Katalog

Bożena Saczek
Edukacja europejska, Scenariusze

"Nowa Unia Europejska" - projekt edukacyjny

- n +

Projekt edukacyjny "Nowa Unia Europejska"

1.Wstęp.
Unia Europejska to temat permanentnie pojawiający się na łamach czasopism,
w mediach, mediach środowisku szkolnym i rodzinnym. Nie łatwo jest dzieciom z grupy 7-10 lat zrozumieć toczące się debaty, dyskusje na forum domowym, hasła zasłyszane wśród reklam telewizyjnych. Celem moich zajęć jest usystematyzowanie posiadanych przez dzieci wiadomości, zaznajamianie ich z tematyką unijną, odpowiedź na pojawiające się w czasie zajęć pytania. Głównym zadaniem będzie dostarczenia uczniom wiedzy na temat Unii Europejskiej, przybliżenie jej struktur, nakreślenie tła historycznego i umiejscowienie problemu w czasie i przestrzeni geograficznej. Działania kierowane przez nauczyciela podparte będzie stymulowaną aktywnością dzieci, niezbyt rozległe czasowo i zakończone tuż przed dniem 1.05.2004 r. czyli przyjęciem Polski do Unii, aby ich wiedza znalazła oparcie w wydarzeniach bieżących, żeby dzieci mogły czuć się usatysfakcjonowanie braniem czynnego udziału w społeczności ludzi dorosłych.

2.Obszar wdrożenia
Projekt edukacyjny przeznaczony jest dla uczniów klas I-III(IV) uczęszczających na zajęcia do świetlicy szkolnej.

3.Cele edukacyjne:
- Rozumienie słowa "unia"
- Poszerzenie wiedzy geograficznej o Unii
- Gromadzenie informacji o krajach nowoprzyjętych do Unii
- Poznanie systemów monetarnych innych krajach z uwzględnieniem waluty euro
- Kształtowanie postawy tolerancji wobec ludzi innych kultur, wyznań i ras
- Znajomość flagi unijnej i flag państw kandydujących
- Pozytywne i negatywne strony wejścia Polski do Unii

4.Zadania dydaktyczne:
- Umiejętności pracy w grupie (zespoły zadaniowe)
- Planowanie pracy
- Rozwijanie twórczego myślenia
- Kreatywność i wykonywaniu zadań
- Współpraca z innymi nauczycielami
- Współudział w prezentacji
- Uczulenie na wydarzenia aktualne
- Świadomość współistnienia dziecka w świecie dorosłych

5.Formy i metody pracy:
- Prezentacja materiału przez nauczyciela
- Dyskusja i wymiana wiedzy ("burza mózgów")
- Gazetka ścienna
- Wykonanie flag
- Konkurs wiedzy
- Nauka hymnu, prezentacja obcojęzycznych piosenek
- Wykonanie plakatu

6.Środki dydaktyczne
- Mapa polityczna i geograficzna Europy
- Waluty krajów europejskich
- Broszury propagandowe z Centrum Edukacji Europejskiej
- Młoda Europa jest trendy - "Elle" czerwiec 2003
- Książka "Unia Europejska"
- Warsztaty metodyczne (Unia Europejska w nauczaniu wczesnoszkolnym)- 11.02.2004r.
- Warsztaty metodyczne (realizacja projektu edukacyjnego) -18.11.2003 r.

7.Czas realizacji: kwiecień 2004r.

8.Tematyczny plan zajęć:
1) Mapa Europy- nazwy państw członkowskich
2) Systemy monetarne
3) Struktura unijna i hymn Unii Europejskiej
4) Flaga UE i flagi państw członkowskich
5) Plakat prezentacja wybranego kraju
6) Konkurs wiedzy

Ad.1) Prezentacja na mapie państw europejskich, odszukiwanie poszczególnych krajów i ich stolic.
Dyskusja o charakterze danego kraju na podstawie ukształtowania terenu.
Burza mózgów - mózgów, czym Ci się kojarzą kraje, np. Grecja - morze, ciepło, wczasy, ślimaki, taniec zorba.......
Środki transportu - jak możemy przedostawać się z kraju do kraju, jak najlepiej przemieszczać się w danym kraju i dlaczego (góry, morze....). Zwrócenie szczególnej uwagi na kraje wyspiarskie.
Głowa państwa - król, prezydent, jakie nazwiska dzieci znają.

Ad. 2) Poznawanie nazw pieniędzy różnych krajów Europy, przeliczanie walut, roala kantorów.
Miejsce dolara jako uniwersalnej waluty świata.
Euro- różnice nominałów, kolory rozmiary, zabezpieczenia, rewersy dla każdego kraju, prezentacja stylów architektonicznych na banknotach i ich symbolika.
Znaczenia wprowadzenia euro do poszczególnych krajów.
Negatywne i pozytywne strony waluty euro dla Polski.
Odwzorowanie w ołówku rewersów banknotów euro o różnych nominałach.
Prezentacja pieniędzy innych krajów- zbiory przynoszą dzieci, ekspozycja na wystawie.

Ad. 3) Rozmowa na temat słownictwa związanego z polityka i gospodarką np. państwo, związek, pakt, unia...
Poznanie historii Unii.
Szukanie na mapie krajów kandydujących wypisanych na tablicy.
Prezentacja piosenek w językach różnych narodów.
Nauka hymnu unijnego.

Ad. 4) Wycieczka po szkole w celu odnajdywania miejsc z wiadomościami UE. Wypisanie tych miejsc na tablicy.
Flaga- co to jest, po co, gdzie można ją spotkać, jakie flagi znają, znaczenia flagi.
Flaga UE- wygląd i znaczenie.
Flagi pozostałych krajów- podział na grupy, każda z nich wykonuje flagę jednego państwa techniką wydzierani z papieru kolorowego, szuka nazwy kraju na kartce.
Prezentacja prac na wystawie.

Ad.5) Grupy zadaniowe wykonują plakat charakteryzujący wylosowany uprzednio kraj. Na podstawie wiadomości uzyskanych na zajęciach szkolnych i świetlicowych społeczność grupowa odgaduje prezentowanie kraje przyczepiając ich nazwy.(Technika collage z wykorzystaniem gazet z makulatury)

Ad.6) Spotkanie "unijne" - konkurs w formie zabawowej.
Konkurs wiedzy przygotowany przez nauczyciela na bazie pytań zadawanych przez uczniów i wiedzy uzyskanej na zajęciach. Podział na grupy (losowanie zespołów 3-osobowych).Odpowiada grupa, która pierwsza się zgłosi. Pytania losowane są na kartkach, jeśli grupa nie odpowie pytanie przejmuje grupa następna w kolejności.

Przykładowe pytania:
Co to jest UE?
Jak wygląda jej flaga i co symbolizuje?
Wymień pięć krajów UE.
Wymień pięć krajów kandydujących do UE.
Co wiesz o walucie UE?
Wymień pięć wyrazów charakteryzujących (np. Węgry).
Zaśpiewaj lub powiedz pierwszą zwrotkę hymnu UE.
Korzyści dla krajów zjednoczonych w UE.
 

Opracowanie: mgr Bożena Saczek
Kierownik świetlicy szkolnej
Szkoła Podstawowa nr 18 w Tychach

Wyświetleń: 4718


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.