Katalog Alicja Milisiewicz-Szulc Informatyka, Zadania Zadania do rozwiązania w programie EXCEL dla uczniów klas gimnazjalnychZadania do rozwiązania w programie EXCEL dla uczniów klas gimnazjalnychOd kilku lat pracuję w Zespole Szkół nr 5 w Gdyni. Sama opracowuję zadania dla swoich uczniów i dbam o to, by w miarę możliwości, były to zadania "z życia wzięte".Urozmaicenie zajęć z arkusza kalkulacyjnego pozwala na uświadomienie dzieciom i młodzieży, że narzędzie to jest ze wszech miar pożyteczne, a umiejętność skorzystania z niego po prostu ułatwia życie. Przecież taka sama analiza na papierze, z ołówkiem w ręku trwałaby o wiele dłużej. 1. Zadanie Firma zatrudniła 8 pracowników: szewca, krawca, modystkę, dwie modelki, sprzedawcę, kierowcę i magazyniera. Każdy z pracowników dostał pensję, z tym, że największa wynosiła 1200 zł, a najmniejsza 550 zł. Oblicz dochod pracownika (wypłatę na rękę) po 1 miesiącu, jeżeli podatek o jaki pomniejszona jest wypłata wyniósł 22%. Oblicz dochód każdego zatrudnionego po 12 miesiącach. Na wykresie proszę przedstawić kwoty wypłacone do ręki poszczegolnym pracownikom po dwóch kwartałach. 2. Zadanie Pan ZX prowadzi firmę i postanowił w niej zatrudnić 12 ludzi. Pierwszy pracownik otrzymał pensję 350 zł, a każdy następny o 100 zł więcej od poprzedniego. Firma funkcjonowała przez 3 miesiące: Po I miesiącu pracownicy otrzymali 10% premii Po II miesiącu 17% premii A po miesiącu III 6,5% premii. Kwota zarobiona przez pracowników obarczona była podatkiem w wysokości 22%. Obliczyć: 1. Jaką wypłatę na rękę otrzymał każdy pracownik po I, po II, po III miesiącu, 2. Ile pieniędzy otrzymał każdy za okres pracy u panaZX 3. Ile pieniędzy pobrała z banku kasjerka, aby wypłacić pracownikom wynagrodzenie po pierwszym, ile po drugim, a ile po trzecim miesiącu? 4. Proszę wyznaczyć średnią pensję w zakładzie pana ZX 5. Wyznaczyć średnią wypłatę w zakładzie pana ZX za całe trzy miesiące pracy 6. Wyliczyć kwotę podatku odprowadzanego do Urzędu Skarbowego po I, po II i po III miesiącu 7. Obliczyć ile odprowadził podatku pan ZX za czas działalności firmy. Na wykresie kolumnowym proszę przedstawić kwoty wypłacone pracownikom za czas pracy w firmie. 3. Zadanie Janek, co psom szył buty, rozpoczął pracę w hrabstwie XX i zbierał zamówienia: w pierwszym tygodniu zamówiono buciki dla 4 pudli i 18 chartów, w następnym zamówiono buciki dla 6 rodwailerów z tym, że dwa buciki miały być na tylne nóżki, a dwa wykonane w formie rękawic bokserskich na nóżki przednie. Na bucik pudelka Janek zużył 1,2 dcm2, zaś na bucik charta, ponieważ miał długą cholewkę, 2,5 dcm2 skóry. But rodwailera wykonany został z 3 dcm2, zaś jego rękawica 2,45 dcm2 skóry. Oblicz ile skory potrzebował Janek na uszycie bucików i rękawic dla zwierzątek w pierwszym tygodniu swojej pracy, ile w drugim. Wyznaczyć proszę jak duża była płaszczyzna skóry w dcm2 i w m2. Na wykresie przedstaw ilość uszytych bucików i rękawic dla poszczególnych ras. 4. Zadanie Porównano prędkości osiągane przez różne podmioty: Maratończyka, który dystans 42 km przebiegł w 2 godziny i 15 minut, Asi, która drogę do miasteczka - 6 km pokonała w pół godziny, Piotra, który przejechał na łyżwach 3,5 km w czasie 12 minut, samolotu odrzutowego, który 356 km pokonał w czasie 55 minut. Proszę dokonać porównania prędkości na wykresie słupkowym 5. Zadanie Księgowy analizował listę płac pracowników:
