Scenariusz lekcji wychowawania do życia w rodzinie dla klasy pierwszej - Dojrzałość i jej obszary.
Scenariusz
Scenariusz lekcji wychowawania do życia w rodzinie dla klasy pierwszej - Dojrzałość i jej obszary
Cele
- przedstawienie uczniom obszarów dojrzałości człowieka: fizyczna, psychiczna, społeczna, prawna, płciowa;
- uświadomienie faktu, iż dojrzałość w poszczególnych obszarach osiągamy w różnym wieku i wiążących się z tym niebezpieczeństw;
- uświadomienie faktu konieczności odpowiedzialności za własną dojrzałość.
Treści
- dojrzałość: fizyczna, psychiczna, społeczna, prawna, płciowa - charakterystyka, wiek osiągania;
- odpowiedzialność za własną dojrzałość.
Metody i formy pracy z uczniami
- praca w grupach;
- "burza mózgów";
- wykład;
- dyskusja;
- wnioski.
Pomoce
Szary papier, pisaki.
Czas zajęć
45 minunt
Osiągnięcia
Uczeń wie:
- jakie są płaszczyzny dojrzewania człowieka;
- ma świadomość, że dojrzałość na poszczególnych płaszczyznach osiągamy w różnym wieku;
- ma świadomość odpowiedzialności za własną dojrzałość.
Przebieg zajęć
- Podział uczniów na pięć grup, w których młodzież pracując w grupach stara się poprzez "burzę mózgów" zabrać swoją wiedzę na temat poszczególnych płaszczyzn dojrzewania. Czas 8 - 10 minut.
- Poszczególne grupy prezentują swój dorobek. Po wypowiedzi każdej grupy nauczyciel podsumowuje wiadomości, koryguje, uzupełnia.
- Wykład nauczyciela: zwrócenie uwagi na wiek osiągania dojrzałości w każdej płaszczyźnie, na różnice, podkreślenie konieczności odpowiedzialności za swoją dojrzałość, zwrócenie uwagi na fakt, iż dojrzałość, w niektórych obszarach osiągamy samoistnie, np. dojrzałość prawna i nie mamy na to wpływu, w innych przypadkach mamy prawo i obowiązek pracować nad sobą w osiąganiu dojrzałości.
Opracowanie: Beata Radzięta-Lipska
pedagog ZSZ w Żarowie