Katalog

Grażyna Gembała
Awans zawodowy, Artykuły

Konstruktywna współpraca z rodzicami w ramach cyklu wspólnych zabaw dla dzieci i rodziców w oparciu o program adaptacyjno-integracyjny "Z mamą łatwiej"

- n +

Konstruktywna współpraca z rodzicami w ramach cyklu wspólnych zabaw dla dzieci i rodziców w oparciu o program adaptacyjno-integracyjny - "Z mamą łatwiej"

Coraz wcześniejszy i intensywny rozwój dzieci powoduje wzrost konieczności ustawicznej obserwacji postępu rozwoju wychowanka, dobrej organizacji życia rodzinnego oraz refleksyjnego postępowania wychowawczego. Powinno ono nawiązywać do najbardziej postępowych i humanistycznych tendencji, uwzględniając główne cele i zadania różnych wartościowych środowisk wychowawczych dziecka. Stąd stymulowanie rozwojem wychowanka powinno polegać nie tylko na celowej organizacji procesu wychowawczego wewnątrz przedszkola, lecz również na włączaniu w ten proces wszystkich środowisk, w którym dziecko dorasta. Wraz z jego wzrostem poszerza się krąg środowisk, które partycypują w wychowaniu i stymulowaniu jego rozwoju.

Dlatego dobrze przemyślane organizowanie środowiska wokół spraw dziecka, koordynowanie wszystkich elementów składowych całokształtu owego współdziałania i włączanie go w rozwiązywanie potrzeb wychowawczych, jest szczególnie dzisiaj nieodzownym fundamentem działalności pedagogicznej przedszkola. Tylko jednolite oddziaływanie wychowawcze wszystkich środowisk, w których dziecko dojrzewa, w znacznej mierze decyduje o skuteczności zaspokojenia jego potrzeb i osiągania przez niego sukcesów.

W odniesieniu do dziecka w wieku przedszkolnym podstawowym środowiskiem jego rozwoju jest wciąż jeszcze rodzina. Wychowawczej działalności rodziny nie jest w stanie zastąpić żadne inne środowisko. Stąd problem właściwego współdziałania nauczyciela ze środowiskiem rodzinnym wysuwa się na plan pierwszy i wciąż na nowo podkreśla, że postulat współpracy z rodzicami, jest nie tylko wskaźnikiem, lecz koniecznością uwarunkowaną wspólną troską o prawidłowy i wszechstronny rozwój młodego człowieka.

Mając więc na uwadze dobro dziecka, jak również zapewnienie komfortu psychicznego jego rodzicom realizujemy w Przedszkolu nr 12 w Mysłowicach cykl wspólnych zabaw dla dzieci i rodziców. Odbywa się to w oparciu o program adaptacyjno-integracyjny - "Z mamą łatwiej" , dający począwszy od startu przedszkolnego szansę ułatwiania i zmniejszania napięć oraz niepokojów związanych z nowymi sytuacjami i zadaniami w przedszkolu, jak również nawiązywania bliskiej współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka.

Realizacja tak rozumianej współpracy z rodzicami rozpatrywana jest zawsze jednocześnie w dwóch płaszczyznach: działaniach skierowanych na dziecko i działaniach skierowanych na środowisko rodzinne wychowanków. Głównie działania skierowane na dziecko skupiają się wokół zabaw sprzyjających poznawaniu siebie i innych oraz grach i zabawach integrujących grupę i rodziców poprzez:
- odnajdywanie swojego miejsca w rodzinie i w środowisku przedszkolnym
- stymulowanie aktywności ruchowej oraz pobudzanie własnej ekspresji plastycznej
- odzwierciedlenie otaczającej rzeczywistości i wyrażania siebie za pomocą muzyki i obcowania ze sztuką
- rozwijanie umiejętności wyrażania otaczającego świata za pomocą słowa i aktywności matematycznej
- doskonalenie umiejętności obserwowania i doświadczania zjawisk przyrodniczych.


Jednocześnie realizowane działania na płaszczyźnie środowisko rodzinne dziecka mają za zadanie stwarzanie takich sytuacji, które będą korzystne dla każdej ze stron. Tak realizowana współpraca z rodzicami koncentruje się w ramach cyklu wspólnych zabaw wokół:
- wzajemnego poznawania siebie
- wzmacniania poczucia własnej wartości
- rozwijania wzajemnej ekspresji twórczej
- wspólnego rozwiązywania i radzenia sobie z problemami.

Tak budowana płaszczyzna współpracy z rodzicami zapewnia szereg wartości bardzo istotnych dla wychowania dziecka. Przede wszystkim rodzice uczestnicząc bezpośrednio w zabawach specjalnie dobranych i proponowanych przez nauczyciela, nie tylko poznają specyfikę pracy przedszkola, ale poprzez wspólnie spędzony czas nawiązują specyficzny kontakt między dziećmi oraz personelem przedszkola. W ten sposób we współtworzonych relacjach dziecko-rodzic-nauczyciel z jednej strony, w trakcie aktywizujących działań z rodzicami - dziecko nawiązując kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, integruje się z grupą, rozwija pozytywne emocje oraz dostrzega radość wspólnego działania i tworzenia. A z drugiej strony rodzic obserwując dziecko na odmiennym niż dom terenie, poznaje swoje dziecko "na nowo", dostrzega jak ono dorośleje i obserwuje jego dziecięcy świat, uczy się je rozumieć, pogłębiać wzajemne zrozumienie oraz współuczestniczyć w jego przeżyciach i udzielać pomocy w osiąganiu sukcesów i pokonywaniu przez niego trudności.

W ten sposób równocześnie następuje konkretyzacja wspólnych potrzeb rodziców i dzieci ułatwiająca przeprowadzenie analizy rozwoju każdego wychowanka, dokonywanej w obopólnej trosce o osiągnięcie, jak najlepszych wyników dla zapewniania ciągłości i jednolitości oddziaływań stawianych dziecku oraz mobilizacja rodziców do włączania się w organizację wspólnych spotkań.

W konsekwencji w zależności od specyfiki i różnorodności organizowanego cyklu spotkań z rodzicami, zmieniają się nie tylko formy rozwiązań, ale i sam charakter tej współpracy. Istota takiej współpracy polega zawsze na szerokim traktowaniu środowiskowej roli placówki przedszkolnej i na wzbogacaniu dla celów wychowawczych wszystkich tych pozytywnych sił i możliwości rodziców, które w danym środowisku przedszkolnym sprzyjają rozwojowi atmosfery otwartości i zaufania. Stąd rak realizowany program współdziałania z rodzicami stanowić może podstawę do konstruowania takiej wartościowej współpracy, w której każda ze stron mająca swój udział w kształtowaniu młodego człowieka, traktuje drugą stronę, jako partnera w dążeniu do wspólnego celu, którym niewątpliwie jest wszechstronny rozwój dziecka.

Czyli rozwój dziecka skierowany na takie odkrywanie siebie i świata, w którym wspólnie z rodzicami zgodnie z zasadą C.Freineta - "Pozwólmy dziecku doświadczać, eksperymentować, dowiadywać się i porównywać, szukać i drążyć w głębinach wiedzy, wyruszać w podróże odkrywcze - czasami trudne, ale jakże bogate i fascynujące".
 

Opracowanie: GRAŻYNA GEMBAŁA
PRZEDSZKOLE NR12 W MYSŁOWICACH

Wyświetleń: 2040


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.