AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Kledzik
Język polski, Konspekty

"Muzeum" Wisławy Szymborskiej - analiza i interpretacja wiersza

- n +

Wizyta w muzeum opowieścią o człowieku i ludzkim losie

Konspekt lekcji, na której dokonano analizy i interpretacji wiersza Wisławy Szymborskiej pt. "Muzeum", wykorzystując uproszczony schemat interpretacji w formie okręgu ze "stacjami", zaproponowany przez Witolda Bobińskiego w podręczniku "Świat w słowach i obrazach" - kl. III. Lekcję przeprowadziłam w klasie II gimnazjum.

Cel ogólny:
- rozwijanie umiejętności odbioru dzieła literackiego (tu poznanie wiersza Wisławy Szymborskiej).

Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
- przeprowadzić analizę i interpretację utworu literackiego,
- samodzielnie sformułować wnioski i wyrazić własną opinię,
- współpracować w grupie,
- odkrywać w literaturze wartości uniwersalne,
- korzystać z wiadomości wcześniej zdobytych,
- kształtować swoją wyobraźnię,
- korzystać ze słowników: Słownik języka polskiego ", Słownika terminów literackich",
- rozpoznać nowo poznane środki stylistyczne (tu: metonimię, elipsę).

Metoda: praca aktywna z tekstem, "burza mózgów", ćwiczenia redakcyjne, analityczne, dyskusja.

Forma: praca w grupie, indywidualna, zbiorowa pod kierunkiem nauczyciela.

Pomoce dydaktyczne:
- plansza z uproszczonym schematem interpretacji wiersza w formie okręgu ze "stacjami" (Witold Bobiński: "Świat w słowach i obrazach" - kl. III s.184 - zał. nr1)
- karty pracy z poleceniami dla grup,
- portret poetki i gazetka o niej i jej twórczości,
- podręcznik "Świat w słowach i obrazach" - kl. II,
- instrukcja dla grup - zał. nr 2

Przebieg lekcji:

I Część wstępna:
Omówienie zadania domowego. Uczniowie mieli wyszukać w różnych źródłach ( podręcznik, Internet, inne) i zapisać w punktach takie informacje o Wisławie Szymborskiej, które ich zdaniem są warte zapamiętania. Nawiązanie do gazetki, na której znajdują się liczne fotografie poetki. (po otrzymaniu Nagrody Nobla było ich mnóstwo w różnego rodzaju czasopismach).
(M.in. takie informacje znalazły się w pracach uczniów:
- współczesna polska poetka,
- "dama polskiej poezji",
- "dama, która jest wielkim poetą",
- w 1996r. - Nagroda Nobla,
- urodzona w Poznańskiem,
- gdy miała 8 lat znalazła się w Krakowie, związana jest z tym miastem do dziś,
- utwory przetłumaczone na wszystkie języki europejskie,
- pisze kilka wierszy na rok,
- zawsze dużo czytała, nie podoba jej się gadulstwo współczesnych ludzi,
- Leśmian to jej ulubiony poeta polski,
- tytuły tomików wierszy: "Wołanie do Yeti", "Sto pociech", "Koniec i początek", "Wielka liczba",
- studiów (polonistyka, socjologia) nie skończyła, itp.)

II. Część właściwa:
1. Polecenia dla uczniów: napisz na kartce, niech Ci wyobraźnia podpowie, co mogłoby pozostać po Tobie za, np. 100lat, coś, co należało do Ciebie, coś, co świadczyło o tym, że żyłeś, co mogłoby znaleźć się w muzeum. (do treści kartek wracamy na końcu lekcji)
2. Nauczyciel informuje uczniów, że celem lekcji będzie analiza i interpretacja wiersza Wisławy Szymborskiej pt. "Muzeum". Zapis tematu.
3. Zapoznanie z wierszem (najpierw nauczyciel czyta głośno, potem uczniowie cicho i jeszcze kilku uczniów głośno).
4. Swobodne wypowiedzi uczniów po zapoznaniu z wierszem (refleksje, wrażenie, skojarzenia - "burza mózgów").
5. Podział klasy na 6 grup i przekazanie im instrukcji (zał. nr 2). Każda grupa losuje kartę pracy z poleceniem (zgodnie ze schematem interpretacji wiersza) - odpowiedz na pytania zawarte w schemacie (zał. nr 1).

Grupa I: Kto mówi w wierszu? (sytuacja, portret psychologiczny)

Grupa II. Do kogo mówi? (portret odbiorcy, jego związek z osobą mówiącą).

Grupa III. Po co mówi? (cel wypowiedzi wynikający z jej ukształtowania).
1. Wypisz eksponaty wymienione w tekście wiersza -I, II, V zwrotka.
2. Kim byli właściciele tych eksponatów, co przeżywali, co czuli - puść wodze fantazji.

Grupa IV: O czym? (o kim?) mówi. (temat wypowiedzi)
1. Co to jest muzeum? Definicja - "Słownik języka polskiego".
2. Potraktuj wiersz jako opis lub definicję muzeum. Sporządź schematyczną wersję opisu, wypełniając obie rubryki tabeli.

Muzeum
Obecność (czego?) Brak (czego?)




 
 
Grupa V: Jak? (kształt, forma tekstu, kompozycja).

Grupa VI: Jak Język, środki stylistyczne.)
personifikacja
metonimia
elipsa
kontrast
6. Prezentacja pracy grup (uczniowie wytypowani przez poszczególne grupy prezentują wyniki pracy)
7. Podsumowanie pracy grup.
8. Z jakich elementów składa się nasze muzeum? (patrz punkt 1.) - prezentacja zapisków na kartkach.
9. Sporządzenie notatki w punktach w zeszycie: przedstawiciele grup proponują zapis wyników swej pracy.


Zał. nr 1



Zał. nr 2

Instrukcja dla grup.

1. Dokładnie zapoznajcie się z zadaniem.
2. Wybierzcie lidera oraz osobę, która zaprezentuje pracę grupy.
3. Pomagajcie sobie wzajemnie w czasie pracy.
4. Jeżeli napotkacie trudności w czasie realizacji zadań, możecie zwrócić się do nauczyciela z prośbą o pomoc.
 

Opracowanie: Elżbieta Kledzik

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 13414


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 4

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.