Ocenił, że lista nie ma błędów. Sprawdź, czy miał rację: jeśli tak to wykonaj wykres przedstawiający wysokość pensji każdego pracownika, jeśli racji nie miał, to popraw go i wykonaj wykres który pokaże ile przeznaczono każdemu pracownikowi do wypłaty. 6. Zadanie Czterech uczniów zebrało razem swoje oszczędności. Razem mieli 124 zł. Tomek do wspólnej kasy dał 18 zł. Janek 32zł Jacek dał dwa razy tyle co Tomek, a resztę dała Marta. Oblicz ile dała Marta, a ile Jacek. Utwórz wykres przedstawiający udziały poszczególnych uczniow we wspólnej kasie. 7. Zadanie Przedstaw na wykresie wzrost poszczególnych uczniów: Janek 185cm Bartek 194cm Tomek 152cm Asia 167cm Uwaga: Działanie jakie w liczbie mieszanej wiąże ze sobą całość i ułamek to dodawanie np.: 9. Zadanie Dane są trzy zbiory: A, K, P A(5,15,25,...) n=17 K(3,9,27..) n=17 P(1,1,1,...) n=17 Oblicz: R=A2-(K/(P-A)) W=A/K M=A+K+P 10. Zadanie Dany jest zbiór B(10) oraz zbiór L(5,100,17,38) Należy obliczyć C=B% z liczby L. Uwaga: Zastosuj adresy bezwzględne. 11. Zadanie Czterej uczniowie skakali w dal: Jacek skoczył 149 cm Tomek skoczył 2 m 15 cm Tadeusz 3 m 2 dcm Arek 217cm Długości skoków poszczególnych uczniów przedstaw na wykresie 12. Zadanie Zenon Zagajnik rozpoczął pracę w gospodarstwie rolnym jako ekonomista. Praca nie najgorsza więc zanalizował zbiory roku ubiegłego. Okazało się, że prowadzono tu uprawy: pszenicę na obszarze 15 hektarów, żyto na obszarze 25 hektarów, jęczmień na obszarze 32 hektarów, zaś ziemniaki na obszarze 20 hektarów. Wydajność z jednego hektara, jaką osiągnięto w roku 1996 była następująca: pszenica 25q z 1 ha żyto 30q z 1ha jęczmień 8q z 1 ha ziemniaki 35q z 1ha Z powodu zaniedbań, a także wadliwego transportu ubytki na trasie pole-magazyny wyniosły 5% dla wszystkich zbiorów poza ziemniakami, które z powodu złego zakopcowania miały aż 15% strat. Pan Zagajnik postanowił zmienić tryb i formę pracy robotników tak, aby w roku następnym osiągnąć wzrost wydajności plonu z 1 ha: dla pszenicy o 10% dla żyta o 8% dla jęczmienia o 10% dla ziemniaków o 12% Niezbędnym stanie się także zmniejszenie ubytków do poziomu 3% dla wszystkich produktów. Należy obliczyć ilości pszenicy, jęczmienia, żyta i ziemniaków jakie dotarły do magazynów po zbiorach w 1996 roku, ilości gruntów oddanych pod te uprawy, średnią wydajność z hektara zbóż i średnią wydajność z hektara ziemniaków. Określić na jaką ilość produktów musi być przygotowany magazyn zbożowy, a na jaką ziemniaczany. Przewidzieć planowany zbiór pszenicy, jęczmienia, żyta i ziemniaków przy założeniu, że zamierzenia Pana Zagajnika powiodą się w całości. Wykonaj wykres, na którym przedstawione zostaną zbiory zbóż w roku 1996 i planowane zbiory w 1997 roku. Wprowadź siatkę i odpowiednie zacienienia do tabeli zawierającej dane z wykresu. 13. Zadanie Za ile malarz może sprzedać swoje dzieło, jeżeli materiały kosztowały go 12,5 zł, poświęcił na zastanowienie 30 minut, 15 minut przeznaczył na efektywna pracę, zaś oprawienie obrazka kosztowało 15 złotych.. Malarz szacuje, że 1 godzina jego pracy warta jest co najmniej 75 złotych. 14. Zadanie Maryśka miała różne zwierzęta. W I zagrodzie miała 10 kur, 4 kaczki, 1 krowę, 1 prosiaka. W II zagrodzie miała 4 króliki, 5 kur, 2 koty, 1 prosiaka. W III zagrodzie miała 15 kaczek i 1 krowę. Oblicz ilość nóg w każdej zagrodzie. 15. Zadanie Wyznacz sumę dowolnie wybranych 15-tu kolejnych liczb parzystych 16. Zadanie Oblicz średnią arytmetyczną z kolejnych 29 liczb podzielnych przez 3. 17. Zadanie Dany jest zbiór K(1,2,3,4...150). Przedstaw zapis tych liczb w postaci rzymskiej. 18. Zadanie Oblicz wartość a2 i a3 dla a należącego do zbioru (1,2,3,4....10). 19. Zadanie Wyznacz powierzchnię prostokątnej działki, której jeden bok ma 15 metrów, a drugi 27 metrów. Oblicz długość siatki potrzebnej do ogrodzenia, zwarzywszy na fakt, że kuta brama ma szerokość 3 metry. Ile za materiał na ogrodzenie zapłaci właściciel działki, jeśli metr bieżący siatki kosztuje 15 zł, zaś brama 2000 zł. Ile będzie kosztowało ogrodzenie całej posesji, jeśli wykonawca zażądał 15% o wartości materiału? 20. Zadanie Na jednym układzie współrzędnych przedstaw graficzny obraz funkcji: m=3p+2 -2p-4-m=0 jeśli p należy do zbioru (-10, -5, 0, 5, 10) 21. Zadanie Dany jest trójkąt prostokątny, którego przyprostokątne wynoszą odpowiednio a i b. Oblicz przeciwprostokątną c, jeśli a wynosi 330, zaś b = 17
Opracowanie: Alicja Milisiewicz-Szulc Wyświetleń: 9001
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |