Katalog

Jadwiga Helczyk
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz prezentacji z okazji dnia europejskiego

- n +

Scenariusz prezentacji Polski z okazji dnia europejskiego

W naszej szkole w ramach edukacji europejskiej jeszcze przed przystąpieniem Polski do Unii organizowany był cykl lekcji o tej tematyce na różnych poziomach kształcenia. Podsumowaniem tych zajęć był "Dzień Europejski". Uczniowie klas od I - VI wykonywali losowo wybrane zadania, dotyczące poszczególnych krajów należących do Unii Europejskiej i wstępujących do niej. Klasa druga przedstawiła program na temat swojej Ojczyzny. Była to duża impreza szkolna, która odbyła się na sali gimnastycznej w obecności rodziców, nauczycieli, władz lokalnych i miejskich. Dzieci wykazały się wysokim poziomem wiedzy o różnych krajach europejskich, ciekawą prezentacją ich historii, tradycji, zwyczajów oraz najnowszej kultury. To spotkanie jeszcze bardziej zintegrowało społeczność uczniowską. Łączyło ono elementy nauki i wspólnej zabawy.

Pomoce dydaktyczne:
mapa Polski, nagranie hymnu narodowego, flaga, godło, stroje ludowe, bochen chleba, sól, instrumenty- gitara i pianino lub organy, gazetka tematyczna, mała biblioteczka historyczna, wiązanka piosenek i tańców ludowych, ilustracje sławnych Polaków, Lajkonik, foldery kraju

Dzieci prowadzące (dziewczynka i chłopiec) stoją przed mapą Polski, pozostałe dzieci są ustawione po ich prawej (dziewczynki) i lewej (chłopcy) stronie, tworząc półkole.

Dziewczynka prowadząca:
- Jestem Polką.

Chłopiec prowadzący:
- Jestem Polakiem.

Dzieci prowadzące razem:
- Jesteśmy Polakami, naszą ojczyzną jest Rzeczpospolita Polska.
A oto nasze symbole narodowe: godło, flaga i hymn.

Dzieci prowadzące wskazują na flagę i godło swojego państwa.

Dzieci prowadzące razem:
- Do hymnu!

Wszyscy uczestnicy spotkania w postawie stojącej na baczność słuchają hymnu lub śpiewają go razem z dziećmi przedstawiającymi program.

Dzieci prowadzące razem:
- Po hymnie!

Dziewczynka 1: (wskazując na pozostałe dzieci z klasy)
- My też jesteśmy mieszkańcami polskiej ziemi.

Chłopiec 1:
- Nazwa naszego kraju pochodzi od plemienia Polan, które dawno temu zamieszkiwało nasze ziemie.

Dziewczynka 2:
- Obszar naszego kraju w ciągu wieków zmieniał się.

Chłopiec 2:
- Obecne granice zostały ustalone po drugiej wojnie światowej.

Dziewczynka 3:
-Terytorium Polski rozciąga się od gór, aż po Morze Bałtyckie.

Chłopiec 3:
- Nasz kraj podzielony jest na regiony, które różnią się krajobrazem, specyficzną zabudową i charakterystyczną dla danego regionu kulturą ludową.

Dziewczynka 4.:
- Tradycje ludowe i zwyczaje, widoczne są najczęściej w okresach obchodów różnych świąt państwowych i religijnych.

Chłopiec 4:
- Większość ludności naszego kraju jest wyznania rzymsko - katolickiego.

Dziewczynka 5:
- Wiara pomogła nam przetrwać trudne okresy w historii, dlatego Kościół zajmuje specjalne miejsce w naszym życiu.

Chłopiec 5:
- Mamy szacunek dla własnej historii i odrębnych kultur.

Dziewczynka 6:
- Jesteśmy gościnni i tolerancyjni wobec innych narodów.

Chłopiec 6:
- Cenimy pracę oraz wartość pieniądza - polskiego złotego, który być może za niedługo zosta nie zastąpiony inną jednostką monetarną - euro.

Dziewczynka prowadząca:
- Bogactwo naszej kultury uwidacznia się w tradycjach i obrzędach. Słyniemy ze staropolskie go zwyczaju witania gości "chlebem i solą".

Dzieci w śląskich strojach ludowych idąc w rytmie poloneza, niosą bochen chleba i sól, chcąc w ten sposób symbolicznie powitać zebranych gości.

Chłopiec prowadzący:
- Dobre imię naszej ojczyzny, rozsławili wśród innych narodów sławni Polacy. Na przykład:
Mikołaj Kopernik, Fryderyk Szopen, papież - Jan Paweł II, prezydent - Aleksander Kwaśniewski, Adam Małysz i wielu innych.

Poszczególne dzieci prezentują portrety wymienianych kolejno sławnych Polaków.

Dziewczynka 7:
- Cieszymy się, że żyjemy w wolnym kraju.

Chłopiec 7:
- Swoją radość często wyrażamy w tańcu i śpiewie.

Wszystkie dzieci przedstawiają wiązankę piosenek i tańców ludowych, przy akompaniamencie instrumentu, lub z podkładem muzycznym z taśmy.

1.
Hej, na Krakowskim Rynku maki i powoje, maki i powoje.
Chłopcy i dziewczęta malowane stroje, chłopcy i dziewczęta malowane stroje.
Ref.
Nasz Lajkonik, ten Lajkonik, po Krakowie ciągle goni.
Lajkoniku laj, laj, poprzez cały kraj, kraj.
Lajkoniku laj, laj, poprzez cały kraj.
2.
Dokoluśka widno z nieba, dokoluśka bochen chleba.
Dokoluśka talar biały, dokoluśka świat ten cały.
Ref.
La, la, la, la, la, la, la, la, la, la, la, la, la,....................

Jestem Polką, ty Polakiem, wszyscyśmy tu są Polacy.
Mamy soli, mamy chleba, mamy wszystko, co potrzeba.

* 3.
W murowanej piwnicy, tańcowali zbójnicy.
Kazali se pięknie grać i na nóżki spozierać. / bis
Za górami, za lasami, za dolinami, pobili się dwaj górale ciupagami.
Hej górale! Nie bita sie! Ma góralka dwa warkocze, podzielita sie. / bis

4.
Dzieweczko ze Śląska, na trzewiczku wstążka,
na szyi korale, na szyi korale, za cztery talary. / bis

Fartuszek jedwabny, w kwiatki wyszywany,
na głowie chusteczka, na głowie chusteczka za dobre słóweczka. / bis

* 5.
Wszyscy Polacy to jedna rodzina starszy czy młodszy, chłopak czy dziewczyna. / bis
O, o cieszmy się, o, o bawmy się. O, o cieszmy się, bo razem dobrze nam jest.

Dziewczynka 8:
- Już jako mali Polacy, zgłębiamy wiedzę o własnym regionie.

Chłopiec 8:
- A z roku na rok, dowiadujemy się coraz więcej o własnym kraju.

Dziewczynka 9:
- Właśnie dziś, chcielibyśmy zachęcić wszystkich obcokrajowców do nauki języka polskiego.

Chłopiec 9:
- Choćby po to, aby móc przeczytać ciekawe książki o historii naszej ojczyzny.

Dzieci wskazując na książki z biblioteczki historycznej i odczytują ich tytuły.

Dzieci prowadzące razem:
- Kończąc naszą prezentację, dziękujemy wszystkim za uwagę i żegnamy się piosenką.
* 1. Ojczyzna nasza to wieś i miasto,  2. Ojczyzna nasza to dom i szkoła
i las, co szumi piosnkę o zmroku.  i szara wstęga drogi za domem.
Obłok i słońce, co świeci jasno,  I wszystko, wszystko, co jest dokoła,
zboże, co w polu rośnie wysoko.  tak bliskie sercu, drogie znajome.

3. To mowa, którą od dziecka znamy, to ludzie, których nikt nie pokona.
Gorącym sercem Polskę kochamy, naszą Ojczyznę ziemię rodzoną.

Uroczystość można zakończyć, rozdając wykonane przez uczniów wizytówki naszego kraju.
Po przedstawieniu inscenizacji można też urządzić wspólny poczęstunek chlebem z masłem i solą.

Wykaz literatury, z której można skorzystać przygotowując podobne programy:

1. Halina Lisowska "Uczymy się muzyki" Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
2. Grażyna Odechowska "Środowisko wokół ciebie" klasa III semestr II Danuta Cichy Wydawnictwo "Juka"
3. Zofia Przeliorz "Śląskie stroje ludowe naszego regionu" Centrum Regionalne przy SP nr 7 na Osinach

 

Opracowanie: mgr Jadwiga Helczyk

Wyświetleń: 1991


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.