Katalog Katarzyna Barcz Język niemiecki, Artykuły Metoda projektów w praktyce szkolnej - prezentacja państw niemieckojęzycznych (Niemcy, Austria, Szwajcaria)Metoda projektów w praktyce szkolnejPrezentacja państw niemieckojęzycznych(Niemcy, Austria, Szwajcaria) Jedną z metod nauczania we współczesnej edukacji jest projekt. Istota metody projektów polega na realizowaniu przez uczniów określonego "dużego" przedsięwzięcia w oparciu o przyjęte wcześniej założenia. Przedsięwzięcie takie charakteryzuje się tym, że: - ma określone cele i metody pracy, - ma określone terminy realizacji całości przedsięwzięcia oraz poszczególnych etapów, - wyznaczone są osoby odpowiedzialne za jego realizację, - znane są kryteria oceny, - uczniowie mogą pracować indywidualnie lub realizować zadania w grupach, - jego realizatorzy pracują w znacznym stopniu samodzielnie i na własną odpowiedzialność, - rezultaty pracy prezentowane są publicznie, - założenia zawierające na ogół temat (albo obszar zagadnień, w obrębie którego szczegółowa decyzja należy do uczniów), cele, metody pracy, terminy i kryteria oceny są przygotowywane przez nauczyciela w formie tzw. instrukcji. Dzięki metodzie projektów uczniowie mają możliwość rozwijania szeregu umiejętności: - korzystania z różnych źródeł informacji i sprawdzania ich wiarygodności, - dokonywania selekcji informacji, - wykorzystywania pomysłów całej grupy, - dokonywania selekcji pomysłów zgodnie z przyjętymi kryteriami, - formułowania tematu i celów projektu, - podejmowania decyzji grupowych, - rozwiązywania konfliktów, - wyrażania własnych opinii i słuchania opinii innych osób, - poszukiwania kompromisu, - dyskutowania, - dzielenia się rolami w grupie, - dokonywania oceny pracy grupy, - układania harmonogramu działań, - planowania, - przewidywania trudności w realizacji projektu i radzenia sobie z nimi, - ćwiczenia różnych sposobów zapisywania i prezentowania zebranych materiałów, - umiejętność przygotowywania wystąpień publicznych i prezentacji. Biorąc pod uwagę wszystkie zalety metody projektów postanowiłam wykorzystać ją w swojej pracy nauczyciela języka niemieckiego. Zaproponowałam moim gimnazjalistom przygotowanie prezentacji krajów niemieckiego obszaru językowego - Niemiec, Austrii i Szwajcarii. Przy wyborze tematu kierowałam się jego przydatnością, zainteresowaniami uczniów, dostępem do źródeł informacji, możliwością korelacji treści projektu z treściami innych przedmiotów. Założeniem projektu było przybliżenie uczniom państw, w których mówi się językiem, którego się uczą - zapoznanie z realiami, dorobkiem kulturalnym, tradycjami. Założyłam następujące cele szczegółowe: Uczniowie: - opracują przewodniki po Niemczech, Austrii, Szwajcarii; - przygotują wystawę prezentującą dorobek kulturalny tych krajów (plakaty, albumy); - nauczą się poszukiwania informacji, dokonywania ich selekcji; - będą potrafili zredagować krótką notatkę na wybrany temat; - będą umieli zaprezentować swoją pracę; - będą odróżniać realia od stereotypów związanych z omawianymi krajami; - sprawdzą swoją wiedzę na temat krajów niemieckojęzycznych. W realizacji projektu wzięły udział zespoły klas I-III (6 zespołów), wychowawcy klas, członkowie Klubu Europejskiego oraz nauczyciele przedmiotów. Przydział zadań wyglądał następująco: * Zespoły klasowe przygotowują: - ekspozycję z zakresu:
- plakat i hasło reklamujące przydzielone państwo (piosenka, wiersz), - propozycje pytań konkursowych z przydzielonego zakresu. * Wychowawcy koordynują prace swojej klasy. * Nauczyciele przedmiotów przeprowadzają lekcje, udzielają konsultacji zainteresowanym uczniom: - język niemiecki - informacje krajoznawcze o Niemczech, Austrii i Szwajcarii, przygotowanie konkursu krajoznawczego i Dnia Niemieckiego, - historia - koncepcja uniwersalnej Europy, - WOS - informacje dotyczące ustroju i polityki, - geografia - informacje na temat geografii Niemiec, Austrii i Szwajcarii, - sztuka - słynni muzycy i malarze niemieckojęzyczni, - matematyka, fizyka - postacie znanych matematyków i fizyków niemieckojęzycznych, - informatyka - pomoc w wyszukiwaniu informacji w Internecie, - język polski - czołowi poeci i pisarze niemieckojęzyczni. * Członkowie Klubu Europejskiego - przygotowanie plakatów reklamujących projekt i inscenizacji z okazji Dnia Niemieckiego. Ustaliłam harmonogram działań: - Spotkanie organizacyjne Komitetu organizacyjnego (ustalenie tematu, przydział zadań i osób odpowiedzialnych za ich wykonanie, ustalenie terminów wykonania poszczególnych zadań/etapów) - luty 2004. - Opracowanie plakatów reklamujących imprezę (luty) - Zebranie organizacyjne dla nauczycieli - opiekunów klas, które reprezentować będą poszczególne państwa oraz dla nauczycieli poszczególnych przedmiotów - ustalenie tematyki zajęć realizujących projekt (luty). - Wycieczka do biblioteki. - Zgromadzenie informacji i przygotowanie materiałów (marzec-kwiecień). - Przygotowanie konkursu wiedzy o krajach niemieckojęzycznych - powołanie drużyn klasowych, przygotowanie pytań, powołanie komisji (kwiecień). - Przygotowanie Dnia Niemieckiego (marzec/kwiecień). - Konkurs wiedzy o krajach niemieckojęzycznych. (maj) - Obchody Dnia Niemieckiego: wystawa połączona z prezentacją poszczególnych państw, rozstrzygnięcie konkursu na plakat i hasło reklamowe, inscenizacja przygotowana przez członków Klubu Europejskiego, ogłoszenie wyników konkursu krajoznawczego. Uczniowie bardzo zaangażowali się w realizację projektu, wykazali się dużą samodzielnością, mieli mnóstwo pomysłów i propozycji. Dzień Niemiecki obfitował w cały szereg atrakcji - była degustacja potraw, muzyka, tańce, stroje, scenki rodzajowe. Zarówno dla uczniów, jak i dla mnie było to ciekawe doświadczenie. Uczniowie wynieśli z projektu umiejętność pracy w grupie, planowania i organizacji pracy, zbierania i selekcji materiałów, redagowania notatki, poszukiwania informacji w różnych źródłach, korzystania z katalogu w bibliotece, tworzenia bibliografii, prezentacji wyników swojej pracy. Ponadto zdobyli dodatkową wiedzę o państwach niemieckojęzycznych. Pracownia języka niemieckiego z kolei wzbogaciła się o nowe pomoce dydaktyczne. Literatura: Królikowski J.: Projekt jako metoda nauczania
Opracowanie: Katarzyna Barcz Wyświetleń: 3711
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |