Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Jolanta Abram
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Obliczanie obwodów figur geometrycznych - hospitacja diagnozująca

- n +

Scenariusz zajęć w klasie III hospitacja diagnozująca

I. Temat dnia: Obliczanie obwodów figur geometrycznych (trójkąt, kwadrat, prostokąt) i ich własności - ćwiczenia utrwalające.

II. Cele:

Ogólne:


- kształcenie umiejętności dokładnego i starannego kreślenia kwadratu, prostokąta, trójkąta - zgodnie z własnościami tych figur,
- doskonalenie umiejętności mierzenia długości boków wskazanych figur,
- znajomość sposobów obliczania obwodów figur.

Szczegółowe:


Uczeń potrafi

- dostrzec i opisać różnice i podobieństwa między prostokątami i kwadratami,
- obliczyć obwody figur geometrycznych przez dodawanie długości boków,
- zna wzory i własności kwadratów i prostokątów i stosuje je do praktycznych obliczeń,
- rozwiązywać zadania złożone pogłębiające rozumienie obwodów różnymi metodami,
- współpracować w grupie,
- umie obliczyć obwód trójkąta, prostokąta, kwadratu - gdy dane są długości boków.

III. Metody:

- słowna (rozmowa kierowana),
- poglądowe,
- działalności praktycznej.

IV. Formy pracy:

- zbiorowa,
- indywidualna (jednolita i zróżnicowana),
- grupowa zróżnicowana

V. Środki dydaktyczne:

- plątaninka matematyczna,
- ludzik z figur geometrycznych,
- duże plansze figur geometrycznych (kwadrat, trójkąt, koło, prostokąt),
- karty pracy

VI. Przebieg zajęć:

1. Powitanie


- Witam tych uczniów, którym dzisiejszej nocy śniły się kolorowe sny.
- Witam wszystkie dzieci, które mają dzisiaj dobry humor.
- Pomachają do mnie dzieci, które są uśmiechnięte.

2. Wprowadzenie do tematu zajęć /Plątaninka matematyczna/.

Spójrzcie na tablicę, znajduje się na niej plątaninka matematyczna, spróbujemy ją rozwiązać.


Po rozwiązaniu, odczytują hasło: OBLICZAMY OBWODY.
- Czy ktoś z Was potrafi powiedzieć co oznacza wyraz obwód?
Obwód to suma długości boków danej figury geometrycznej.

- Jakich figur możemy obliczać obwody? /prostokąty, kwadraty, trójkąty/
- Czy tylko tych figur? /właściwie wszystkich/

3. Ludzik matematyczny


Każdy z Was ma na ławce karteczkę. Odwróćcie ją i popatrzcie na nią. Macie przed sobą fantastycznego ludzika.
- Z czego składa się ten ludzik? /z figur geometrycznych/
- Z jakich figur /głowa to koło, brzuszek - kwadrat, ręce - trójkąty, nogi - prostokąty, buty - czworokąty/
- Jaką figurą geometryczną jest brzuszek ludzika /kwadrat/.
- Co wiemy o kwadracie? /kwadrat ma wszystkie boki równe/
- W jaki sposób obliczymy obwód kwadratu? /dodając długości wszystkich boków/
- Obwód kwadratu = 4 + 4 + 4 + 4 = 16
- Jak inaczej możemy obliczyć ten obwód?
4 x a = 4 x 4 = 16
- Spróbujmy teraz obliczyć obwód ręki ludzika. Jakie są wymiary boków trójkąta /4cm, 3cm, 3cm/
- Obwód trójkąta = 4 cm + 3 cm + 3 cm = 10 cm
- Jaką figurą geometryczną jest noga ludzika? / jest to prostokąt/
- Co wiemy o prostokątach? / mają 2 pary boków równych i równoległych/
- Jak obliczymy obwód tego prostokąta? /dodając wszystkie boki/
- Obwód prostokąta = 5 cm + 1 cm + 5 cm + 1 cm = 12 cm
- Czy istnieje jeszcze inny sposób zapisu tego rozwiązania /możemy dodać długości par boków/
- Jak to zapiszemy? / 2a + 2b = 2 x 5 + 2 x 1 = 10 + 2 = 12/
- Czy istnieje jeszcze inna możliwość? /możemy dodać długości sąsiednich boków i pomnożyć razy 2 x (a + b) = 2 x (5 + 1) = 2 x 6 -= 12
- Co nam zostało jeszcze do policzenia /obwód czworokąta/
- Obwód czworokąta = 2 + 2 + 1 + 4 = 9

Następuje teraz wklejenie ludzika do zeszytu i zapisanie obwodów pod ludzikiem.

4. Zagadki matematyczne

1. Obwód kwadratu wynosi 16 cm. Ile wynosi długość boku? /4 cm/
Obwód kwadratu wynosi 24 dm. Ile wynosi długość boku? /6 dm/
Obwód kwadratu wynosi 40 m. Ile wynosi długość boku? /10 m/
Obwód kwadratu wynosi 32 mm. Ile wynosi długość boku? /8 mm/

2. Ile będzie wynosił obwód brzuszka naszego ludzika jeżeli jego bok zwiększymy 3 razy? / 3 x 4 cm = 12 cm, 12 cm x 4 = 48 cm/

5. Praca w grupach.

Otrzymacie teraz figury geometryczne: kwadraty, prostokąty i trójkąty, Waszym zadaniem będzie obliczenie obwodów tych figur. Musicie zmierzyć długości poszczególnych boków tych figur i obliczyć obwód.

Jeśli Wasze obliczenia będą prawidłowe, wyniki znajdziecie na karteczkach, które znajdują się na środku klasy.
Za prawidłowe rozwiązanie czeka Was nagroda niespodzianka

6. Samodzielna praca dzieci i odczytywanie wyników.

ZADANIE


Obwód prostokąta wynosi 18 cm, a jego szerokość wynosi 2 cm. Oblicz jego długość boku i narysuj ten prostokąt.

Wiemy:

Obwód = 18 cm
Szerokość = 2 cm

Szukamy:

Długość boku

2 cm x 2 = 4 cm,
18 cm - 4 cm = 14 cm
14 cm: 2 = 7 cm

Odp.: Długość boku wynosi 7 cm

7 Podsumowanie zajęć i ocena.

Obwód prostokąta wynosi 18 cm, a jego szerokość wynosi 2 cm. Oblicz długość boku tego prostokąta.

 

Opracowanie: mgr Jolanta Abram

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 11741
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.25



Ilość głosów: 12
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014