Zajęcia w świetlicy socjoterapeutycznej - "To ważne, co każdy czuje"
Konspekt
Zajęcia w świetlicy socjoterapeutycznej
Cykl spotkań "Co każdy czuje""
Temat zajęć: "To ważne, co każdy czuje"
- Rozwiązanie krzyżówki przez dzieci (każde dziecko otrzymuje kartkę z krzyżówką i pytaniami). Kto pierwszy rozwiąże, podaje hasło - uczucia.
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat "Co wczoraj przeżyłem?"
- Łączenie wyrazów o bliskim znaczeniu w pary (rozsypanka wyrazowa, układanie kart w pary) np.:
- płacz - smutek, nieszczęście
- śmiech - radość, szczęście
- krzyk - przerażenie, rozpacz
Zachęcenie dzieci do utworzenia innych wyrazów bliskoznacznych i zapisanie ich na pustych kartkach.
- Wysłuchanie wiersza: "List do kolegi" nagranego na taśmie magnetofonowej.
- Ponowne wysłuchanie wiersza ukierunkowane pytaniem, "Jakie uczucia kierowały piszącym listy?". Uczniowie zapisują odpowiedzi na kartkach, natomiast odpowiedź uzasadniają ustnie.
- Rozmowa z dziećmi "Czy zdarzyło się Tobie być w takiej sytuacji jak nadawca listu?". Dzieci podają przykłady.
- Okazywanie gestem i mimiką twarzy wybranego uczucia. Pozostałe dzieci próbują odgadnąć, jakie to uczucie.
- Dokończ wypowiedź zgodnie ze swoimi odczuciami
- Gdy jest mi smutno
.......................................................................................................
- Gdy jestem szczęśliwy
.......................................................................................................
- Gdy jestem w złym humorze
.......................................................................................................
Temat zajęć: "To ważne, żeby wiedzieć, co teraz czuję"
- Wykonanie książeczki emocji
- rozmowa na temat; "W jaki sposób można wyrazić swoje uczucia, nastroje, emocje" (barwy, kształt, mimika, gesty)
- odsłanianie napisów na tablicy (do przedstawienia obrazu):
- jestem przerażony
- jestem zły
- jestem szczęśliwy
- jestem smutny
- jestem dumny
- wykonanie wystawy "książeczki emocji"
- "Franek" M. Konopnickiej - opowiadanie o zmianie uczuć.
- Dobieranie określeń o znaczeniu przeciwnym:
- smutny - szczęśliwy
- nerwowy - spokojny
- znudzony - zainteresowany
- zły - zadowolony
- Odczytywanie uczuć z wyrazu twarzy "Mówiące balony". Dzieci wybierają balon i nazywają uczucie, które rysuje się na twarzy.
- Rozmowa z dziećmi "Czy można zmienić swoje uczucia, nastroje?"
- Scenki rodzajowej na wyżej wymieniony temat (np. scenka matka - dzieci)
- Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci z zajęć?
Po przeprowadzonych zajęciach dzieci powinny umieć rozróżniać uczucia oraz je kontrolować. Przeprowadzam te zajęcia po to, by dzieci potrafiły dostrzec radość, smutek, szczęście i nieszczęście w otaczającym je świecie oraz aby umiały się zachować odpowiednio w danej sytuacji, by umiały prawidłowo okazać swe uczucia. Celem zajęć jest wdrażanie dzieci do ekspresji własnych przeżyć, rozwijanie zdolności nawiązania kontaktu z innymi ludźmi.
Opracowanie: Cecylia Waścińska