AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aldona Mormul
Język polski, Konspekty

Układamy zakończenie baśni H. Ch. Andersena "Stokrotka" z wykorzystaniem poznanych zasad ortograficznych

- n +

Układamy zakończenie baśni H. Ch. Andersena "Stokrotka" z wykorzystaniem poznanych zasad ortograficznych

Czas zajęć 90 minut
Umiejętności

- przypomnienie poznanych zasad ortograficznych,
- przypomnienie treści bajek H. Ch. Andersena "Stokrotka" i "Słowik",
- przypomnienie co to jest opowiadanie,
- wdrażanie do poprawnej pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi,
- ćwiczenie pamięci i spostrzegawczości,
- poprawna analiza treści zdania (dopasowanie zdań do poszczególnych baśni),
- bogacenie czynnego słownictwa ucznia,
- zamykanie myśli w granicach zdania.

Metody

- słowna (instruktaż)
- ćwiczenia praktyczne

Pomoce dydaktyczne

- słowniczki ortograficzne
- zdania z lukami

Tok lekcji

- Przywitanie uczniów.
- Swobodne wypowiedzi na temat ostatnio przeczytanych baśni na lekcjach języka polskiego.
- Przypomnienie poznanych zasad ortograficznych.
- Zapis tematu: Układamy zakończenie baśni H. Ch. Andersena "Stokrotka" z wykorzystaniem poznanych zasad ortograficznych.
- Rozdanie dzieciom kartek ze zdaniami z dwóch różnych baśni. Zdania posiadają luki. W puste miejsca należy wstawić ó, u, rz, ż, ch, h,
- Każde dziecko czyta swoje zdania. Uzupełnia brakujące wyrazy odpowiednimi literami uzasadniając swój wybór.
- Na tablicy dzieci zapisują tytuły bajek, a pod tytułem wyrazy z trudnościami ortograficznymi:

"Słowik"
Chinach, cesarz, Chińczykiem, którzy, również, Chińczykami, ogród, że, przecież, słuchał, śpiewu, wychodził, podróżni, książek, górę, dół, wszystkich, schodach, krużganki, mój, cudny, uroczystość, zachwycającymi, oczach, cesarza, najdroższy, duża.

"Stokrotka"
przed, ogródek, sztachetami, tuż, wśród, najpiękniejszej, rozkwita, śnieżnobiałymi, które, żółte, pośrodku, patrzyła, słuchała, powietrzu, większymi, róż, tulipany, dobrze, trzymały, można, spostrzegały, patrzyła, dół, tulipanów, serduszku, srebrzystej, sukience

- Przypomnienie treści baśni "Stokrotka" - jak się zakończyła baśń? - swobodne wypowiedzi.
- Jak mogłoby wyglądać zakończenie baśni? Układanie szczęśliwego zakończenia z wykorzystaniem słów z trudnościami ortograficznymi, które uczniowie zapisali na tablicy.
- Głośne czytanie ułożonych opowiadań.

Zdania z lukami

1. W... ina..., wiesz pewnie o tym, cesa... jest... inczykiem i wszyscy, kt.....y go otaczają są r...wnie...... ińczykami.
2. P...ed altaną był mały ogr...dek kwiatowy z pomalowanymi szta...etami, t.... obok na m...rawie, wśr...d najpiękniejszej zielonej trawy rosła mała stokrotka.
3. Niezwykły był ogr...d cesarski, a taki wielki,... e nawet ogrodnik nie wiedział, gdzie się kończy.
4. Pewnego ranka całkiem rozkwitła i stała ze swymi małymi śnie...nobiałymi płatkami, kt..re otaczały jak promienie...... łte słoneczko pośrodk...
5. Słowik śpiewał tak pięknie,... e nawet biedny rybak, kt...ry ma p...ecie... tyle innej roboty, kładł się i sł.....ał jego śpiew..., gdy nocą wy...odził wyciągnąć sieci.
6. Zwracała się cała do ciepłego słońca., pat...yła w nie i sł......ała skowronka, kt...ry śpiewał w powiet......
7. Podr......ni po powrocie do dom... opowiadali co widzieli,... czeni pisali wiele ksią...ek o mieście, zamk... i ogrodzie.
8. Piwonie nadymały się aby być większymi od r....... ale to p...ecie... nic nie znaczy.
9. Marszałek biegał w g...rę i w d...ł po wszystki... s...oda..., p...ebiegał wszystkie sale i kr......ganki ale nikt z napotkany... nie słyszał o słowik...
10. T...lipany miały najpiękniejsze barwy, wiedziały o tym dob...e i t...ymały się prosto, aby je mo...na było lepiej widzieć.
11. M..j c..dny słowiczk.. mam zamiar zaprosić cię na... roczystość dworską, na kt...rej oczar...jesz jego cesarską mość twym za...wycającym śpiewem.
12. Nie spost...egały wcale małej stokrotki, ale ona pat...yła na nie tym uwa...niej.
13. Widziałem łzy w ocza... cesa...a, a to jest dla mnie najdro...szy skarb!
14. Skowronek zleciał na d...ł, ale nie do piwonii ani t...lipan...w lecz do biednej stokrotki.
15. Pewnego dnia do cesa...a nadeszła paczka, na kt...rej napisane było "słowik".
16. Ptaszek tańczył dookoła stokrotki i śpiewał: Jaka ta trawa jest miękka, pat...cie jaki to ko...any, mały kwiatek o złotym serd...szk... i sreb...ystej s...kience.
17. Był to szt...czny, podobny do prawdziwego, ale cały wysadzany brylantami, r...binami i szafirami.
18. Tro...ę zawstydzona ale jednak serdecznie... radowana, spoj...ała na kwiaty w ogrodzie, widziały p...ecie... jaki ja spotkał... onor.

 

Opracowanie: Aldona Mormul

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4875


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.75



Ilość głosów: 4