Katalog

Małgorzata Miśkiewicz
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Mój styl życia - scenariusz lekcji wychowawczej w pierwszej klasie liceum

- n +

Mój styl życia - scenariusz lekcji wychowawczej w pierwszej klasie liceum

CEL LEKCJI

* przezwyciężanie własnych oporów przed wyrażaniem siebie na forum klasy
* akceptacja wzajemnych różnic w poglądach
* wzmacnianie poczucia własnej wartości
* wdrażanie zasad tolerancji
* uświadomienie sobie własnego stylu życia

CELE SZCZEGÓŁOWE

uczniowie:
* potrafią zaprezentować charakterystyczne dla danych stylów życia
* umieją wypełnić arkusz "mój styl życia"
* umieją pogrupować podobne style życia według w/w arkusza
* potrafią przedstawić swój własny styl życia na forum grupy
* umieją wyrazić własne poglądy i opinie
* potrafią akceptować własne poglądy i opinie
* potrafią akceptować wzajemne różnice w poglądach
* umieją akceptować inne style życia
* potrafią wyrażać własne emocje dotyczące podsumowania zajęć
* potrafią słuchać i reagować bez uprzedzeń i osądzania
* budowanie zaufania i samoświadomości, zachęty i wsparcia

STYL ŻYCIA - to, co jest obecnie najistotniejsze dla każdego, co zajmuje najwięcej czasu, co się lubi robić i w czyim towarzystwie, najważniejsze wydarzenia/definicja utworzona przez uczniów na wcześniejszych zajęciach/

METODY

* informacyjne:
- wyjaśnienie
- opis sytuacji
* niepokoju poznawczego:
- dyskusja
- dialog
- motywacja do działań
* praktyczne

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

* duży arkusz papieru
* pisaki
* plansza z niedokończonymi zdaniami
* plansza z kontraktem
* kolorowe arkusze papieru z balonikami "mój styl życia" dla każdego ucznia
* plansza "różne style życia" z poprzednich zajęć/uczniowie muszą utworzyć ją na wcześniejszych zajęciach/
* plansza definicji "styl życia" utworzona przez uczniów na poprzednich zajęciach
* małe kolorowe karteczki samoprzylepne dla każdego ucznia
* plansza DOWIEDZIAŁEM/AM/ SIĘ | NAUCZYŁEM/AM/ SIĘ

PRZEBIEG LEKCJI

1.Podanie celu lekcji
* ćwiczenie na rozgrzewkę/do wyboru-załącznik1/

2.Omówienie poszczególnych stylów życia/plansza utworzona na poprzednich zajęciach przez uczniów/ w formie przypomnienia

3.Wypełnianie arkusza "MÓJ STYL ŻYCIA"

* pogrupowanie w podobne grupy
* wniosek lub omówienie/pytanie:, co było łatwe, a co trudne w tym ćwiczeniu?/

4.Zabawa w różnice poglądów/zachowania asertywne/

* plansza z niedokończonymi zdaniami/każdy z uczniów wybiera sobie 2,3 zdania; głośno odczytuje jedno z nich i wyznacza osobę, której zdanie chcemy poznać/

- Lubię słuchać muzyki.....,ponieważ......
- Dzisiaj czuję się....,ponieważ....
- W grupie przeważnie znajduję się w roli....
- Osiągnięcie, z którego jestem naprawdę dumny to....
- Uczestniczę w tych zajęciach, żeby....
- Najbardziej w mojej szkole podoba mi się....
- Kiedy jestem zły...
- W przyszłości chciałbym zostać....
- Chce mi się śmiać, kiedy...
- Moje hobby to...
- Złoszczę się, kiedy...
- Jest mi smutno, kiedy...
- Uczę się...


5.Z czym wychodzę z dzisiejszej lekcji? /duża plansza/

DOWIEDZIAŁEM/AM/SIĘ     |     NAUCZYŁEM/AM/SIĘ

/uczniowie piszą po jednym zdaniu na kolorowych karteczkach i przyklejają w dowolnym miejscu na dużej planszy/

KAŻDY MOŻE PODEJŚĆ I OBEJRZEĆ WYNIKI PRACY NA POWSTAŁYM PLAKACIE

UWAGI
W trakcie zajęć uczniowie powinni siedzieć w kole twarzami do siebie. Pomaga to wytworzyć w grupie poczucie równości oraz pozwala na bliższy kontakt pomiędzy nauczycielem a uczniami.
Przez całe zajęcia wisi plansza z KONTRAKTEM/załącznik2/

LITERATURA
"Nasze spotkania" M.P. Fijewscy
"Jak żyć z ludźmi" /umiejętności interpersonalne/MEN

ZAŁĄCZNIK 2

KONTRAKT-CZYLI ZASADY POROZUMIEWANIA SIĘ W GRUPIE

1.Mówimy do siebie po imieniu
2.Nie mówimy o nieobecnych
3.Nie wyśmiewamy się z poglądów innych osób
4.Nie krytykujemy innych
5.Mówimy "do osoby" a nie "o osobie"
6.Staramy się mówić od "Ja..."
7.Nie przeszkadzamy, gdy inni mówią
8.Akceptujemy wzajemne różnice w poglądach

ZAŁĄCZNIK 1

Ćwiczenia na rozgrzewkę np.:

- BURZA MÓZGÓW - różne zastosowania np. buta, butelki; wybrać pięć najbardziej oryginalnych zastosowań buta, butelki
- ZGADNIJ, CO TO JEST? - każdy uczeń wybiera sobie jeden przedmiot i nie mówiąc pozostałym stara się go zademonstrować; pozostali mają odgadnąć, co to za przedmiot
- RUNDKA *Zauważyłem, że.../uczniowie wypowiadają najpierw negatywne odczucia, potem pozytywne/
*Życzę sobie...
 

Opracowanie: mgr Małgorzata Miśkiewicz
Zespół Szkół nr 3 w Bydgoszczy

Wyświetleń: 7218


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.