Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Barbara Baziak
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Pasowanie na czytelnika klas pierwszych - scenariusz imprezy klasowej

- n +

Książka pomaga w życiu - scenariusz imprezy klasowej - pasowanie na czytelnika klas pierwszych

Cele ogólne
- Budzenie zainteresowań czytelniczych
- Kształtowanie pojęcia "biblioteka"
- Nabywanie umiejętności poprawnego określania osób związanych z książkami
- Rozumienie korzyści płynących ze spotkania z książką

Cele szczegółowe

Uczeń
- Rozróżni pojęcia księgarnia i biblioteka
- Określi osoby związane z tworzeniem i wydawaniem książki (pisarz, autor, poeta, drukarz, ilustrator, wydawca)
- Zrozumie potrzebę czytania książek i korzyści płynących z czytelnictwa
- Wie o zasadach obchodzenia się z książką i dbania o nią
- Zna autorów wierszy dla dzieci- Juliana Tuwima, Jana Brzechwy i kojarzy tytuł z treścią wiersza, przyporządkowując mu autora
- Rozumie treść przyrzeczenia "Pasowania na czytelnika" i przestrzega jego zasad
- Zna treść wierszy i piosenki związanych z książkami i czytelnictwem
- Zostaje pełnoprawnym członkiem biblioteki szkolnej - czytelnikem


Metody
- Słowne - rozmowa, pogadanka, zagadki, recytacje
- Zadań stawianych do wykonania
- Oglądowe - pokaz obserwacja

Formy pracy
- Zbiorowe
- Indywidualna jednolita i zróżnicowana

Środki dydaktyczne
- Książki z biblioteki szkolnej
- Hasła związane z czytelnictwem (prośba książki)
- Plansza przedstawiająca dużą księgę - hasła mówiące o korzyściach płynących ze spotkania z książką do przypięcia na planszy
- Fragmenty wierszy J. Tuwima i J. Brzechwy, karteczki z tytułami wierszy oraz nazwiskami autorów oraz kolorowe ilustracje dotyczące wierszy
- Tekst przyrzeczenia na planszy
- Dyplomy pamiątkowe
- Książki ufundowane przez klasy - dar dla biblioteki
- Zbiór wierszy o tematyce dotyczącej czytelnictwa
- Kaseta z akompaniamentem do piosenki "Książka mój przyjaciel"

1. Powitanie dzieci i gości zaproszonych przez P. bibliotekarkę szkolną. Słowo wstępne.

Zaproszenie dzieci do dokończenia zagadki: Lubisz wiersze i bajeczki? To zaglądaj do... (książeczki).
2. Wypowiedzi dzieci na temat roli książki w życiu człowieka. Szukanie karteczek, na których znajdują się zdania mówiące o korzyściach płynących ze spotkania z książką. Odczytywanie przez chętnych uczniów tych zdań, np. książka uczy, bawi, poznajemy świat, poznajemy baśnie, poznajemy tajemnice przyrody, poznajemy ciekawe historie. Przypinanie przez tych uczniów karteczek na planszy przedstawiającej dużą księgę.
3. Przybliżenie dzieciom osób związanych z książkami. Szukanie napisów będących rozwiązaniem zagadek.

Kto ma na półkach książek bez liku? I dba o książki i czytelników? (bibliotekarz)

Kto w sklepie bez wagi sprzedaje dużo wierszy, opowiadań i bajek? (księgarz)

Nazywam się książka na półce mieszkam. Zanim do ciebie trafiłam wielu ludzi się natrudziło. Czy wiesz, kto? (pisarz, autor, poeta, drukarz, ilustrator, wydawca) - omówienie czynności poszczególnych osób.

4. Występy artystyczne uczniów - wiersze o książkach. Wybrani wcześniej uczniowie recytują wiersze, chętni uczniowie odczytują hasła.

Spisaliście się pięknie.
W świecie książek w bibliotece
O czym już zapewne wiecie
Książka zawsze na Was czeka
I przyzywa Was z daleka.

Proszę o odczytanie haseł, - o co prosi was książka

- Nie pisz i nie rysuj tuszem na mych kartkach, bowiem wkrótce będę prawie nic nie warta.
- Nie zaginaj rogów, używaj zakładek, na półce mnie stawiaj, dbaj o me okładki.
- Kiedy moje kartki wyrwiesz i wyrzucisz, wiedz że wtedy nigdy do mnie nie, powrócisz.
- Gdy się ze starości zacznę rozlatywać, spróbuj mnie naprawić, posklejać, pozszywać.
- Nie czytaj, gdy jadasz, nie brudź mnie rękami to Ci będę służyć całymi latami.

Wiersz (5 uczniów trzymając zniszczone książki)

Jestem książka z dużej szafy, wszyscy mówią żem ciekawa.
Więc mnie ciągle ktoś pożycza, lecz nie cieszy mnie ta sława.


Papier miałam bielusieńki, ślady na nim Florka ręki.
Pozaginał Jaś mi rogi, Jacek na mnie kładł pierogi.

Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie, trzymał mnie aż trzy tygodnie.
Narysował na okładce Staś diabełka, małpkę w klatce.

Anka, Władka siostra mała, to mi kartki dwie wyrwała.
Cóż mi z tego żem ciekawa, dłużej żyć tak nie potrafię.

Nie będziecie mnie szanować, to się na klucz zamknę w szafie!

- Na środek wychodzi uczeń mówiąc:

Spotkanie z książkami to wielka przygoda. Ale pamiętajmy, że bohaterowie bajek nie lubią dzieci z brudnymi rękami. Teraz nauczę was krótkiego wierszyka:

Nie trzeba wielkich mieć bibliotek, by przyjacielem książek zostać.
Piękną oprawę zdobną złotem, tektura nam zastąpi prosta.
Ale na pewno nie zawadzi, półeczkę co dzień wytrzeć z kurzu i kilka książek tam zgromadzić.
A potem więcej - sporo dużo!

- Mam nadzieję, że nie postępujecie tak jak wasz kolega Grześ:

Obok książek ze swej teczki, wcisnął Grzesiu dwie bułeczki.
Żadnej w papier nie zawinął, bo mu papier nagle zginął.

Dzień był ciepły, w teczce ciasno, wypłynęło z bułek masło,
I na książkach gęsty tłuszcz, zrobił tysiąc plam i już.

Gdy to ujrzał Grześ to zbladł, czego uczyć się dziś mam?
Mówi mu kolega Krzyś, wstydź się Grzesiu -wstydź!

5. Konkurs wiedzy o wierszach J. Tuwima i J. Brzechwy.

Uczestniczą dwie drużyny reprezentujące klasy I a i I b. Nauczyciel odczytuje fragmenty wierszy - Lokomotywa, Bambo, Okulary, Abecadło, Rzepka, Słoń Trąbalski, Kaczka-Dziwaczka, Skarżypyta, Tydzień, ZOO, Leń. Uczniowie mają za zadanie odszukać na kartce tytuł wiersza, dopasować go do ilustracji i przyporządkować mu autora.

6. Nie trzeba nigdy się obawiać, że książka was zmęczy was i znuży.
Bo ona z nami chce rozmawiać-namawiać nas chce do podróży.

Pocieszyć chce, rozśmieszyć nieraz, chce pofiglować, bawić, uczyć.
I kolorowy świat otwiera, czarną literą-cennym, kluczem!

Ja jestem książka, twój przyjaciel szczery, na moich kartkach rysunki litery.
Na tych rysunkach ptaki, pola, rzeki. Kwiaty przed domem i księżyc daleki.

Ja jestem książka- twój przyjaciel mądry, ja cię poprowadzę przez morza i lądy.
Wędruję z tobą w świat z nad brzegu Wisły. Uczę cię kochać- Polskę, dom ojczysty.

Stały w książce liter rządki, smutne jak jesienne grządki.
Nudna była, niema była-aż tu nagle przemówiła!

Zagadała, zaśpiewała, czego nie opowiadała.
O przygodach, awanturach, ptakach, kwiatach, rzekach, górach...
Czy to wszystko w niej drzemało? Gdzie to wszystko w niej mieszkało?
Chyba nie ma o co pytać-nauczyliśmy się czytać!

7. Wręczenie P. Dyrektor książek ufundowanych przez klasy pierwsze jako daru dla biblioteki szkolnej.

8. Uroczyste złożenie przyrzeczenia oraz "Pasowanie na czytelnika" przez P. Dyrektor.

9. Dwoje uczniów mówi razem:

Kto przysięgę dzisiaj złoży, mym rycerzem już, zostanie.
No i w dowód mej przyjaźni, piękny dyplom ten dostanie.

10. Przysięga - wszyscy.

My uczniowie pierwszej klasy
Tobie książko przyrzekamy
Że szanować Cię będziemy
Krzywdy zrobić Ci nie damy

Obowiązków czytelnika
Przestrzegać będziemy pilnie
I z Twych rad i z Twych mądrości
Od dziś korzystać usilnie.

11. Złożenie podpisów pod przysięgą przez przedstawicieli klas I a i I b. Wręczenie pamiątkowych dyplomów wszystkim uczniom.

12. Wiersz i piosenka o książce na zakończenie.

Nad książką
Gdy ktoś nad książką głowę schyli, jest tu- i znika w jednej chwili.
Przebywa gdzieś daleko... Może nieznaną płynie rzeką?
Może świat cały zwiedza właśnie? Może jest najdzielniejszym z ludzi?
Może ze smokiem walczy w baśni? Może królewnę śpiącą budzi...

Książka radości daje tyle, w wielki nieznany świat wprowadza.
Gdy ktoś nad książką się pochyli...
Cisza! Nie trzeba mu przeszkadzać.

Śpiewanie piosenki pt. "Książka mój przyjaciel"

W świątek piątek i niedzielę, nawet rano, gdy się budzę
Książka jest mym przyjacielem, który nigdy się nie nudzi.

Ref.
Książka, czarodziejska księga, w niej magiczna jest potęga,
Ona zdania i wyrazy, zmienia w ludzi i obrazy.
Każda głoska i litera świat fantazji nam otwiera,
I w pamięci każdej głowy, kręci film komputerowy.

Po południu i wieczorem, kiedy szaro, nieciekawie,
Kolorową książkę biorę i śnię z książką sny na jawie.

13. Słowo na koniec- wychowawcy klas. Podsumowanie uroczystości. Wpisanie uczniów na listę czytelników biblioteki szkolnej - założenie przez P. bibliotekarkę indywidualnych kart czytelnika. Pożegnanie przybyłych gości

 

Opracowanie: Barbara Baziak- nauczycielka kształcenia zintegrowanego w Szkole Podstawowej nr 3 im. Josepha Wittiga w Nowej Rudzie ul. Srebrna 11

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5153
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014