Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Małgorzata Miśkiewicz
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Mój styl życia - scenariusz lekcji wychowawczej w pierwszej klasie liceum

- n +

Mój styl życia - scenariusz lekcji wychowawczej w pierwszej klasie liceum

CEL LEKCJI

* przezwyciężanie własnych oporów przed wyrażaniem siebie na forum klasy
* akceptacja wzajemnych różnic w poglądach
* wzmacnianie poczucia własnej wartości
* wdrażanie zasad tolerancji
* uświadomienie sobie własnego stylu życia

CELE SZCZEGÓŁOWE

uczniowie:
* potrafią zaprezentować charakterystyczne dla danych stylów życia
* umieją wypełnić arkusz "mój styl życia"
* umieją pogrupować podobne style życia według w/w arkusza
* potrafią przedstawić swój własny styl życia na forum grupy
* umieją wyrazić własne poglądy i opinie
* potrafią akceptować własne poglądy i opinie
* potrafią akceptować wzajemne różnice w poglądach
* umieją akceptować inne style życia
* potrafią wyrażać własne emocje dotyczące podsumowania zajęć
* potrafią słuchać i reagować bez uprzedzeń i osądzania
* budowanie zaufania i samoświadomości, zachęty i wsparcia

STYL ŻYCIA - to, co jest obecnie najistotniejsze dla każdego, co zajmuje najwięcej czasu, co się lubi robić i w czyim towarzystwie, najważniejsze wydarzenia/definicja utworzona przez uczniów na wcześniejszych zajęciach/

METODY

* informacyjne:
- wyjaśnienie
- opis sytuacji
* niepokoju poznawczego:
- dyskusja
- dialog
- motywacja do działań
* praktyczne

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

* duży arkusz papieru
* pisaki
* plansza z niedokończonymi zdaniami
* plansza z kontraktem
* kolorowe arkusze papieru z balonikami "mój styl życia" dla każdego ucznia
* plansza "różne style życia" z poprzednich zajęć/uczniowie muszą utworzyć ją na wcześniejszych zajęciach/
* plansza definicji "styl życia" utworzona przez uczniów na poprzednich zajęciach
* małe kolorowe karteczki samoprzylepne dla każdego ucznia
* plansza DOWIEDZIAŁEM/AM/ SIĘ | NAUCZYŁEM/AM/ SIĘ

PRZEBIEG LEKCJI

1.Podanie celu lekcji
* ćwiczenie na rozgrzewkę/do wyboru-załącznik1/

2.Omówienie poszczególnych stylów życia/plansza utworzona na poprzednich zajęciach przez uczniów/ w formie przypomnienia

3.Wypełnianie arkusza "MÓJ STYL ŻYCIA"

* pogrupowanie w podobne grupy
* wniosek lub omówienie/pytanie:, co było łatwe, a co trudne w tym ćwiczeniu?/

4.Zabawa w różnice poglądów/zachowania asertywne/

* plansza z niedokończonymi zdaniami/każdy z uczniów wybiera sobie 2,3 zdania; głośno odczytuje jedno z nich i wyznacza osobę, której zdanie chcemy poznać/

- Lubię słuchać muzyki.....,ponieważ......
- Dzisiaj czuję się....,ponieważ....
- W grupie przeważnie znajduję się w roli....
- Osiągnięcie, z którego jestem naprawdę dumny to....
- Uczestniczę w tych zajęciach, żeby....
- Najbardziej w mojej szkole podoba mi się....
- Kiedy jestem zły...
- W przyszłości chciałbym zostać....
- Chce mi się śmiać, kiedy...
- Moje hobby to...
- Złoszczę się, kiedy...
- Jest mi smutno, kiedy...
- Uczę się...


5.Z czym wychodzę z dzisiejszej lekcji? /duża plansza/

DOWIEDZIAŁEM/AM/SIĘ     |     NAUCZYŁEM/AM/SIĘ

/uczniowie piszą po jednym zdaniu na kolorowych karteczkach i przyklejają w dowolnym miejscu na dużej planszy/

KAŻDY MOŻE PODEJŚĆ I OBEJRZEĆ WYNIKI PRACY NA POWSTAŁYM PLAKACIE

UWAGI
W trakcie zajęć uczniowie powinni siedzieć w kole twarzami do siebie. Pomaga to wytworzyć w grupie poczucie równości oraz pozwala na bliższy kontakt pomiędzy nauczycielem a uczniami.
Przez całe zajęcia wisi plansza z KONTRAKTEM/załącznik2/

LITERATURA
"Nasze spotkania" M.P. Fijewscy
"Jak żyć z ludźmi" /umiejętności interpersonalne/MEN

ZAŁĄCZNIK 2

KONTRAKT-CZYLI ZASADY POROZUMIEWANIA SIĘ W GRUPIE

1.Mówimy do siebie po imieniu
2.Nie mówimy o nieobecnych
3.Nie wyśmiewamy się z poglądów innych osób
4.Nie krytykujemy innych
5.Mówimy "do osoby" a nie "o osobie"
6.Staramy się mówić od "Ja..."
7.Nie przeszkadzamy, gdy inni mówią
8.Akceptujemy wzajemne różnice w poglądach

ZAŁĄCZNIK 1

Ćwiczenia na rozgrzewkę np.:

- BURZA MÓZGÓW - różne zastosowania np. buta, butelki; wybrać pięć najbardziej oryginalnych zastosowań buta, butelki
- ZGADNIJ, CO TO JEST? - każdy uczeń wybiera sobie jeden przedmiot i nie mówiąc pozostałym stara się go zademonstrować; pozostali mają odgadnąć, co to za przedmiot
- RUNDKA *Zauważyłem, że.../uczniowie wypowiadają najpierw negatywne odczucia, potem pozytywne/
*Życzę sobie...
 

Opracowanie: mgr Małgorzata Miśkiewicz
Zespół Szkół nr 3 w Bydgoszczy

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5952
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014