Katalog

Bożena Jażdżewska
Informatyka, Konspekty

Konspekt lekcji - Wprowadzenie do programowania.

- n +

Konspekt lekcji - Wprowadzenie do programowania.
Konspekt lekcji

Wprowadzenie do programowania

Klasa: III LO
Czas trwania: 45 minut

Cele lekcji

Poznawczy

  • uczeń powinien poznać teoretyczne podstawy pisania programów;
  • poznać podstawy algorytmiki;

Kształcący

  • uczeń powinien umieć skonstruować prosty algorytm;

Metody nauczania

  • ćwiczenia;
  • wykład;

Środki dydaktyczne

  • tablica;
  • podręcznik;
  • komputer i oprogramowanie;

Przebieg lekcji

  • podanie tematu lekcji i uświadomienie uczniom celu lekcji;
  • sprawdzenie wiadomości z lekcji poprzedniej (np. z takich zagadnień, których znajomość jest niezbędna na obecnej lekcji);
  • podanie nowego materiału;
  • kontrola i utrwalenie wiadomości i umiejętności: sformułowanie pytań dotyczących celów lekcji;
  • podsumowanie;
  • zakończenie: zadanie pracy domowej.

Kierowanie procesem przyswajania wiadomości i kształtowania umiejętności

Wiadomości podstawowe

Różnorodność zastosowania komputerów to wykorzystanie przez nie programów o różnym przeznaczeniu. Umiejętność pisania programów stanowi klucz do pełnego wykorzystania komputerów jak również programów, którymi się posługujemy np. jeśli w bazie danych np. Access nie mamy jakiejś funkcji, możemy utworzyć tzw makrodefinicję za pomocą wykorzystania języka Visual Basic for Applications, która tę funkcję utworzy, to samo można odnieść do Worda jak i Excela. Inny przykład: mamy do rozwiązania 10 zadań z matematyki np. rozwiązanie 10 równań kwadratowych. Możemy napisać program który będzie rozwiązywał równania kwadratowe, i w ten sposób możemy sprawdzić czy nasze rozwiązanie (lub kogoś innego) jest prawidłowe. To samo można zrobić w Excelu, jednak przede wszystkim trzeba go mieć (mówimy o wersji legalnej) i umieć go obsłużyć, podczas gdy nasz program będzie sprowadzał się tylko do podstawowych czynności (wczytanie danych).

Z punktu widzenie użytkownika, posługiwanie się programem odbywa się według schematu:

Programista, czyli osoba pisząca program ma za zadanie:

  • szczegółowe opracowanie powyższego schematu komunikacji (interfejsu) programu z użytkownikiem;
  • precyzyjne sformułowanie metody, zgodnie z którą działanie programu prowadzi od danych do pożądanych wyników.

Dokładne ustalenie tego, co ma stanowić dane dla naszego programu, a co wyniki jego działania, oraz jaki związek zachodzi między danymi i wynikami, nazywa się specyfikacją problemu (np. rozwiązując takie zadanie: samochód jedzie z miasta X do miasta Y z prędkością V km/h. Droga z X do Y wynosi S km. W jakim czasie t samochód pokona tę trasę).

Musimy tutaj wiedzieć jakie dane będziemy wprowadzać. Np. będą to zmienne (pojęcie zmiennej uczniowie poznali na lekcjach matematyki i fizyki) które oznaczyliśmy w zadaniu jako V (prędkość), S (droga). W zależności od tych zmiennych (które mogą przecież być różne dla różnych miast i różnych prędkości) będziemy wyliczać czas t który będzie stanowił wynik naszego programu. X i Y to nazwy miast które po wprowadzeniu drogi (odległości między nimi) nie mają znaczenia obliczeniowego.

Precyzując: dane to V, S, wyniki to t.

Pozostało nam do wyjaśnienia pojęcie działania programu. Otóż program ma tak działać abyśmy otrzymali prawidłowy wynik. W naszym wypadku działanie programu ograniczyłoby się do zastosowania znanego wzoru z kinematyki: t = S/V (po przekształceniu S=V*t).

W ten sposób dokonaliśmy specyfikacji problemu. Wiemy jakie dane będziemy wprowadzać - są to: V, S. Jakie otrzymamy wyniki - jest to: t. Jaki związek zachodzi między danymi i wynikami - jest to wzór t = S/V.

Opracowanie: Bożena Jażdżewska

Wyświetleń: 2969


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.