AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bogumiła Taranek
Lekcja wychowawcza, Plany metodyczne

Plan pracy wychowawczej w klasie I Liceum Technicznego.

- n +

Plan pracy wychowawczej w klasie I Liceum Technicznego w roku szkolnym 2000 / 2001.</p>
Plan pracy

Plan pracy wychowawczej w klasie I Liceum Technicznego Zespołu Szkół im. Ks. Jana Dzierżonia w Pieszycach w roku szkolnym 2000 / 2001

Cel pracy

Cel nadrzędny

  • wychowanie bez porażek;
  • wzajemne poznanie się;
  • organizowanie pracy w zespole;
  • radzenie sobie w sytuacjach trudnych i konfliktowych;
  • profilaktyka i zwalczanie uzależnień;
  • poznanie różnych sposobów radzenia sobie ze stresem;
  • zachęcanie do udziału w konkursach;
  • uczulenie na potrzeby drugiego człowieka;
  • wdrożenie do pracy w Klubie Europejskim.

"Akceptacja kogoś drugiego takim, jaki jest, to ważny czynnik sprzyjający wytworzeniu stosunków, w których człowiek może wzrastać, rozwijać się, dokonywać konstruktywnych zmian, uczyć się, rozwiązywać problemy, zapewnić sobie zdrowie psychiczne, być bardziej twórczym i produktywnym i w pełni realizować swoje życiowe możliwości. Dzięki akceptacji można pomóc uczniowi zaakceptować i polubić siebie oraz umocnić w nich poczucie własnej wartości.

Konstruktywne metody niesienia pomocy uczniom

Można pomóc słuchając.

  1. Aktywne słuchanie pomaga uczniom radzić sobie z silnymi uczuciami i rozładowywać je. Ujawnienie silnych i kłopotliwych uczuć pomaga uwolnić się od nich dzięki czemu uczniowie mogą powrócić do swych obowiązków.
  2. Aktywne słuchanie pomaga uczniom zrozumieć, że nie muszą bać się własnych uczuć i że nie są one "złe". Dzięki aktywnemu słuchaniu nauczyciele mogą pomóc uczniom zrozumieć, że uczucia są "przyjaciółmi".
  3. Aktywne słuchanie ułatwia rozwiązywanie problemu przez ucznia. Ułatwia uczniom wypowiedzenie się, sprzyja "wygadaniu się", "głośnemu myśleniu" i "przepracowania problemu".
  4. Aktywne słuchanie zachowuje odpowiedzialność ucznia za przeanalizowanie i rozwiązanie problemu.
    Nauczyciele, którzy stosują aktywne słuchanie, są często zdumieni pomysłowością i energią z jaką uczniowie podchodzą do problemu i znajdują własne rozwiązania.
  5. Aktywne słuchanie sprawia, że uczniowie chętniej słuchają swych nauczycieli.
    Gdy nauczyciel umie słuchać, uczeń wie, że jego punkt widzenia, poglądy, uczucia oraz ideały zostały zrozumiane. Jest mu znacznie łatwiej otworzyć się na ideały, opinie i punkty widzenia nauczyciela.
  6. Aktywne słuchanie sprzyja rozwijaniu się bliższych i bardziej znaczących stosunków pomiędzy uczniem a nauczycielem.
    Uczniowie, którzy są słuchani przez swych nauczycieli zyskują większe poczucie własnej wartości i znaczenia.

Program klasowych spotkań wychowawczych

Lp. Zadanie Tematyka zajęć Planowane formy realizacji Termin Osoba odpowiedzialna Uwagi
1. Integracja klasy Wzajemne poznanie się Ćwiczenia:
  • sam w nowej sytuacji;
  • tworzenie klimatu pracy;
  • łańcuszek prezentacji;
  • zapamiętaj moje imię;
Ankiety wycieczki.
IX/XI 2000 r.
IX/X 2000 r.
IX 2000 r.
V/VI 2001 r.
Wychowawca klasy
Pedagog
 
2. Rada Klasowa Uczniów Wybór samorządu klasowego Głosowanie IX 2000 r. Wychowawca klasy
Komisja konkursowa
 
3. Regulamin Szkolny Zapoznanie z regulaminem szkoły Odczytanie IX 2000 r. Przewodniczący Samorzadu Szkolnego  
4. Prawa ucznia Zapoznanie z funkcjonowaniem szkoły
  • Dyrektor Szkoły - zadania;
  • Rada Pedagogiczna - zadania;
  • Samorząd Szkolny - kompetencje;
Prezentacja przez wychowawcę klasy.
Artykuł prasowy "Prawa ucznia"
IX/X 2000 r. Wychowawca klasy.
Przewodniczący samorzadu
 
5. Kontrakt Sporządzanie kontraktu (Umowa nauczyciel-wychowawca-uczeń)
  • "Co mi wolno, a czego nie wolno i jakie są tego konsekwencje";
  • "burza mózgów"- technika decyzji grupowej
IX/X 2000 r. Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
 
6. Zapobieganie agresji w szkole "Czy doświadczam agresji w szkole"
  • Ankieta
  • Artykuły prasowe"Agresja w szkole"
Cały rok Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
 
7. Pokonywanie stresu Sceny z życia nieśmiałych
Jak sobie radzić ze stresem
  • Artykuł, pogadanka;
  • Warsztaty: praca w zespole;
  • Plakat o stresie;
Cały rok Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
 
8. Zdrowy styl życia
  • Odżywianie się jako element zdrowego stylu życia;
  • Relaks jako element zdrowego stylu życia;
  • Ruch jako element zdrowego stylu życia;
Praca w zespole metodą "Metaplan" IX 2000 r. Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
 
9. Rozwiązywanie problemów Sytuacje konfliktowe w klasie "burza mózgów" XII 2000 r. Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
 
10. Kultywowanie tradycji Tradycje Bożonarodzeniowe i Wielkanocne
  • Dyskusja;
  • Mapa myśli;
XII 2000 r.
IV 2001 r.
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
 
11. Akceptacja "Co to jest kompleks?"
  • "Burza mózgów";
  • Artykuł - "Okropne kompleksy"
I 2001 r. Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
 
12. Podejmowanie decyzji Jak podejmować mądre decyzje?
  • Artykuł;
  • Mapa myśli;
  • Dyskusja;
I 2001 r. Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
 
13. Zwalczanie kompleksów Sceny z życia nieśmiałych
  • Artykuł;
  • Dyskusja;
II 2001 r. Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
 
14. Współdziałanie z innymi
  • "Co to jest asertywność";
  • Jak współdziałać z ludźmi;
  • Artykuły;
  • "Burza mózgów";
  • Książka - czytanie fragmentów "Jak być asertywnym";
II 2001 r. Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
 
15. Profilaktyka uzależnień
  • Co to są narkotyki;
  • Czy potrafię odmawiać;
  • ulotki;
  • statystyki;
  • referat;
  • spektakle;
  • filmy;
Cały rok Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
Pedagog
Policjant
 
16. Profilaktyka żółtaczki Choroby zakaźne - profilaktyka
  • ulotki;
  • dyskusja;
IV 2001 r. Pielęgniarka
Wychowawca
 
17. Edukacja Europejska
  • Początki Unii Europejskiej;
  • Jaka rolę pełni UE?;
  • Czym się zajmuje?;
  • Obywatele Unii i ich prawo;
  • Jak jest używane euro?;
  • Broszury;
  • Foliogramy;
  • Ulotki;
  • Udział w konkursach;
Cały rok Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
 

Materiały stanowiące podstawę opracowania planu:

  • plan pracy Zespołu Wychowawczego;
  • plan pracy Rady Szkoły;
  • Statut Szkoły, plan pracy opiekuńczo-wychowawczej;
  • literatura psychologiczno-pedagogiczna:
    1. "Teoria wychowania estetycznego" Irena Wojnar, 1995 r.;
    2. "W poszukiwaniu skutecznych form wychowania" Mieczysław Łabocki, 1990 r.

Opracowanie: Bogumiła Taranek

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4702


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.