AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Kinga Miłkowska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Co to jest niepełnosprawność i czy można z nią żyć? Scenariusz zajęć przeznaczonych na godzinę wychowawczą w klasie IV

- n +

Co to jest niepełnosprawność i czy można z nią żyć?

Scenariusz zajęć przeznaczonych na godzinę wychowawczą w klasie IV.

Cele:
Uczeń umie:
- wskazać rolę zmysłów w poznaniu otoczenia
- pracować z wydawnictwami encyklopedycznymi
- pracować w grupie
Uczeń zna:
- słownictwo związane z niepełnosprawnością
- różne sposoby komunikowania się, przekazywania informacji i wyrażania uczuć
- twórczość osób niepełnosprawnych
- pojęcia: integracja i sprawni inaczej

Metoda:
praktyczne działania uczniów, heureza,pokaz

Formy:
praca grupowa, zbiorowa, indywidualna

Środki dydaktyczne:
* alfabet Braille'a, alfabet palcowy
* reprodukcje obrazów osób niepełnosprawnych malujących ustami i stopami ( kalendarze, kartki okolicznościowe)
* polecenia dla grup napisane na komputerze
* płyta z nagraniem S.Wonder'a, A.Boccelli
* odtwarzacz CD
* arkusze szarego papieru, pędzle, farby
* pomoce do poznania zmysłowego:
- słuchowe (kaseta z muzyką)
- dotykowe (przedmioty w worku)
- węchowe (cebula, kawa,perfumy, pomarańcze)
- smakowe (cukier, sól, ogórek kiszony)
- wzrokowe (kolorowe obrazki)

Czas:
jedna godzina lekcyjna

Przebieg lekcji:

1.Podział klasy na 5 grup - grupy "tęczowe".
2.Wylosowanie zadań dla poszczególnych grup.
3.Odczytanie poleceń, sprawdzenie stopnia zrozumienia trudności, wyjaśnienie trudności.
4. Grupy wykonują zadania mające na celu wyeksponowanie roli poszczególnych zmysłów w poznaniu otoczenia.Każda grupa ma jedno zadanie związane z jednym zmysłem. Zadaniem grupy jest ustalenie, z jakim zmysłem jest związany ich zestaw pomocy.
Zadania:
- Posłuchajcie dźwięków, powiedzcie skąd pochodzą. Jaki zmysł wytężaliście?
- W pudełkach ukryte są różne zapachy. Czy rozpoznajecie je? Co to za zapachy? Jakim zmysłem rozpoznajemy zapachy?
- Na talerzykach znajdują się różne próbki smakowe. Zamknijcie oczy i spróbujcie określić jakie to smaki. Jaki zmysł wykorzystaliście w tym zadaniu?
- Nie zaglądając do torby, postarajcie się rozpoznać, jakie przedmioty się w niej znajdują. Jakim zmysłem je rozpoznaliście?
- Przyporządkujcie "zmysł" do obrazka. Jakim zmysłem posługiwaliście się teraz?
5.Prezentacja pracy w grupach.
6.Rozmowa z dziećmi na temat roli zmysłów w poznawaniu świata i na temat niepełnosprawności (wprowadzenie pojęcia "sprawni inaczej").
Uczniowie próbują coś namalować, trzymając pędzel w ustach.
7. Podanie tematu godziny wychowawczej.
8.Nauczyciel przedstawia osoby niepełnosprawne, które osiągnęły sukces:
- Steve Wonder- niewidomy wokalista(wysłuchanie nagrania z płyty).
- Andrea Boccelli- niewidomy śpiewak (wysłuchanie fr. utworu w wykonaniu artysty).
- Artyści malujący ustami i stopami (prezentacja reprodukcji obrazów, kartek okolicznościowych).
- Rozmowa z dziećmi na temat znanych im osób niepełnosprawnych (np. sportowców z ich regionu).
9. Poznanie sposobów porozumiewania się osób niewidomych (prezentacja alfabetu palcowego i alfabetu Braille'a).
10. Rozdanie zadań dla grup:
- Odczytać po jednym wyrazie w języku Braille'a
- Pokazać dwa wyrazy w alfabecie palcowym
11. Prezentacja zadań.
12.Uczniowie szukają informacji na temat pojęcia INTEGRACJA w różnych wydawnictwach encyklopedycznych.
13.Odczytanie informacji zaczerpniętych z różnych źródeł.
14. Podsumowanie pracy, ocena aktywności uczniów.

 

Opracowanie: Kinga Miłkowska nauczyciel SPNr3 w Mońkach

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4299


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.