ruchy kamery utożsamiające się z przeżyciami ludzi i światem dźwięków np. kropla deszczu. 1. Kto kieruje naszą uwagą i spojrzeniem na świat? -aktor zdjęć filmowych jako realizator zamierzeń reżysera 2. W jaki sposób twórcy filmu kierują naszą uwagę w danej scenie? -ruchy kamer i zestawienia ze sobą poszczególnych obrazów (ujęcia). V. Wprowadzenie pojęcia montażu. - określenie kategorii technicznej - twórcze łączenie poszczególnych fragmentów (ujęć) w odpowiednim tempie, kolejności, towarzyszą im odpowiednie dźwięki. VI. Rola montażu. - buduje narracje filmową; opowiada, opisuje; - tworzy nastrój; - tworzy czas filmowy; - wyraża przeżycia i stany psychiczne bohaterów. VII. Podsumowanie ustne - forma pytań. 1. Czego można się dowiedzieć z filmu "Edi" o współczesnej Polsce i życiu Polaków? 2. W jaki sposób to zostało opowiedziane? Co wywołuje wrażenie realności współczesnego życia? 3. Jak oceniam pracę reżysera, operatora? VIII. Praca domowa "Edi" P. Trzaskalskiego - film, który warto zobaczyć - rozprawka. Opracowanie: Bożena Wojtecka-Imbor Wyświetleń: 1860
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |