AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Beata Czuba
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Wpływ telewizji i komputera na psychikę człowieka - konspekt lekcji wychowawczej do klasy I LO

- n +

Wpływ telewizji i komputera na psychikę człowieka

KONSPEKT LEKCJI WYCHOWAWCZEJ DO KLASY PIERWSZEJ LICEUM

LICZBA JEDNOSTEK LEKCYJNYCH: 2

CELE:
Uczeń:
  • Uświadamia sobie o szkodliwym wpływie niektórych programów telewizyjnych czy komputerowych na psychikę człowieka.
  • Potrafi dokonywać odpowiedniej selekcji programów telewizyjnych.
  • Potrafi właściwie korzystać z komputera i sieci internetowej.

    ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
  • Arkusze szarego papieru, pisaki, kolorowe karteczki, taśma samoprzylepna.
  • Załączniki: wiersz pana M. Bartkowicza (zaczerpnięty z miesięcznika "Wychowawca") (załącznik1) i anonimowe wyznanie osiemnastolatka umieszczone w książce pani Dzieżgowskiej "Rodzic w szkole" (załącznik 2).
  • Załączniki 3, 4, 5, 6 i 7.

    METODY:
  • Metoda problemowa, autorefleksja, dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach, praca z całą klasą.

    PRZEBIEG LEKCJI

    1. Sprawy organizacyjno-porządkowe (sprawdzenie obecności, zebranie zeszytów z usprawiedliwieniami).
    2. Rozdanie uczniom karteczek z wierszem pana M. Bartkowicza (załącznik 1) i karteczek z wyznaniem osiemnastolatka (załącznik 2).
    3. Krótka analiza treści obu wierszy.
    Wysunięcie wniosków np. rozmowy, wspólne spędzanie czasu z rodzicami zostało zastąpione przez rzeczy materialne: zabawki, telewizor, komputer, czasopisma młodzieżowe, czy muzykę młodzieżową.
    4. Podzielenie uczniów na cztery grupy za pomocą kolorowych karteczek: żółtych, niebieskich, czerwonych i zielonych (uczniowie losują kolejno kolorowe karteczki - wylosowanie karteczki o danym kolorze oznacza przynależność do określonej grupy).
    5. Rozdanie każdej grupie przygotowanego wcześniej arkuszu papieru z pytaniami:

    Grupa I
  • Jaki pozytywny wpływ ma telewizja (programy telewizyjne) na nasze życie?
    Grupa II:
  • Jaki negatywny wpływ ma telewizja (programy telewizyjne) na nasze życie?
    Grupa III:
  • Wymień pozytywne strony rozwoju technologii komputerowej.
    Grupa IV:
  • Wymień negatywne strony rozwoju technologii komputerowej.

    6. Uczniowie wybierają lidera grupy, zapisują odpowiedzi na arkuszach, nauczyciel obserwuje pracę uczniów.

    7. Po zakończeniu prac, lider każdej grupy prezentuje wyniki na forum klasy (arkusze papieru zostają umieszczone na tablicy). Pozostali uczniowie (ewentualnie nauczyciel) uzupełniają dodając swoje pomysły.

    UWAGA:

    Propozycje odpowiedzi na wyżej wymienione pytania są umieszczone w załącznikach 3,4,5 i 6 i stanowią pomoc dla nauczyciela prowadzącego zajęcia.

    8. Podsumowanie lekcji, próba odpowiedzi na pytania:
    "Dlaczego tworzone są programy ( w tym komputerowe), które mają niekorzystny wpływ na psychikę człowieka? "Czym kierują się ich twórcy?"

    9. Zapisanie odpowiedzi na arkuszach papieru i umieszczenie ich na tablicy (propozycja odpowiedzi - załącznik 7).

    Załącznik 1

    Spytała mama
    swojego synka:
    - Rafałku, kochanie,
    która godzinka?

    Rafałek oglądał
    film na dobranoc,
    więc odpowiedział:
    - Po siódmej, mamo.

    - A jaki dzień dziś,
    czwartek czy piątek,
    bo zapomniałam
    robiąc porządek?

    Rafałek wciąż patrząc
    w telewizorek,
    rzekł: - Dziś twój serial,
    więc dziś jest wtorek.

    - A który dzisiaj?
    Podpowiedz mamie.
    - Piąty. Widziałem
    to w "Panoramie".
    - A jaki miesiąc?
    - Już mamy kwiecień.
    Czytałem o tym
    w Telegazecie.

    - Czy nie czas, Rafałku,
    iść do kąpieli?
    - Nie. O tym jeszcze
    nie powiedzieli.
          (M. Bartkowicz)


    Załącznik 2

    "Pragnąłem..."

    Pragnąłem mleka matki - a dostałem butelkę ze smoczkiem.
    Pragnąłem rodziców - a dano mi zabawkę.
    Pragnąłem rozmowy - a dano mi książkę.
    Pragnąłem się uczyć - a wystawiano mi świadectwa.
    Pragnąłem myśleć - a otrzymałem wiadomości.
    Pragnąłem mieć szerokie spojrzenie - a otrzymałem krótkie informacje.
    Pragnąłem szczęścia - a dano mi pieniądze.
    Pragnąłem sensu - a umożliwiono mi karierę.
    Pragnąłem nadziei - a dostałem niepewność.
    Pragnąłem się zmienić - a obdarowano mnie współczuciem.
    Pragnąłem żyć ...

                Anonimowe wyznanie osiemnastolatka


    Załącznik 3

    JAKI POZYTYWNY WPŁYW MA TELEWIZJA (PROGRAMY TELEWIZYJNE) NA NASZE ŻYCIE?

  • Jest źródłem informacji z kraju i ze świata.
  • Dostarcza rozrywki (poprzez gry, teleturnieje, filmy, programy rozrywkowe, muzyczne itp.)
  • Naucza, poprzez programy edukacyjne, popularno-naukowe itp. (np. nauka języków obcych)
  • Angażuje nas w akcje charytatywne.
  • Umożliwia bezpośrednie obserwowanie ważnych wydarzeń politycznych, sportowych, kulturalnych, religijnych.
  • Niektóre programy telewizyjne zapoznają nas z problemami ludzi niepełnosprawnych, chorych, upośledzonych, co sprawia, że stajemy się bardziej wrażliwi na potrzeby tych ludzi.
  • Wiele programów jest powodem do dyskusji, refleksji, rozważań na temat tego, co dobre i złe.

    Załącznik 4

    JAKI NEGATYWNY WPŁYW MA TELEWIZJA (PROGRAMY TELEWIZYJNE) NA NASZE ŻYCIE?

  • Pochłania dużo czasu (sprawia, że rodzice nie mają czasu dla swoich dzieci, dzieci mało rozmawiają z rodzicami i spędzają z nimi za mało czasu).
  • Uzależnia (często telewizor jest włączany rano ewentualnie po przyjściu ze szkoły czy z pracy a wyłączany, gdy wszyscy idą spać).
  • Sprawia, że rozmowy, kontakty w rodzinie odbywają się poprzez przekrzykiwanie włączonego telewizora (telewizor jest włączony nawet podczas wspólnych posiłków).
  • Niektóre programy dostarczają zbyt wielu scen przemocy, agresji, brutalności i gwałtu, co jest przyczyną agresywnych zachowań zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży szczególnie w połączeniu ze środkami pobudzającymi, narkotykami i alkoholem.
  • Częste oglądanie filmów prowadzi do zahamowania zainteresowania książką, co z kolei sprawia, że gorzej czytamy, popełniamy błędy ortograficzne.
  • Emitowanie reklam powoduje, że bardzo często chcemy mieć to, co jest reklamowane bez względu na to czy jest dobre czy złe, potrzebne nam czy nie.
  • Pokazuje, zwłaszcza w godzinach popołudniowych i wieczornych, seriale 20-min i filmy antyrodzinne.

    Załącznik 5

    WYMIEŃ POZYTYWNE STRONY ROZWOJU TECHNOLOGII KOMPUTEROWEJ

  • Powstanie sieci internetowej jest uważane za główny czynnik, tzw. globalizacji informacji, czyli swobodny i szybki przepływ informacji.
  • Internet umożliwia zawieranie budujących przyjaźni czy znajomości.
  • Powstawanie dydaktycznych gier przedmiotowych np. z biologii, geografii, historii, języków obcych.
  • Powstawanie programów edukacyjnych.
  • Możliwość wirtualnej podróży w nieznany, ciekawy świat dostarcza nam wielu wrażeń mających charakter uczący.
  • Komputer służy do przechowywania informacji (jako baza danych).
  • Komputer jest narzędziem do pisania (edytor tekstu), rysowania, malowania, liczenia, skanowania.
  • Steruje urządzeniami elektronicznymi w zakładach pracy, sygnalizacji świetlnej.

    Załącznik 6

    WYMIEŃ NEGATYWNE STRONY ROZWOJU TECHNOLOGII KOMPUTEROWEJ

  • Powszechny dostęp do niekontrolowanych treści stron internetowych, do pornografii, do "atrakcyjnych" stron sekt (ocenia się, że obecnie sieć internetowa stanowi główny element naboru nowych członków sekt), do spektakli o różnych treściach.
  • Nawiązanie znajomości mających destrukcyjny wpływ na człowieka.
  • Powstawanie gier komputerowych opartych w większości na "zabawie" w strzelanie i zabijanie (obowiązuje zasada okrucieństwa wobec przeciwnika). Normy okrucieństwa przenoszone są w świat realny.
  • Pogorszenie stanu zdrowia (bóle w okolicy kręgosłupa, szkodliwe promieniowanie).
  • Dokonywanie przestępstw za pomocą Internetu, włamywanie się do bazy danych różnych firm, instytucji.

    Załącznik 7

    Dlaczego tworzone są programy (w tym komputerowe), które mają niekorzystny wpływ na młodego człowieka?
    Czym kierują się ich twórcy?

    Twórcy tych programów chcą przygotować potencjalnych klientów, nowe rynki zbytu np. dla przemysłu tytoniowego, narkotykowego, alkoholowego czy też pornograficznego. Dążą do utworzenia nowego rynku zbytu dla produktów codziennego użytku, płyt kompaktowych (CD-ROM) itp.

    Opracowanie: Beata Czuba

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 12245


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 5.38



    Ilość głosów: 8

    Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
    Dowiedz się więcej.