Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Jolanta Wojtysiak
Język polski, Scenariusze

Czego możemy się nauczyć z opowieści "Pinokio"? Scenariusz lekcji z języka polskiego w klasie IV

- n +

Czego możemy się nauczyć z opowieści "Pinokio"?

SCENARIUSZ LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO PRZEPROWADZONEJ

Cel ogólny: uświadomienie uczniom właściwości niektórych zachowań ze wskazaniem na sposoby właściwego postępowania.

Cele szczegółowe:
- zna słowa bliskoznaczne, wyrażenia, zwroty, przysłowia związane ze słowem: dobry oraz zły,
- potrafi zdefiniować znaczenie słowa: dobry oraz zły,
- rozpoznaje i nazywa najistotniejsze cechy człowieka,
- analizuje zachowania w sytuacjach problemowych,
- dokonuje wyboru wskazówek, które pomogą zwalczyć własne wady,
- formułuje wnioski na temat sposobów właściwego postępowania,
- dba o estetykę zapisu.

Metody i techniki:
- metody czynnościowe - działania twórcze uczniów,
- analiza funkcjonalna tekstu literackiego,
- heureza z elementami dyskusji,
- mapa mentalna.

Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- grupowa.

Środki dydaktyczne: tekst literacki "Pinokio" C. Collodi, Słownik Wyrazów Bliskoznacznych pod red. Stanisława Skorupki, plansze zawierające przestrogi przed złym postępowaniem - przygotowane przez nauczyciela.

Tok lekcji

1. Uświadomienie uczniom celów lekcji, podanie i zapisanie tematu lekcji.
2. Przypomnienie wypowiedzi jednego z bohaterów - GADAJĄCEGO ŚWIERSZCZA: Biada chłopcom, którzy buntują się przeciwko rodzicom i z kaprysu porzucają dom ojcowski! Nigdy nie będzie im dobrze na tym świecie i wcześniej czy później gorzko pożałują tego kroku. str. 118

POLECENIE: W jakich okolicznościach Gadający Świerszcz wypowiedział te słowa do Pinokia i jakie były konsekwencje postępowania (negatywnego) bohatera?
/ Dżeppetto został aresztowany przez karabinierów, a Pinokio postanawia uciec z domu, gdyż nie ma zamiaru chodzić do szkoły i podporządkować się poleceniom ojca. Z tego wynikają kolejne kłopoty małego, drewnianego pajacyka /
3. Przypomnienie wypowiedzi jednego z bohaterów - DOBREJ WRÓŻKI: "Dzieci, które z takim oddaniem wspierają swoich rodziców w nędzy i pielęgnują ich w chorobach, zawsze zasługują na wielką pochwałę i na wielką miłość, nawet jeżeli nie mogą uchodzić za wzór posłuszeństwa i dobrego zachowania. W przyszłości kieruj się rozsądkiem, a będziesz szczęśliwy" str. 188

POLECENIE: W jakich okolicznościach Dobra Wróżka wypowiedziała te słowa do Pinokia i dlaczego?
/ Pinokio ciężko pracował, aby zarabiać na codzienny kubek mleka dla swojego ciężko chorego ojca /

Pod wpływem doświadczeń i troskliwej opieki mądrej i dobrej wróżki Pinokio starał się naprawić swe błędy.

4. POLECENIE: Uczniowie poszukują wyrazów bliskoznacznych
"DOBRY" "ZŁY"    
- życzliwy
- pomocny
- przyjazny
- szlachetny
- prawy
- zacny
- dobry człowiek
- dobra matka
- łagodny charakter
- wyrozumiały ojciec
- niedobry
- nieżyczliwy
- wrogi
- niegodziwy
- nieprzyjemny
- zły człowiek
- zły czyn
- zły gospodarz
- fatalny pomysł
- pieski żywot
* Dobrych mało.
* Tak dobry, że się na nic nie przyda.
- Dobrzy cierpią za złych.
* Zły to ptak, co własne gniazdo kala.
* Złego nie żałuj.
- Złych więcej niż dobrych.

5. Uczniowie wykonują mapę mentalną.
POLECENIE: Korzystając ze zdobytych wiadomości i obserwacji dopisz po dwie cechy pozytywne i dwie cechy, których chciałbyś się pozbyć do poszczególnych ról, jakie pełnicie w życiu.

6. POLECENIE: Liderzy poszczególnych grup odczytują zapisy na swoich mapach mentalnych, a następnie zapisujemy na tablicy te cechy, które się powtarzają

7. Uczniowie otrzymują kartki z wypisanymi przestrogami.
POLECENIE: Korzystając z opowieści "Pinokio" odszukajcie kto i w jakich okolicznościach udzielił danej przestrogi bohaterowi. Spróbujcie sformułować naukę płynącą z tych rad dla bohatera.

- "Nie słuchaj rad tych towarzyszy, w przeciwnym razie pożałujesz tego." BIAŁY KOS str. 50
- "Głód nie zna ani kaprysów, ani samakoszostwa." GOŁĄB str. 102
- "Nie ufaj tym, co obiecują, że się wzbogacą z dnia na dzień." CIEŃ GADAJĄCEGO ŚWIERSZCZA str. 57
- "Próżniactwo to najgorsza choroba, którą trzeba leczyć natychmiast, od samego dzieciństwa: później kiedy jesteśmy dorośli, nie można się już z niej wyleczyć." WRÓŻKA str. 114
- "Bitki i branie się za czuby rzadko się dobrze kończą. Zawsze się zdarza jakieś nieszczęście." RAK MORSKI str. 121
- "Dobry uczynek nigdy nie może przynieść szkody."

8. Rozmowa: Czy warto słuchać rad innych (kolegów, koleżanek, rodziców, nauczycieli)?

9. PRACA DOMOWA: Napisz pracę będącą autorefleksją na temat: W jaki sposób mogę stać się lepszym człowiekiem?

10. OCENA PRACY UCZNIÓW
 

Opracowanie: Jolanta Wojtysiak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 22003
 
   Komentarze
  • adek, 2006-05-21

    doskonale ułurzone tylko nie ma przestrog

  • misssssssssssssssssssss, 2006-09-24

    bez komentarza!!!!!!!!!!!!!

  • olka, 2008-10-19

    a gdzie są jego cechy

  • michał, 2008-11-15

    nie dlamnie

  • ada, 2009-03-10

    gdzie rozwiązanie zadania domowego =]

  • andersen, 2013-10-24

    jest bardzo fajna



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 4.02



    Ilość głosów: 46
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014