Katalog Małgorzata Miśkiewicz Lekcja wychowawcza, Scenariusze Mój styl życia - scenariusz lekcji wychowawczej w pierwszej klasie liceumMój styl życia - scenariusz lekcji wychowawczej w pierwszej klasie liceumCEL LEKCJI* przezwyciężanie własnych oporów przed wyrażaniem siebie na forum klasy * akceptacja wzajemnych różnic w poglądach * wzmacnianie poczucia własnej wartości * wdrażanie zasad tolerancji * uświadomienie sobie własnego stylu życia CELE SZCZEGÓŁOWE uczniowie: * potrafią zaprezentować charakterystyczne dla danych stylów życia * umieją wypełnić arkusz "mój styl życia" * umieją pogrupować podobne style życia według w/w arkusza * potrafią przedstawić swój własny styl życia na forum grupy * umieją wyrazić własne poglądy i opinie * potrafią akceptować własne poglądy i opinie * potrafią akceptować wzajemne różnice w poglądach * umieją akceptować inne style życia * potrafią wyrażać własne emocje dotyczące podsumowania zajęć * potrafią słuchać i reagować bez uprzedzeń i osądzania * budowanie zaufania i samoświadomości, zachęty i wsparcia STYL ŻYCIA - to, co jest obecnie najistotniejsze dla każdego, co zajmuje najwięcej czasu, co się lubi robić i w czyim towarzystwie, najważniejsze wydarzenia/definicja utworzona przez uczniów na wcześniejszych zajęciach/ METODY * informacyjne: - wyjaśnienie - opis sytuacji * niepokoju poznawczego: - dyskusja - dialog - motywacja do działań * praktyczne ŚRODKI DYDAKTYCZNE * duży arkusz papieru * pisaki * plansza z niedokończonymi zdaniami * plansza z kontraktem * kolorowe arkusze papieru z balonikami "mój styl życia" dla każdego ucznia * plansza "różne style życia" z poprzednich zajęć/uczniowie muszą utworzyć ją na wcześniejszych zajęciach/ * plansza definicji "styl życia" utworzona przez uczniów na poprzednich zajęciach * małe kolorowe karteczki samoprzylepne dla każdego ucznia * plansza DOWIEDZIAŁEM/AM/ SIĘ | NAUCZYŁEM/AM/ SIĘ PRZEBIEG LEKCJI 1.Podanie celu lekcji * ćwiczenie na rozgrzewkę/do wyboru-załącznik1/ 2.Omówienie poszczególnych stylów życia/plansza utworzona na poprzednich zajęciach przez uczniów/ w formie przypomnienia 3.Wypełnianie arkusza "MÓJ STYL ŻYCIA" * pogrupowanie w podobne grupy * wniosek lub omówienie/pytanie:, co było łatwe, a co trudne w tym ćwiczeniu?/ 4.Zabawa w różnice poglądów/zachowania asertywne/ * plansza z niedokończonymi zdaniami/każdy z uczniów wybiera sobie 2,3 zdania; głośno odczytuje jedno z nich i wyznacza osobę, której zdanie chcemy poznać/ - Lubię słuchać muzyki.....,ponieważ...... - Dzisiaj czuję się....,ponieważ.... - W grupie przeważnie znajduję się w roli.... - Osiągnięcie, z którego jestem naprawdę dumny to.... - Uczestniczę w tych zajęciach, żeby.... - Najbardziej w mojej szkole podoba mi się.... - Kiedy jestem zły... - W przyszłości chciałbym zostać.... - Chce mi się śmiać, kiedy... - Moje hobby to... - Złoszczę się, kiedy... - Jest mi smutno, kiedy... - Uczę się... 5.Z czym wychodzę z dzisiejszej lekcji? /duża plansza/ DOWIEDZIAŁEM/AM/SIĘ | NAUCZYŁEM/AM/SIĘ /uczniowie piszą po jednym zdaniu na kolorowych karteczkach i przyklejają w dowolnym miejscu na dużej planszy/ KAŻDY MOŻE PODEJŚĆ I OBEJRZEĆ WYNIKI PRACY NA POWSTAŁYM PLAKACIE UWAGI W trakcie zajęć uczniowie powinni siedzieć w kole twarzami do siebie. Pomaga to wytworzyć w grupie poczucie równości oraz pozwala na bliższy kontakt pomiędzy nauczycielem a uczniami. Przez całe zajęcia wisi plansza z KONTRAKTEM/załącznik2/ LITERATURA "Nasze spotkania" M.P. Fijewscy "Jak żyć z ludźmi" /umiejętności interpersonalne/MEN ZAŁĄCZNIK 2 KONTRAKT-CZYLI ZASADY POROZUMIEWANIA SIĘ W GRUPIE 1.Mówimy do siebie po imieniu 2.Nie mówimy o nieobecnych 3.Nie wyśmiewamy się z poglądów innych osób 4.Nie krytykujemy innych 5.Mówimy "do osoby" a nie "o osobie" 6.Staramy się mówić od "Ja..." 7.Nie przeszkadzamy, gdy inni mówią 8.Akceptujemy wzajemne różnice w poglądach ZAŁĄCZNIK 1 Ćwiczenia na rozgrzewkę np.: - BURZA MÓZGÓW - różne zastosowania np. buta, butelki; wybrać pięć najbardziej oryginalnych zastosowań buta, butelki - ZGADNIJ, CO TO JEST? - każdy uczeń wybiera sobie jeden przedmiot i nie mówiąc pozostałym stara się go zademonstrować; pozostali mają odgadnąć, co to za przedmiot - RUNDKA *Zauważyłem, że.../uczniowie wypowiadają najpierw negatywne odczucia, potem pozytywne/ *Życzę sobie...
Opracowanie: mgr Małgorzata Miśkiewicz Wyświetleń: 7218
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |