Katalog Mirosława Bednarz Edukacja czytelnicza, Scenariusze Budowa i zawartość treściowa czasopisma "Świat Nauki"Scenariusz zajęć z edukacji czytelniczej na temat: Budowa i zawartość treściowa czasopisma "Świat Nauki"Lekcja przeznaczona jest dla uczniów klas II szkoły ponadgimnazjalnej ( technikum, liceum profilowane, liceum ogólnokształcące)Czas trwania lekcji: 90 minut Cele ogólne: 1. Zainteresowanie uczniów czasopismami popularnonaukowymi. 2. Upowszechnianie najnowszych idei naukowych i technicznych w czasopismach popularnonaukowych. Cele szczegółowe: 1. Zainteresowanie uczniów zawartością czasopisma "Świat Nauki" i zachęcenie do jego lektury. 2. Rozwijanie zainteresowań rożnymi dziedzinami nauki poprzez kontakt z czasopismem. 3. Kształcenie umiejętności wyszukiwania informacji z czasopisma na dany temat. Metody: 1.Wykład (15 min.) 2. Dyskusja sterowana (30 min.) 3. Zajęcia warsztatowe (45 min.) a. praca w grupach przy stolikach b. praca w grupach przy komputerze Pomoce: 1. Wybrane numery czasopisma "Świat Nauki" 2. Internet www.światnauki.pl Przebieg lekcji: I. Podstawowe informacje o czasopiśmie (wykład nauczyciela, uczniowie samodzielnie sporządzają notatkę): - geneza czasopisma, - charakter czasopisma, - informacje o wydawcy, składzie redakcji, autorach artykułów, - rola tłumaczy i konsultantów poszczególnych numerów, - wielkość nakładu, - adresaci (odbiorcy) czasopisma, - zawartość czasopisma i jego szata graficzna. II. Zajęcia w grupach 1. przy stolikach Każda grupa analizuje zawartość 2 stałych działów ("Sto lat temu", "Panorama", "Głos sceptyka", "Sylwetka", "Technika i my", "Nauka w zaprzęgu", "Podróże z nauką w tle", "Strefa hi-tech", "Warto wiedzieć", "Ruszymy głową", "Jak i dlaczego") - Prezentacje spostrzeżeń na form klasy 2. Zajęcia przy komputerze - Wejście na stronę internetową czasopisma i odpowiedź na pytanie: Jakie kategorie tematyczne odnajdujemy w czasopiśmie "Świat Nauki"? III. Podsumowanie pracy w grupach - dyskusje na temat przydatności czasopisma dla ucznia szkoły średniej - samodzielne sporządzenie notatki przez uczniów - dokończenie zdań: "Świat Nauki" to czasopismo, które...... Dzięki czasopismu "Świat Nauki"...... Podsumowanie: 1. W jaki sposób czasopisma popularnonaukowe upowszechniają najnowsze osiągnięcia nauki i techniki? 2. Jakie rodzaje informacji znajdują się w poszczególnych stałych działach czasopisma "Świat Nauki"? 3. Jaka jest rola tłumaczy i konsultantów naukowych w czasopismach popularnonaukowych? Opracowanie: Mirosława Bednarz Wyświetleń: 2799
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |