Katalog Anna Laska-Cierzniak Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Sekrety wody - scenariusz zajęć zintegrowanychSekrety wodyScenariusz zajęć zintegrowanych dla uczniów klasy III szkoły podstawowej.Krąg tematyczny Sekrety wody. Temat dnia: Dbajmy o czystość zbiorników wodnych. Tematy szczegółowe: Poznanie budowy rzeki i niektórych nazw rzek polskich. Rozwiązywanie zadań na porównywanie ilorazowe. Redagowanie odpowiedzi na pytanie Jak uratowano rzeką przed zniszczeniem? na podstawie tekstu Baśń o uratowanej rzece. Projektowanie i wykonywanie znaków życia dla rzek. Przewidywane rodzaje aktywności ucznia. Aktywność polonistyczna: Uczeń będzie: Uczeń będzie: Uczeń będzie: Uczeń będzie: Uczeń będzie: Zamierzone oddziaływania wychowawcze: Edukacja regionalna: Uczeń będzie: Ogólne zadania edukacyjne: Oczekiwane efekty aktywności ucznia: Uczeń: Metody: (zgodnie z podziałem zaproponowanym w pozycji Jadwigi Krzyżańskiej Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Podział zaproponował F. Szlosek, wyraźnie rozszerzając grupę metod problemowych o metody aktywizujące.) - podające (wykład informacyjny, odczyt); - eksponujące (pokaz połączony z przeżyciem, ekspozycja); - programowe (z użyciem podręcznika programowego); - praktyczne (pokaz z objaśnieniem, ćwiczenia przedmiotowe); - problemowe (aktywizujące- inscenizacja, gra dydaktyczna, dyskusja dydaktyczna). Forma: praca z całą klasą; praca w zespołach jednolita; praca indywidualna jednolita, zróżnicowana. Środki dydaktyczne: - podręcznik Moja szkoła, cz. 3, s.55-59. - obrazek przedstawiający rzekę; - rekwizyty do inscenizacji; - karty z metryczkami rzek polskich; - teksty zadań matematycznych; - rozsypanka zdaniowa dla uczniów z obniżonym progiem wymagań; - szyfry dla zespołów; - mapa Polski; - plakaty do ewaluacji. Przebieg zajęć. Część wstępna. l .Przywitanie się w zespołach własnym okrzykiem związanym z kręgiem tematycznym. Informacja nauczyciela dotycząca dzisiejszych zajęć. Część właściwa. l .Rozwiązanie zagadki. Co to jest: służy dopicia, służy do mycia, bez niej na ziemi nie byłoby życia, (woda) - W jakich stanach skupienia może występować woda? - W jaki sposób krąży woda w przyrodzie? 2.Poznanie najważniejszych elementów rzeki. Nauczyciel rozwiesza na stojaku mapę Polski i obraz przedstawiający rzekę, opowiada tekst zamieszczony w podręczniku na s. 55 pokazując jednocześnie na obrazie rzeki poszczególne elementy. Analiza treści tekstu: - jak nazywa się miejsce dające początek wielu strumykom i potokom? - co rzeźbi spływająca rzeką woda? - jak oznacza się prawy i lewy brzeg rzeki? - jak mogą być ukształtowane brzegi? - jak nazywamy mniejsze rzeki wpływające do dużych rzek? - jak nazywa się miejsce, gdzie rzeka wpływa do innej rzeki, morza lub oceanu? Przypięcie na obrazie rzeki odpowiednich nazw: źródło, koryto .brzeg prawy, brzeg lewy, zakole, brzeg wysoki, brzeg niski, dopływ prawobrzeżny, dopływ lewobrzeżny, ujście. Wykonanie polecenia ze s. 55. 3. Poznanie nazw polskich rzek i odszukanie ich na mapie. Na tablicy nauczyciel eksponuje metryczkę Wisły i Odry wykonaną na wcześniejszych lekcjach. Wskazanie tych rzek na mapie. Uczniowie zdolni, którzy dostali dodatkowe zadanie przygotowania metryczek innych polskich rzek prezentują je na środku klasy i pokazują na mapie Polski Przypinają metryczki na tablicy. Głośne odczytanie nazw polskich rzek. Przypomnienie o pisowni nazw rzek wielką literą - Czy przez Wałbrzych przepływa jakaś rzeka? Jaka? - Czy jezioro w Zagórzu Śląskim jest naturalne czy stworzone przez człowieka? Na jakiej rzece utworzono tamę, aby powstało? (Bystrzyca) Przerwa śródlekcyjna Ćwiczenia oddechowe, rytmiczne, oddechowo-fonacyjne (na głosce sz, e- o, u-a). Piosenka "Głowa, ramiona, kolana, pięty" Pląs "Na jeziorze". 4.Rozwiązanie zadań z treścią. Pytanie:.............................................................................................. Analiza zadania i rozwiązanie metodą syntetyczną: - o co można zapytać w tym zadaniu? U.: Ile ryb złowił Tomek? U.: Ile ryb złowili chłopcy razem? -co już można obliczyć mając te dane? U.: Ile ryb złowił Tomek.. -jakie działanie trzeba wykonać, żeby to obliczyć? U.: Dzielenie. - kto obliczy na tablicy? - kto narysuje drzewo? - jaka będzie odpowiedź? zgodnie z pracą na poziomach: Kasia znalazła nad rzeką 12 kamyków, a Ewa 2 razy mniej. Ile kamyków znalazła Ewa? Odpowiedź:......................................................................................... Rybacy zaciągnęli sieci. Do pierwszej sieci złapało się 21 ryb, a do drugiej 3 razy mniej. Ile............................................................................................................................ Drzewo: Działanie:.................................................... Odpowiedź:................................................. Ułóż zadanie z treścią do formuły i drzewa: 32 + 32 : 4 = ........ ................................................................................................................................ ................................................................................................................................ Odpowiedź:............................................................................................................ 5.Inscenizacja Baśni o uratowanej rzece. Analiza treści tekstu: -o jakiej rzece opowiadał Jakub? -jak wyglądała rzeka, kiedy była czysta? -na co skarżyła się Raba? -jak wyglądała zanieczyszczona rzeka? -o co rzeka prosiła chłopca? -jak dzieci pomogły rzece? Pokazanie na mapie Polski rzeki Raby (prawy dopływ górnej Wisły, źródło w Gorcach, długość-l32 km.) 6. Rozmowa na temat dbałości o czystość rzek. 7. Indywidualne redagowanie odpowiedzi na pytanie Jak uratowano rzeką przed zniszczeniem? (dla uczniów z obniżonym progiem wymagań rozsypanka zdaniowa z przepisywaniem). Dzieci malowały znaki zakazu zanieczyszczania rzek. Ustawiały je na zakrętach rzek 8. Praca w zespołach. Zakaz wylewania do rzeki ścieków! Nie wolno myć pojazdów nad rzeką! Nie wolno wrzucać do rzeki puszek i śmieci! Zakaz topienia beczek z substancją chemiczną! Nie wolno zakładom przemysłowym wylewać do rzek nieczystości! 9. Śpiewanie piosenki Żyj z przyrodą w zgodzie. 10. Ocena pracy uczniów: 11. Praca domowa S. 56. ćw.22. S. 58 ćw.25 nauka czytania S. 59. domek Przerwa śniadaniowa i obiadowa 12. Projektowanie i wykonywanie znaków życia dla rzek. 13. Ewaluacja kręgu tematycznego Sekrety wody. Nauczyciel przygotowuje na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizeczką. Rozdaje dzieciom karteczki samoprzylepne w dwóch kolorach. Prosi, aby ocenili co było ciekawe i podobało im się w czasie realizacji treści związanych z wodą, a co im się nie podobało i chcieliby to zmienić. W tym celu powinni wypisać na jednych kartkach cechy pozytywne, a na drugich negatywne. Na hasło start - uczniowie przylepiają kartki w odpowiednich miejscach. Teraz nauczyciel prosi jednego z uczniów o odczytanie tego, co najchętniej wrzuciliby do kosza i zapomnieli oraz tego, co chcieliby zabrać ze sobą w walizce. Uwaga: Opracowanie: Anna Laska- Cierzniak Wyświetleń: 5097
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |