Katalog Bożena Saczek Edukacja europejska, Scenariusze "Nowa Unia Europejska" - projekt edukacyjnyProjekt edukacyjny "Nowa Unia Europejska"1.Wstęp.Unia Europejska to temat permanentnie pojawiający się na łamach czasopism, w mediach, mediach środowisku szkolnym i rodzinnym. Nie łatwo jest dzieciom z grupy 7-10 lat zrozumieć toczące się debaty, dyskusje na forum domowym, hasła zasłyszane wśród reklam telewizyjnych. Celem moich zajęć jest usystematyzowanie posiadanych przez dzieci wiadomości, zaznajamianie ich z tematyką unijną, odpowiedź na pojawiające się w czasie zajęć pytania. Głównym zadaniem będzie dostarczenia uczniom wiedzy na temat Unii Europejskiej, przybliżenie jej struktur, nakreślenie tła historycznego i umiejscowienie problemu w czasie i przestrzeni geograficznej. Działania kierowane przez nauczyciela podparte będzie stymulowaną aktywnością dzieci, niezbyt rozległe czasowo i zakończone tuż przed dniem 1.05.2004 r. czyli przyjęciem Polski do Unii, aby ich wiedza znalazła oparcie w wydarzeniach bieżących, żeby dzieci mogły czuć się usatysfakcjonowanie braniem czynnego udziału w społeczności ludzi dorosłych. 2.Obszar wdrożenia Projekt edukacyjny przeznaczony jest dla uczniów klas I-III(IV) uczęszczających na zajęcia do świetlicy szkolnej. 3.Cele edukacyjne: - Rozumienie słowa "unia" - Poszerzenie wiedzy geograficznej o Unii - Gromadzenie informacji o krajach nowoprzyjętych do Unii - Poznanie systemów monetarnych innych krajach z uwzględnieniem waluty euro - Kształtowanie postawy tolerancji wobec ludzi innych kultur, wyznań i ras - Znajomość flagi unijnej i flag państw kandydujących - Pozytywne i negatywne strony wejścia Polski do Unii 4.Zadania dydaktyczne: - Umiejętności pracy w grupie (zespoły zadaniowe) - Planowanie pracy - Rozwijanie twórczego myślenia - Kreatywność i wykonywaniu zadań - Współpraca z innymi nauczycielami - Współudział w prezentacji - Uczulenie na wydarzenia aktualne - Świadomość współistnienia dziecka w świecie dorosłych 5.Formy i metody pracy: - Prezentacja materiału przez nauczyciela - Dyskusja i wymiana wiedzy ("burza mózgów") - Gazetka ścienna - Wykonanie flag - Konkurs wiedzy - Nauka hymnu, prezentacja obcojęzycznych piosenek - Wykonanie plakatu 6.Środki dydaktyczne - Mapa polityczna i geograficzna Europy - Waluty krajów europejskich - Broszury propagandowe z Centrum Edukacji Europejskiej - Młoda Europa jest trendy - "Elle" czerwiec 2003 - Książka "Unia Europejska" - Warsztaty metodyczne (Unia Europejska w nauczaniu wczesnoszkolnym)- 11.02.2004r. - Warsztaty metodyczne (realizacja projektu edukacyjnego) -18.11.2003 r. 7.Czas realizacji: kwiecień 2004r. 8.Tematyczny plan zajęć: 1) Mapa Europy- nazwy państw członkowskich 2) Systemy monetarne 3) Struktura unijna i hymn Unii Europejskiej 4) Flaga UE i flagi państw członkowskich 5) Plakat prezentacja wybranego kraju 6) Konkurs wiedzy Ad.1) Prezentacja na mapie państw europejskich, odszukiwanie poszczególnych krajów i ich stolic. Dyskusja o charakterze danego kraju na podstawie ukształtowania terenu. Burza mózgów - mózgów, czym Ci się kojarzą kraje, np. Grecja - morze, ciepło, wczasy, ślimaki, taniec zorba....... Środki transportu - jak możemy przedostawać się z kraju do kraju, jak najlepiej przemieszczać się w danym kraju i dlaczego (góry, morze....). Zwrócenie szczególnej uwagi na kraje wyspiarskie. Głowa państwa - król, prezydent, jakie nazwiska dzieci znają. Ad. 2) Poznawanie nazw pieniędzy różnych krajów Europy, przeliczanie walut, roala kantorów. Miejsce dolara jako uniwersalnej waluty świata. Euro- różnice nominałów, kolory rozmiary, zabezpieczenia, rewersy dla każdego kraju, prezentacja stylów architektonicznych na banknotach i ich symbolika. Znaczenia wprowadzenia euro do poszczególnych krajów. Negatywne i pozytywne strony waluty euro dla Polski. Odwzorowanie w ołówku rewersów banknotów euro o różnych nominałach. Prezentacja pieniędzy innych krajów- zbiory przynoszą dzieci, ekspozycja na wystawie. Ad. 3) Rozmowa na temat słownictwa związanego z polityka i gospodarką np. państwo, związek, pakt, unia... Poznanie historii Unii. Szukanie na mapie krajów kandydujących wypisanych na tablicy. Prezentacja piosenek w językach różnych narodów. Nauka hymnu unijnego. Ad. 4) Wycieczka po szkole w celu odnajdywania miejsc z wiadomościami UE. Wypisanie tych miejsc na tablicy. Flaga- co to jest, po co, gdzie można ją spotkać, jakie flagi znają, znaczenia flagi. Flaga UE- wygląd i znaczenie. Flagi pozostałych krajów- podział na grupy, każda z nich wykonuje flagę jednego państwa techniką wydzierani z papieru kolorowego, szuka nazwy kraju na kartce. Prezentacja prac na wystawie. Ad.5) Grupy zadaniowe wykonują plakat charakteryzujący wylosowany uprzednio kraj. Na podstawie wiadomości uzyskanych na zajęciach szkolnych i świetlicowych społeczność grupowa odgaduje prezentowanie kraje przyczepiając ich nazwy.(Technika collage z wykorzystaniem gazet z makulatury) Ad.6) Spotkanie "unijne" - konkurs w formie zabawowej. Konkurs wiedzy przygotowany przez nauczyciela na bazie pytań zadawanych przez uczniów i wiedzy uzyskanej na zajęciach. Podział na grupy (losowanie zespołów 3-osobowych).Odpowiada grupa, która pierwsza się zgłosi. Pytania losowane są na kartkach, jeśli grupa nie odpowie pytanie przejmuje grupa następna w kolejności. Przykładowe pytania: Co to jest UE? Jak wygląda jej flaga i co symbolizuje? Wymień pięć krajów UE. Wymień pięć krajów kandydujących do UE. Co wiesz o walucie UE? Wymień pięć wyrazów charakteryzujących (np. Węgry). Zaśpiewaj lub powiedz pierwszą zwrotkę hymnu UE. Korzyści dla krajów zjednoczonych w UE.
Opracowanie: mgr Bożena Saczek Wyświetleń: 4718
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |