AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Laska-Cierzniak
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Sekrety wody - scenariusz zajęć zintegrowanych

- n +

Sekrety wody

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla uczniów klasy III szkoły podstawowej.

Krąg tematyczny Sekrety wody.
Temat dnia: Dbajmy o czystość zbiorników wodnych.
Tematy szczegółowe:
Poznanie budowy rzeki i niektórych nazw rzek polskich.
Rozwiązywanie zadań na porównywanie ilorazowe.
Redagowanie odpowiedzi na pytanie Jak uratowano rzeką przed zniszczeniem? na podstawie tekstu Baśń o uratowanej rzece.
Projektowanie i wykonywanie znaków życia dla rzek.

Przewidywane rodzaje aktywności ucznia.
Aktywność polonistyczna:
Uczeń będzie:
  • wypowiadał się na podany temat;
  • uważnie czytał teksty;
  • samodzielnie redagował odpowiedź na pytanie;
  • układał zdania rozkazujące według podanego szyfru;
  • inscenizował tekst. Aktywność środowiskowa:
    Uczeń będzie:
  • poznawał pojęcia związane z rzeką ( źródło, koryto, dopływ, brzeg, zakole, ujście). Aktywność matematyczna:
    Uczeń będzie:
  • rozwiązywał i układał zadania na porównywanie ilorazowe. Aktywność muzyczna:
    Uczeń będzie:
  • śpiewał piosenkę Żyj z przyrodą w zgodzie Aktywność plastyczna:
    Uczeń będzie:
  • projektował i wykonywał znaki życia dla rzek.

    Zamierzone oddziaływania wychowawcze:
  • uświadamianie konieczności ochrony wód przed zanieczyszczeniem;
  • kształcenie umiejętności dokonywania refleksji własnych ukierunkowanych na rozwój.

    Edukacja regionalna:
    Uczeń będzie:
  • poznawał rodzaje zbiorników wodnych w najbliższej okolicy.

    Ogólne zadania edukacyjne:
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą;
  • wzbogacanie słownictwa uczniów o wyrazy związane z rzeką;
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podstawie przeczytanego tekstu;
  • rozwijanie umiejętności redagowania odpowiedzi na pytania;
  • rozwiązywanie i układanie zadań na porównywanie ilorazowe;
  • rozwijanie inwencji plastycznej;
  • rozwijanie umiejętności korzystania z mapy.

    Oczekiwane efekty aktywności ucznia:
    Uczeń:
  • zna pojęcia związane z rzeką;
  • potrafi formułować wypowiedzi na podstawie przeczytanego tekstu;
  • umie redagować odpowiedź na pytanie;
  • umie wyszukać w tekście fragmentów na podany temat;
  • czyta po cichu ze zrozumieniem treści;
  • umie zaprojektować znaki życia dla rzek;
  • zna i śpiewa piosenkę Żyj z przyrodą w zgodzie.

    Metody: (zgodnie z podziałem zaproponowanym w pozycji Jadwigi Krzyżańskiej Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Podział zaproponował F. Szlosek, wyraźnie rozszerzając grupę metod problemowych o metody aktywizujące.)

    - podające (wykład informacyjny, odczyt);
    - eksponujące (pokaz połączony z przeżyciem, ekspozycja);
    - programowe (z użyciem podręcznika programowego);
    - praktyczne (pokaz z objaśnieniem, ćwiczenia przedmiotowe);
    - problemowe (aktywizujące- inscenizacja, gra dydaktyczna, dyskusja dydaktyczna).

    Forma: praca z całą klasą;
    praca w zespołach jednolita;
    praca indywidualna jednolita, zróżnicowana.

    Środki dydaktyczne: - podręcznik Moja szkoła, cz. 3, s.55-59.
    - obrazek przedstawiający rzekę;
    - rekwizyty do inscenizacji;
    - karty z metryczkami rzek polskich;
    - teksty zadań matematycznych;
    - rozsypanka zdaniowa dla uczniów z obniżonym progiem wymagań;
    - szyfry dla zespołów;
    - mapa Polski;
    - plakaty do ewaluacji.

