Katalog Ewa Wijas Przyroda, Scenariusze Nauka a świat sztuczek magicznychNauka a świat sztuczek magicznych - scenariusz zajęć na kole przyrodniczymCele:wiadomości: - uczeń zna właściwości, którymi różnią się substancje - uczeń wie jak oddziałują na siebie ładunki jedno i różnoimienne - zna zasady bezpiecznej pracy podczas wykonywania doświadczeń - rozumie termin - przemiana chemiczna umiejętności: - uczeń wyciąga wnioski na podstawie przeprowadzonych doświadczeń - analizuje przebieg doświadczeń - potrafi wyjaśnić na czym polega proces rozszczepiania światła białego i rozszerzalności temperaturowej Forma: praca w grupach, cała klasa Metoda: laboratoryjno - ćwiczeniowa, obserwacja kierowana, pogadanka Środki dydaktyczne: tektura, nożyczki, ołówek, papier kolorowy, świeczka, szklanka, soda oczyszczona, ocet, kulki naftaliny, wydmuszka z jajka, laska ebonitowa, talerz płaski. Przebieg lekcji: I. Faza wprowadzająca - przypomnienie wiadomości o ładunkach elektrycznych, rozszerzalności temperaturowej, rozszczepianiu światła białego i właściwościach substancji - przedstawienie tematu zajęć - przypomnienie zasad pracy w czasie wykonywania doświadczeń II. Faza realizacji - uczniowie pracują w grupach - każda grupa wykonuje doświadczenia według instrukcji - po wykonaniu doświadczeń uczniowie uzupełniają kartę odpowiedzi III. Faza podsumowująca - grupy prezentują wnioski do jakich doszli po wykonaniu doświadczeń - pogadanka na temat naukowego wyjaśniania zjawisk i procesów, które nieraz sprawiają wrażenie sztuczek magicznych - zaproponowanie uczniom aby każdy na następne zajęcia przygotował doświadczenie i wyjaśnił na czym polega jego tajemnica Instrukcja do wykonania doświadczeń Doświadczenie - Tajemniczy bąk Z tektury należy wyciąć koło o średnicy 12 cm. Koło to dzielimy na siedem części, na każdą część przyklejamy kolejno kawałki papieru w kolorach: fiolet, niebieski, błękit, zielony, żółty, pomarańczowy, czerwony. Przez środek koła ( kolory powinny być na górnej części krążka) przebijamy ołówek, dobrze zatemperowany. Po zakręceniu bąka patrzymy na jego tarczę, jaki kolor widzicie? - Dlaczego na bąku użyliście akurat takich kolorów? - Czy kolejność naklejania kolorów ma jakieś znaczenie? - Jaki jest efekt kolorystyczny po zakręceniu nim, wyjaśnij to? Doświadczenie - Kociołek szejka W tekturowe pudełko o wymiarach około 6 x 6 cm nalewamy wodę (niepełne). Umieszczamy pudełko nad płomieniem świeczki tak, aby powierzchnia tektury wystająca ponad powierzchnię ognia nie stykała się z ogniem. Pudełko należy trzymać przez jakiś uchwyt. Po pewnym czasie woda zaczyna się gotować. - Dlaczego papier nie uległ zapaleniu a woda w kociołku zagotowała się? - Dlaczego trzeba uważać aby ogień nie dosięgał tektury pudełka, która nie jest zalana wodą? Doświadczenie - Taniec kulek z naftaliny Do szklanki wypełnionej wodą wlewamy łyżkę octu i wsypujemy łyżkę sody oczyszczonej. Następnie wrzucamy do niej 3 kulki naftaliny. Obserwujemy wynik doświadczenia. - Jak wyjaśnicie unoszenie się kulek a następnie ich opadanie? Doświadczenie - Posłuszne jajko Laskę ebonitową pocieramy o kawałek wełny i zbliżamy do wydmuszki jajka. Następnie wykonujemy powolne ruchy laską. - Jajko wędruje za laską, jak to wytłumaczysz? Doświadczenie - Zaczarowana szklanka Na talerz nalewamy trochę wody. Szklankę napełniamy gorącą wodą, po chwili wodę wylewamy ze szklanki do jakiegoś naczynia a szklankę kładziemy dnem do góry na talerzu. Przez około 2-3 minuty obserwujemy co się dzieje z wodą znajdującą się na talerzu. - Dlaczego woda została wessana do szklanki? - Dlaczego szklankę przed doświadczeniem trzeba było ogrzać? Które doświadczenie podobało wam się najbardziej .............................................. Opracowanie: Ewa Wijas Wyświetleń: 2307
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |