AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Izabela Tymowska
Język polski, Scenariusze

Frazeologia w naszym języku - scenariusz lekcji w klasie V

- n +

Frazeologia w naszym języku

Związki frazeologiczne - kl. V
Czas: 90 minut

Cele: Po lekcji uczeń:
- zna reguły obowiązujące w pracy zespołowej
- rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie kilku związków frazeologicznych
- potrafi zastosować związki frazeologiczne w zdaniach
- potrafi korzystać ze słownika frazeologicznego
- umie wyrażać pewne treści w sposób niewerbalny

Metody i formy pracy:
- praca zespołowa
- praca ze słownikiem
- techniki plastyczne

Materiały: brystol, kredki, flamastry, Stanisław Skorupka "Słownik frazeologiczny języka polskiego"

Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie - 10 min
- Przypomnienie - co to jest związek frazeologiczny? Podanie przykładów
- Przypomnienie zasad pracy w grupie
- Podział klasy na grupy
- Wybór funkcji w grupach
- Podanie tematu pracy - rozdanie kart z poleceniami

2. Uczniowie mają za zadanie wykonać plansze Pt. "Frazeologia w naszym języku". Każda grupa otrzymała kartkę zawierającą 6 związków frazeologicznych. Spośród nich ma wybrać 3, zapisać na planszy, odnaleźć ich znaczenie w słowniku oraz zapisać je na brystolu, zilustrować, zastosować je w zdaniach. Sprawozdawca przygotowuje wypowiedź do prezentacji pracy grupy. - 55 minut
3. Prezentacja - 10 minut
4. Podsumowanie lekcji:
- Ocena prac przez nauczyciela
- Koło oceny
- Praca domowa - W podobny sposób zilustruj 2 związki frazeologiczne, postaraj się również wyjaśnić ich pochodzenie. Prace wykonaj na kartkach formatu A4, stworzą one "Ilustrowany słownik frazeologiczny klasy V C".

Proponuję, aby uczniowie sami szukali źródeł, jeśli będą mieli problemy możemy im podpowiedzieć: S. Skorupka "Słownik frazeologiczny języka polskiego", Wł. Opaliński "Słownik mitów i tradycji kultury", "Koty w worku, czyli z dziejów pojęć i rzeczy", strony internetowe

ZAŁĄCZNIKI
załącznik 1.

KARTA GRUPY...........
LIDER  
KOREKTOR/CZASOMIERZ  
SEKRETARZ  
PLASTYK  
SPRAWOZDAWCA  

POLECENIA

ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE
być w siódmym niebie
syreni śpiew
kaszka z mlekiem
pies ogrodnika
latający Holender
niedźwiedzia przysługa

1. Zapisz 3 związki frazeologiczne spośród podanych wyżej.
2. Znajdź ich znaczenie w słowniku i zapisz je.
3. Zastosuj te związki w zdaniach.
4. Zilustruj wybrane frazeologizmy.

PROPONOWANE POZOSTAŁE FRAZEOLOGIZMY
biały kruk, czarna owca, pies ogrodnika, męki Tantala, krokodylowe łzy, paniczny strach, mieć węża w kieszeni, żyć jak pies z kotem, słomiany zapał, niebieski ptak, lwia część, wyrwać się jak Filip z Konopi, kupować kota w worku, myśleć o niebieskich migdałach, kruszyć kopie, w cztery oczy,

KARTA GRUPY...........
 
LIDER  
KOREKTOR/CZASOMIERZ  
SEKRETARZ  
PLASTYK  
SPRAWOZDAWCA  

ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE

żyć jak pies z kotem
czarna owca
słomiany zapał
kruszyć kopie
wyrwać się jak Filip z konopi
zakazany owoc

POLECENIA

1. Zapisz 3 związki frazeologiczne spośród podanych wyżej.
2. Znajdź ich znaczenie w słowniku i zapisz je.
3. Zastosuj te związki w zdaniach.
4. Zilustruj wybrane frazeologizmy.

KARTA GRUPY...........
 
LIDER  
KOREKTOR/CZASOMIERZ  
SEKRETARZ  
PLASTYK  
SPRAWOZDAWCA  

ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE

chodzić z głową w chmurach
biały kruk
krokodylowe łzy
kupować kota w worku
niebieski ptak
w cztery oczy

POLECENIA

1. Zapisz 3 związki frazeologiczne spośród podanych wyżej.
2. Znajdź ich znaczenie
w słowniku i zapisz je.
3. Zastosuj te związki w zdaniach.
4. Zilustruj wybrane frazeologizmy.

 

Opracowanie: Izabela Tymowska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6368


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.5



Ilość głosów: 2