    Przebieg zajęć.
    Część wstępna.

    l .Przywitanie się w zespołach własnym okrzykiem związanym z kręgiem tematycznym. Informacja nauczyciela dotycząca dzisiejszych zajęć.

    Część właściwa.
    l .Rozwiązanie zagadki.
    Co to jest: służy dopicia, służy do mycia, bez niej na ziemi nie byłoby życia, (woda)
    - W jakich stanach skupienia może występować woda?
    - W jaki sposób krąży woda w przyrodzie?

    2.Poznanie najważniejszych elementów rzeki.
    Nauczyciel rozwiesza na stojaku mapę Polski i obraz przedstawiający rzekę, opowiada tekst zamieszczony w podręczniku na s. 55 pokazując jednocześnie na obrazie rzeki poszczególne elementy.
    Analiza treści tekstu:
    - jak nazywa się miejsce dające początek wielu strumykom i potokom?
    - co rzeźbi spływająca rzeką woda?
    - jak oznacza się prawy i lewy brzeg rzeki?
    - jak mogą być ukształtowane brzegi?
    - jak nazywamy mniejsze rzeki wpływające do dużych rzek?
    - jak nazywa się miejsce, gdzie rzeka wpływa do innej rzeki, morza lub oceanu? Przypięcie na obrazie rzeki odpowiednich nazw: źródło, koryto .brzeg prawy, brzeg lewy, zakole, brzeg wysoki, brzeg niski, dopływ prawobrzeżny, dopływ lewobrzeżny, ujście.
    Wykonanie polecenia ze s. 55.
    3. Poznanie nazw polskich rzek i odszukanie ich na mapie.
    Na tablicy nauczyciel eksponuje metryczkę Wisły i Odry wykonaną na wcześniejszych lekcjach. Wskazanie tych rzek na mapie.
    Uczniowie zdolni, którzy dostali dodatkowe zadanie przygotowania metryczek innych polskich rzek prezentują je na środku klasy i pokazują na mapie Polski Przypinają metryczki na tablicy. Głośne odczytanie nazw polskich rzek.
    Przypomnienie o pisowni nazw rzek wielką literą
    - Czy przez Wałbrzych przepływa jakaś rzeka? Jaka?
    - Czy jezioro w Zagórzu Śląskim jest naturalne czy stworzone przez człowieka? Na jakiej rzece utworzono tamę, aby powstało? (Bystrzyca)

    Przerwa śródlekcyjna

    Ćwiczenia oddechowe, rytmiczne, oddechowo-fonacyjne (na głosce sz, e- o, u-a).
    Piosenka "Głowa, ramiona, kolana, pięty" Pląs "Na jeziorze".
    4.Rozwiązanie zadań z treścią.
  • Michał złowił 24 ryby, a Tomek 4 razy mniej.
    Pytanie:..............................................................................................

    Analiza zadania i rozwiązanie metodą syntetyczną:
    - o co można zapytać w tym zadaniu?
    U.: Ile ryb złowił Tomek?
    U.: Ile ryb złowili chłopcy razem?
    -co już można obliczyć mając te dane?
    U.: Ile ryb złowił Tomek..
    -jakie działanie trzeba wykonać, żeby to obliczyć?
    U.: Dzielenie.
    - kto obliczy na tablicy?
    - kto narysuje drzewo?
    - jaka będzie odpowiedź?

  • Samodzielna praca uczniów- nauczyciel rozdaje zadania przygotowane
    zgodnie z pracą na poziomach:
    Kasia znalazła nad rzeką 12 kamyków, a Ewa 2 razy mniej. Ile kamyków znalazła Ewa?

    ............ : ........... = ............


    Odpowiedź:.........................................................................................

    Rybacy zaciągnęli sieci. Do pierwszej sieci złapało się 21 ryb, a do drugiej 3 razy mniej.

    Ile............................................................................................................................

    Drzewo:

       

    Działanie:....................................................

    Odpowiedź:.................................................

    Ułóż zadanie z treścią do formuły i drzewa:

    32 + 32 : 4 = ........

       

    ................................................................................................................................

    ................................................................................................................................

    Odpowiedź:............................................................................................................

    5.Inscenizacja Baśni o uratowanej rzece.
    Analiza treści tekstu:
    -o jakiej rzece opowiadał Jakub?
    -jak wyglądała rzeka, kiedy była czysta?
    -na co skarżyła się Raba?
    -jak wyglądała zanieczyszczona rzeka?
    -o co rzeka prosiła chłopca?
    -jak dzieci pomogły rzece?
    Pokazanie na mapie Polski rzeki Raby (prawy dopływ górnej Wisły, źródło w Gorcach, długość-l32 km.)

    6. Rozmowa na temat dbałości o czystość rzek.
  • wypowiedzi uczniów na temat własnych spostrzeżeń.
  • ciche czytanie ze zrozumieniem i zaznaczenie w tekście fragmentów mówiących o tym, jak rzeka skarżyła się na ludzi.
  • odczytanie zaznaczonych fragmentów

    7. Indywidualne redagowanie odpowiedzi na pytanie Jak uratowano rzeką przed zniszczeniem? (dla uczniów z obniżonym progiem wymagań rozsypanka zdaniowa z przepisywaniem).
    Dzieci malowały znaki zakazu zanieczyszczania rzek.
    Ustawiały je na zakrętach rzek


  • odczytanie niektórych odpowiedzi.

    8. Praca w zespołach.
  • układanie zaszyfrowanych haseł (zdań rozkazujących), które można zapisać na znakach życia.
    Zakaz wylewania do rzeki ścieków!
    Nie wolno myć pojazdów nad rzeką!
    Nie wolno wrzucać do rzeki puszek i śmieci!
    Zakaz topienia beczek z substancją chemiczną!
    Nie wolno zakładom przemysłowym wylewać do rzek nieczystości!


  • odczytanie ułożonych zdań i zapis do podręcznika, s.59, ćw. 26.

    9. Śpiewanie piosenki Żyj z przyrodą w zgodzie.

    10. Ocena pracy uczniów:
  • samoocena (według stosowanych kryteriów oceniania );
  • ocena nauczyciela ( ustna, w formie opisowej).

    11. Praca domowa
    S. 56. ćw.22.
    S. 58 ćw.25 nauka czytania
    S. 59. domek

    Przerwa śniadaniowa i obiadowa

    12. Projektowanie i wykonywanie znaków życia dla rzek.

  • rozmowa na temat sposobów wykonywania znaków życia. Nazywanie kształtów, jakie mogą mieć znaki;
  • przygotowanie stanowisk pracy i potrzebnych materiałów;
  • projektowanie znaków;
  • wykonywanie znaków według własnych projektów;
  • wystawa i ocena prac.

    13. Ewaluacja kręgu tematycznego Sekrety wody.

    Nauczyciel przygotowuje na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizeczką.
    Rozdaje dzieciom karteczki samoprzylepne w dwóch kolorach.
    Prosi, aby ocenili co było ciekawe i podobało im się w czasie realizacji treści związanych z wodą, a co im się nie podobało i chcieliby to zmienić. W tym celu powinni wypisać na jednych kartkach cechy pozytywne, a na drugich negatywne.
    Na hasło start - uczniowie przylepiają kartki w odpowiednich miejscach. Teraz nauczyciel prosi jednego z uczniów o odczytanie tego, co najchętniej wrzuciliby do kosza i zapomnieli oraz tego, co chcieliby zabrać ze sobą w walizce.

    Uwaga:
  • określamy czas na zapisywanie mocnych i słabych stron;
  • nie ograniczamy liczby kartek samoprzylepnych.

    Opracowanie: Anna Laska- Cierzniak

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5097


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 6



    Ilość głosów: 1