Katalog

Bożena Jażdżewska
Informatyka, Konspekty

Konspekt lekcji - Struktura programu w Turbo Pascalu.

- n +

Konspekt lekcji - Struktura programu w Turbo Pascalu.
Konspekt lekcji

Struktura programu w Turbo Pascalu

Klasa: III LO
Czas trwania: 45 minut

Cele lekcji

Poznawczy

  • uczeń powinien poznać praktyczne podstawy pisania programów;
  • utrwalić podstawy tworzenia algorytmów;

Kształcący

  • uczeń powinien umieć skonstruować prosty algorytm oraz napisać prosty program do skonstruowanego algorytmu;

Metody nauczania

  • ćwiczenia;
  • wykład;

Środki dydaktyczne

  • tablica;
  • podręcznik;
  • komputer i oprogramowanie;

Przebieg lekcji

  • podanie tematu lekcji i uświadomienie uczniom celu lekcji;
  • sprawdzenie wiadomości z lekcji poprzedniej (np. z takich zagadnień, których znajomość jest niezbędna na obecnej lekcji);
  • podanie nowego materiału;
  • kontrola i utrwalenie wiadomości i umiejętności: sformułowanie pytań dotyczących celów lekcji;
  • podsumowanie;
  • zakończenie: zadanie pracy domowej.

Kierowanie procesem przyswajania wiadomości i kształtowania umiejętności.

Języki programowania są zwane kompilatorami lub interpreterami:
  1. Kompilator tłumaczy rozkazy wydane przez programistę na język wewnętrzny komputera (kod binarny czyli 0-1), jeżeli w rozkazach nie ma błędów kompilator cały program prze-kazuje do procesora, który w rezultacie jest odpowiedzialny za uruchomienie i wykonanie tego programu.
  2. Interpreter tłumaczy rozkazy wydane przez programistę na język wewnętrzny komputera (kod binarny czyli 0-1), jeżeli w rozkazach nie ma błędów kompilator po jednej instrukcji (rozkazie) przekazuje działanie do procesora, który w rezultacie jest odpowiedzialny za uruchomienie i wykonanie każdej instrukcji osobno (po kolei aż do końca programu).
    Przybliżając różnicę między kompilatorem a interpreterem można przytoczyć przykład tłumaczy którzy tłumaczą krótki tekst z obcego języka na język polski. Jeden tłumacz tłumaczy tekst po każdym wyrazie, podczas gdy drugi najpierw przeczyta tekst w całości a później z pamięci go przetłumaczy.
    Drugi tłumacz zrobi to na pewno szybciej i sprawniej. Podobnie kompilatory są znacznie szybsze od interpreterów. Dlatego obecnie każdy liczący się język programowania jest właśnie kompilatorem.
  3. Kod źródłowy - są to instrukcje (rozkazy) przed kompilacją wydane w języku zrozumiałym dla człowieka (zazwyczaj w języku angielskim np. Writeln - pisz, Readln - czytaj, Assign - skojarz itp.).
  4. Kod wynikowy - Są to instrukcje po kompilacji przetłumaczone na język zrozumiały dla procesora (kod 0-1)
  5. Struktura programu w języku Turbo Pascal (TP) - struktura programu jest to schemat którym należy się posługiwać podczas pisania programu. Każdy program składa się ze ściśle związanych ze sobą części. Podobnie jak rozdziały książki której nie można czytać od środka, tak programista musi zadbać o to aby kompilator mógł przetłumaczyć każdy fragment kodu źródłowego po kolei.
  6. Struktura programu

    PROGRAM nazwa_programu; {nagłówek programu}
    Część deklaracyjna {deklaracja zmiennych}
    ................;
    ................;
    ................;
    BEGIN {początek programu głównego}
    Instrukcja1; {program główny}
    Instrukcja2;
    Instrukcja3;
    .....
    .....
    .....
    END. {koniec programu}
    Każdą instrukcję (z wyjątkiem END.) kończymy średnikiem, kompilator wówczas wie, że to koniec jednej instrukcji i początek drugiej.
    1. nagłówek programu - po słowie PROGRAM występuje nazwa własna programu bez spacji i znaków specjalnych (# , . , @, * itp.);
    2. część deklaracyjna - w części tej określamy jak nazywają się zmienne i jaki jest typ zmiennych z których potem będziemy korzystać. Przed nazwą zmiennych piszemy słowo VAR (od variable czyli zmienna)
      • - typ zmiennych - określa jakich dane można używać np. jeśli określimy że zmienne x, y, z mają typ liczb całkowitych, nie można przeprowadzić np. takiego działania z:= x/y, gdyż wynikiem dzielenia może być liczba niecałkowita (rzeczywista), a wcześniej określiliśmy że z jest liczbą całkowitą (znak := jest znakiem przypisania wartości do zmiennej, analogicznie ze znakiem arytmetycznym = . W Pascalu znak = zarezerwowany jest dla operacji logicznych np. przy sprawdzeniu czy a>b, a
    3. początek programu głównego - początek części obliczeniowej;
    4. program główny - jest to część obliczeniowa programu, czyli w tej części wykonują się obliczenia np. a:=2+4;
    5. koniec programu - kompilator napotykając tę instrukcję przestaje tłumaczyć dalszą część kodu. Jest to znak że w tym miejscu kończy się program. Tak jak my oglądając film w telewizji, gdy zobaczymy napis koniec wiemy że to koniec filmu;

  7. Słowa kluczowe - są to słowa które nie mogą wystąpić w programie jako nazwy własne programisty ponieważ są one już wykorzystane przez twórców kompilatora np. begin, end, writeln, re-adln, repeat.
  8. Instrukcje języka Turbo Pascal. Instrukcje są to rozkazy które ma wykonać kompilator.
    1. instrukcje proste: writeln, readln
      Składnia:
      • writeln (zmienna) służy do wyprowadzania danych np. na monitor np. a:=5:
        writeln(a);
        wynik na monitorze: 5

        writeln('tekst'); np.
        writeln('Kotek');
        wynik na monitorze: Kotek
      • readln (zmienna) służy do wprowadzania danych np. z klawiatury np.:
        readln(a);
        wynik: komputer będzie czekał aż wprowadzimy z klawiatury wartość zmiennej a
      • := instrukcja przypisania. Służy do przypisania wartości zmiennej np. a:=5; a:=10; a:=12; kolejno zmienna a przyjmuje wartości: 5,10,12.

Po zapoznaniu uczniów z teorią przystępujemy do pisania programu

Program wizytówka;
Begin
writeln('****************');
writeln('* imię i nazwisko *');
writeln('* miejscowość *');
writeln('* ulica *');
writeln(,****************');
End.

Po napisaniu programu dokonujemy jego kompilacji wciskając klawisze <CTRL>+<F9>. Po uruchomieniu programu wprowadzamy dane tłumacząc jednocześnie poszczególne instrukcje które wykonuje komputer.

Na podstawie wcześniej opracowanych algorytmów piszemy dalsze proste programy (rozwijamy program już napisany), zwracając uwagę na popełniane przez uczniów błędy, i reakcję na nie kompilatora.

Opracowanie: Bożena Jadżdżewska

Wyświetleń: 2358


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.