Katalog

Kalina Chat, Piotr Stachura
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Realizujemy projekt: "Zabytki naszego regionu" - scenariusz lekcji wychowawczej

- n +

Zabytki mojego regionu - lekcja podsumowująca projekt

Scenariusz lekcji wychowawczej i historii w kl. IIc LO

Cel główny:
- Poznanie zabytków i kultury regionu Zagłębia Dąbrowskiego,
- Integracja zespołu klasowego,
- Kształcenie u uczniów szacunku dla przeszłości.

Cele operacyjne:

Uczeń potrafi:

- zanalizować tekst źródłowy i dokonać jego właściwej interpretacji,
- pozyskać informacje z różnych źródeł,
- dokonać selekcji materiału pod kątem realizacji tematu,
- dostrzegać relacje między przeszłością a teraźniejszością,
- współdecydować o formie i rodzaju zmian w realizowanym projekcie,
- dostrzec we własnej pracy i pracy całego zespołu słabe i mocne strony,
- zaprezentować w różnych formach efekt własnej pracy,

Uczeń rozwija:
- swoje zinteresowania,
- poczucie odpowiedzialności za wykonanie powierzonego zadania,

Uczeń doskonali:
- swoje stosunki interpersonalne

Ralizacja ścieżek międzyprzedmiotowych:

- edukacja regionalna (dzieje regionu na tle Polski, przeszłość regionu, jego dzidzictwo kulturowe jako podstawa rozumienia współczesności regionu),

- edukacja czytelnicza i medialna (tradycyjne i nowoczesne źródła informacji [od książki do przekazów internetowych], kompetencje czytelnicze niezbędne do odbioru tekstów literackich, naukowych i popularnonaukowych),

- wychowanie do życia w rodzinie (komunikacja interpersonalna, asertywność, empatia)

Metoda pracy: projekt.
Oczekiwania hospitacyjne Wskaźniki
Uczeń w obrębie grupy potrafi z innymi członkami zespołu zaplanować czynności konieczne do wykonania zadania. - Opracowanie listy zadań dla grupy.
- Uczeń w obrębie grupy podejmuje się wykonania konkretnego zadania i konsekwentnie je realizuje. Dokonanie podziału zadań między jej członków.
- Uczeń potrafi skorzystać z różnych źródeł informacji w celu zebrania i selekcji materiału potrzebnego do realizacji zadania. Sporządzenie wykazu źródeł, z których korzystała każda z grup.
- Uczeń reguluje własne tempo pracy i dostosowuje je do innych członków grupy. Opracowanie harmonogramu pracy, wywiązywanie się z wcześniej ustalonych zadań, terminów.
- Uczeń potrafi komunikować się z pozostałymi członkami grupy. Zgłaszanie pomysłów, modyfikacji, popieranie trafną argumentacją, szanowanie zdania innych, zapobieganie konfliktom w grupie.
- Uczeń potrafi dokonać prezentacji pracy grupy. Przedstawienie efektów własnej pracy w formie ustnego sprawozdania, wykresu, prezentacji mulimedialnej.....
- Uczeń potrafi dokonać samooceny i oceny pracy zespołu. Dokonanie samooceny i oceny pracy zespołu, dostrzeżenie słabych i mocnych stron pracy zespołu.


Tok lekcji

1. Indywidualne wypowiedzi uczniów dotyczące realizacji projektu (mocne i słabe strony, trudności, radości, korzyści, refleksje......).

2. Prezentacja projektu: Zabytki mojego regionu

- Gr. I - zadanie: sonda na temat: Wiedza mieszkańców regionu na temat zabytków najbliższej okolicy;
forma: ankieta, wykresy i ich opisy,

- Gr. II - zadanie: prezentacja multimedialna na temat zabytków naszego regionu;
forma: prezentacja multimedialna,

- Gr. III - zadanie: zabytki naszego regionu,
forma: przewodnik,

- Gr.IV - zadanie: przedstawienie wybranego zabytku w formie plastycznej;
forma: makieta,

- Gr. V - zadanie: charakterystyka wybranych zabytków;
forma: album fotograficzny.

3. Wspólna ocena pracy grup.

4. Podsumowanie realizacji projektu. Podkreślenie pozytywnych stron wspólnej pracy i zwrócenie uwagi na sukcesy.
 

Opracowanie: Kalina Chat

Wyświetleń: 2830


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.