AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Barcz
Język niemiecki, Artykuły

Metoda projektów w praktyce szkolnej - prezentacja państw niemieckojęzycznych (Niemcy, Austria, Szwajcaria)

- n +

Metoda projektów w praktyce szkolnej

Prezentacja państw niemieckojęzycznych
(Niemcy, Austria, Szwajcaria)

Jedną z metod nauczania we współczesnej edukacji jest projekt. Istota metody projektów polega na realizowaniu przez uczniów określonego "dużego" przedsięwzięcia w oparciu o przyjęte wcześniej założenia. Przedsięwzięcie takie charakteryzuje się tym, że:
- ma określone cele i metody pracy,
- ma określone terminy realizacji całości przedsięwzięcia oraz poszczególnych etapów,
- wyznaczone są osoby odpowiedzialne za jego realizację,
- znane są kryteria oceny,
- uczniowie mogą pracować indywidualnie lub realizować zadania w grupach,
- jego realizatorzy pracują w znacznym stopniu samodzielnie i na własną odpowiedzialność,
- rezultaty pracy prezentowane są publicznie,
- założenia zawierające na ogół temat (albo obszar zagadnień, w obrębie którego szczegółowa decyzja należy do uczniów), cele, metody pracy, terminy i kryteria oceny są przygotowywane przez nauczyciela w formie tzw. instrukcji.

Dzięki metodzie projektów uczniowie mają możliwość rozwijania szeregu umiejętności:
- korzystania z różnych źródeł informacji i sprawdzania ich wiarygodności,
- dokonywania selekcji informacji,
- wykorzystywania pomysłów całej grupy,
- dokonywania selekcji pomysłów zgodnie z przyjętymi kryteriami,
- formułowania tematu i celów projektu,
- podejmowania decyzji grupowych,
- rozwiązywania konfliktów,
- wyrażania własnych opinii i słuchania opinii innych osób,
- poszukiwania kompromisu,
- dyskutowania,
- dzielenia się rolami w grupie,
- dokonywania oceny pracy grupy,
- układania harmonogramu działań,
- planowania,
- przewidywania trudności w realizacji projektu i radzenia sobie z nimi,
- ćwiczenia różnych sposobów zapisywania i prezentowania zebranych materiałów,
- umiejętność przygotowywania wystąpień publicznych i prezentacji.

Biorąc pod uwagę wszystkie zalety metody projektów postanowiłam wykorzystać ją w swojej pracy nauczyciela języka niemieckiego. Zaproponowałam moim gimnazjalistom przygotowanie prezentacji krajów niemieckiego obszaru językowego - Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

Przy wyborze tematu kierowałam się jego przydatnością, zainteresowaniami uczniów, dostępem do źródeł informacji, możliwością korelacji treści projektu z treściami innych przedmiotów.

Założeniem projektu było przybliżenie uczniom państw, w których mówi się językiem, którego się uczą - zapoznanie z realiami, dorobkiem kulturalnym, tradycjami.

Założyłam następujące cele szczegółowe:
Uczniowie:
- opracują przewodniki po Niemczech, Austrii, Szwajcarii;
- przygotują wystawę prezentującą dorobek kulturalny tych krajów (plakaty, albumy);
- nauczą się poszukiwania informacji, dokonywania ich selekcji;
- będą potrafili zredagować krótką notatkę na wybrany temat;
- będą umieli zaprezentować swoją pracę;
- będą odróżniać realia od stereotypów związanych z omawianymi krajami;
- sprawdzą swoją wiedzę na temat krajów niemieckojęzycznych.

W realizacji projektu wzięły udział zespoły klas I-III (6 zespołów), wychowawcy klas, członkowie Klubu Europejskiego oraz nauczyciele przedmiotów.

Przydział zadań wyglądał następująco:
* Zespoły klasowe przygotowują:
- ekspozycję z zakresu:
 
Niemcy, Austria lub Szwajcaria
ustrój
podział administracyjny
ludność
gospodarka
warunki naturalne
historia
większe miasta
atrakcje turystyczne
ciekawostki
malarstwo
muzyka,
literatura
architektura
film
słynni ludzie
tradycje
kuchnia
ciekawostki

- plakat i hasło reklamujące przydzielone państwo (piosenka, wiersz),
- propozycje pytań konkursowych z przydzielonego zakresu.
* Wychowawcy koordynują prace swojej klasy.
* Nauczyciele przedmiotów przeprowadzają lekcje, udzielają konsultacji zainteresowanym uczniom:
- język niemiecki - informacje krajoznawcze o Niemczech, Austrii i Szwajcarii, przygotowanie konkursu krajoznawczego i Dnia Niemieckiego,
- historia - koncepcja uniwersalnej Europy,
- WOS - informacje dotyczące ustroju i polityki,
- geografia - informacje na temat geografii Niemiec, Austrii i Szwajcarii,
- sztuka - słynni muzycy i malarze niemieckojęzyczni,
- matematyka, fizyka - postacie znanych matematyków i fizyków niemieckojęzycznych,
- informatyka - pomoc w wyszukiwaniu informacji w Internecie,
- język polski - czołowi poeci i pisarze niemieckojęzyczni.
* Członkowie Klubu Europejskiego - przygotowanie plakatów reklamujących projekt i inscenizacji z okazji Dnia Niemieckiego.

Ustaliłam harmonogram działań:
- Spotkanie organizacyjne Komitetu organizacyjnego (ustalenie tematu, przydział zadań i osób odpowiedzialnych za ich wykonanie, ustalenie terminów wykonania poszczególnych zadań/etapów) - luty 2004.
- Opracowanie plakatów reklamujących imprezę (luty)
- Zebranie organizacyjne dla nauczycieli - opiekunów klas, które reprezentować będą poszczególne państwa oraz dla nauczycieli poszczególnych przedmiotów - ustalenie tematyki zajęć realizujących projekt (luty).
- Wycieczka do biblioteki.
- Zgromadzenie informacji i przygotowanie materiałów (marzec-kwiecień).
- Przygotowanie konkursu wiedzy o krajach niemieckojęzycznych - powołanie drużyn klasowych, przygotowanie pytań, powołanie komisji (kwiecień).
- Przygotowanie Dnia Niemieckiego (marzec/kwiecień).
- Konkurs wiedzy o krajach niemieckojęzycznych. (maj)
- Obchody Dnia Niemieckiego: wystawa połączona z prezentacją poszczególnych państw, rozstrzygnięcie konkursu na plakat i hasło reklamowe, inscenizacja przygotowana przez członków Klubu Europejskiego, ogłoszenie wyników konkursu krajoznawczego.

Uczniowie bardzo zaangażowali się w realizację projektu, wykazali się dużą samodzielnością, mieli mnóstwo pomysłów i propozycji. Dzień Niemiecki obfitował w cały szereg atrakcji - była degustacja potraw, muzyka, tańce, stroje, scenki rodzajowe. Zarówno dla uczniów, jak i dla mnie było to ciekawe doświadczenie. Uczniowie wynieśli z projektu umiejętność pracy w grupie, planowania
i organizacji pracy, zbierania i selekcji materiałów, redagowania notatki, poszukiwania informacji w różnych źródłach, korzystania z katalogu w bibliotece, tworzenia bibliografii, prezentacji wyników swojej pracy. Ponadto zdobyli dodatkową wiedzę o państwach niemieckojęzycznych. Pracownia języka niemieckiego z kolei wzbogaciła się o nowe pomoce dydaktyczne.


Literatura:
Królikowski J.: Projekt jako metoda nauczania
 

Opracowanie: Katarzyna Barcz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3711


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 8

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.