AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jolanta Wojtysiak
Język polski, Scenariusze

Czego możemy się nauczyć z opowieści "Pinokio"? Scenariusz lekcji z języka polskiego w klasie IV

- n +

Czego możemy się nauczyć z opowieści "Pinokio"?

SCENARIUSZ LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO PRZEPROWADZONEJ

Cel ogólny: uświadomienie uczniom właściwości niektórych zachowań ze wskazaniem na sposoby właściwego postępowania.

Cele szczegółowe:
- zna słowa bliskoznaczne, wyrażenia, zwroty, przysłowia związane ze słowem: dobry oraz zły,
- potrafi zdefiniować znaczenie słowa: dobry oraz zły,
- rozpoznaje i nazywa najistotniejsze cechy człowieka,
- analizuje zachowania w sytuacjach problemowych,
- dokonuje wyboru wskazówek, które pomogą zwalczyć własne wady,
- formułuje wnioski na temat sposobów właściwego postępowania,
- dba o estetykę zapisu.

Metody i techniki:
- metody czynnościowe - działania twórcze uczniów,
- analiza funkcjonalna tekstu literackiego,
- heureza z elementami dyskusji,
- mapa mentalna.

Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- grupowa.

Środki dydaktyczne: tekst literacki "Pinokio" C. Collodi, Słownik Wyrazów Bliskoznacznych pod red. Stanisława Skorupki, plansze zawierające przestrogi przed złym postępowaniem - przygotowane przez nauczyciela.

Tok lekcji

1. Uświadomienie uczniom celów lekcji, podanie i zapisanie tematu lekcji.
2. Przypomnienie wypowiedzi jednego z bohaterów - GADAJĄCEGO ŚWIERSZCZA: Biada chłopcom, którzy buntują się przeciwko rodzicom i z kaprysu porzucają dom ojcowski! Nigdy nie będzie im dobrze na tym świecie i wcześniej czy później gorzko pożałują tego kroku. str. 118

POLECENIE: W jakich okolicznościach Gadający Świerszcz wypowiedział te słowa do Pinokia i jakie były konsekwencje postępowania (negatywnego) bohatera?
/ Dżeppetto został aresztowany przez karabinierów, a Pinokio postanawia uciec z domu, gdyż nie ma zamiaru chodzić do szkoły i podporządkować się poleceniom ojca. Z tego wynikają kolejne kłopoty małego, drewnianego pajacyka /
3. Przypomnienie wypowiedzi jednego z bohaterów - DOBREJ WRÓŻKI: "Dzieci, które z takim oddaniem wspierają swoich rodziców w nędzy i pielęgnują ich w chorobach, zawsze zasługują na wielką pochwałę i na wielką miłość, nawet jeżeli nie mogą uchodzić za wzór posłuszeństwa i dobrego zachowania. W przyszłości kieruj się rozsądkiem, a będziesz szczęśliwy" str. 188

POLECENIE: W jakich okolicznościach Dobra Wróżka wypowiedziała te słowa do Pinokia i dlaczego?
/ Pinokio ciężko pracował, aby zarabiać na codzienny kubek mleka dla swojego ciężko chorego ojca /

Pod wpływem doświadczeń i troskliwej opieki mądrej i dobrej wróżki Pinokio starał się naprawić swe błędy.

4. POLECENIE: Uczniowie poszukują wyrazów bliskoznacznych
"DOBRY" "ZŁY"    
- życzliwy
- pomocny
- przyjazny
- szlachetny
- prawy
- zacny
- dobry człowiek
- dobra matka
- łagodny charakter
- wyrozumiały ojciec
- niedobry
- nieżyczliwy
- wrogi
- niegodziwy
- nieprzyjemny
- zły człowiek
- zły czyn
- zły gospodarz
- fatalny pomysł
- pieski żywot
* Dobrych mało.
* Tak dobry, że się na nic nie przyda.
- Dobrzy cierpią za złych.
* Zły to ptak, co własne gniazdo kala.
* Złego nie żałuj.
- Złych więcej niż dobrych.

5. Uczniowie wykonują mapę mentalną.
POLECENIE: Korzystając ze zdobytych wiadomości i obserwacji dopisz po dwie cechy pozytywne i dwie cechy, których chciałbyś się pozbyć do poszczególnych ról, jakie pełnicie w życiu.

6. POLECENIE: Liderzy poszczególnych grup odczytują zapisy na swoich mapach mentalnych, a następnie zapisujemy na tablicy te cechy, które się powtarzają

7. Uczniowie otrzymują kartki z wypisanymi przestrogami.
POLECENIE: Korzystając z opowieści "Pinokio" odszukajcie kto i w jakich okolicznościach udzielił danej przestrogi bohaterowi. Spróbujcie sformułować naukę płynącą z tych rad dla bohatera.

- "Nie słuchaj rad tych towarzyszy, w przeciwnym razie pożałujesz tego." BIAŁY KOS str. 50
- "Głód nie zna ani kaprysów, ani samakoszostwa." GOŁĄB str. 102
- "Nie ufaj tym, co obiecują, że się wzbogacą z dnia na dzień." CIEŃ GADAJĄCEGO ŚWIERSZCZA str. 57
- "Próżniactwo to najgorsza choroba, którą trzeba leczyć natychmiast, od samego dzieciństwa: później kiedy jesteśmy dorośli, nie można się już z niej wyleczyć." WRÓŻKA str. 114
- "Bitki i branie się za czuby rzadko się dobrze kończą. Zawsze się zdarza jakieś nieszczęście." RAK MORSKI str. 121
- "Dobry uczynek nigdy nie może przynieść szkody."

8. Rozmowa: Czy warto słuchać rad innych (kolegów, koleżanek, rodziców, nauczycieli)?

9. PRACA DOMOWA: Napisz pracę będącą autorefleksją na temat: W jaki sposób mogę stać się lepszym człowiekiem?

10. OCENA PRACY UCZNIÓW
 

Opracowanie: Jolanta Wojtysiak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 27451


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.02



Ilość głosów: 47