AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jadwiga Skubis
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Drzwi otwarte w przedszkolu" - pierwsze kroki dziecka w grupie rówieśniczej

- n +

Drzwi otwarte w przedszkolu

Pierwsze kroki dziecka w grupie rówieśniczej.

Środowisko społeczne powinno dać wzrastającemu człowiekowi poczucie, że jest z radością i miłością witany w życiu. Jest to dla niego bardzo ważne. Takie traktowanie dziecka daje mu poczucie bezpieczeństwa, a ciepło i miłość otoczenia utwierdzają je w przekonaniu, że świat jest dobry. W okresie tym dziecko darzy autorytetem osoby dorosłe i powoli przygotowuje się do podjęcia nauki w szkole.

W prawidłowym przebiegu rozwoju dziecka, jak również w kształtowaniu poszczególnych cech osobowości doniosłą rolę odgrywa rodzina, jako najbliższe środowisko wychowawcze każdego dziecka. Drugim równie ważnym środowiskiem, które poprzez działalność dydaktyczno-wychowawczą determinuje rozwój dziecka jest przedszkole. "W założeniu przedszkole jako intencjonalnie tworzone środowisko wychowawcze stawia sobie za cel wspieranie rozwoju osobowości dziecka od trzeciego do szóstego roku życia, oraz wszechstronne przygotowanie go do nauki w szkole".[1] Najważniejszymi aspektami działań przedszkola w okresie wstępnej adaptacji jest zaspakajanie indywidualnych potrzeb wychowanka w warunkach zbiorowego wychowania, nawiązywanie przez dziecko interakcji z innymi ludźmi i otoczeniem materialnym oraz uczenie się przez dziecko roli członka społeczności przedszkolnej. [2]

Jak ułatwić dziecku zaadaptowanie się w nowym dla niego środowisku jakim jest przedszkolna grupa rówieśnicza? To problem przed którym co roku stajemy my nauczyciele przedszkola jak i rodzice zaniepokojeni o losy swych pociech stawiających pierwsze kroki w przedszkolu. Pomagając swym przyszłym przedszkolakom od dwóch lat praktykujemy w miesiącu kwietniu DRZWI OTWARTE w naszym przedszkolu. Przedsięwzięcie to ma charakter otwartej imprezy środowiskowej na którą zapraszamy wszystkie chętne do poznania naszego przedszkola dzieci wraz z rodzicami.

ZADANIA I CELE DRZWI OTWARTYCH
1. Stwarzanie możliwości bliższego poznania placówki przedszkolnej w tym bazy lokalowej, wyposażenia, zaplecza sanitarnego i gospodarczego oraz dostępnych obiektów Zespołu Szkolno-Przedszkonego.
2. Zapoznanie zainteresowanych z ofertą edukacyjno-wychowawczą przedszkola.
3. Umożliwienie przyszłym przedszkolakom bliższego kontaktu z rówieśnikami, poznanie zasad i norm panujących w grupie rówieśniczej.
4. Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa, wspólnej dobrej zabawy oraz pozytywnego nastawienia do przedszkola.
5. Promocja placówki przedszkolnej w środowisku lokalnym.

PROGRAM DRZWI OTWARTYCH

1.Powitanie zaproszonych gości.
2. Udział dzieci w przedstawieniu teatru jednego aktora "Powitanie wiosny"
3. Występy artystyczne przedszkolaków
- Kaczuszki - taniec grupy maluchów
- Na ludowo - tańce i przyśpiewki ludowe grupy średniaków
- Tańce węgierskie - aktywne słuchanie muzyki poważnej w\g B.Strauss w wykonaniu grupy sześciolatków
4. Zabawy integracyjne dzieci przedszkolnych z zaproszonymi gośćmi.
5.Wspólny poczęstunek.
6.Kiermasz ozdób świątecznych wykonanych przez przedszkolaków.
7.Zwiedzanie pomieszczeń przedszkolnych.
8. Zabawy na salach zajęć poszczególnych grup wiekowych.

Przygotowanie przedsięwzięcia DRZWI OTWARTYCH w naszym przedszkolu wymagało podjęcia wcześniejszych działań organizacyjnych.

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ ORGANIZACYJNYCH
Lp.  Zadania  Formy Termin realizacji
1. Opracowanie programu Drzwi Otwartych w przedszkolu Spotkanie z Zespołem Samokształceniowym Wychowania Przedszkolnego Styczeń 2004
2. Organizacja kiermaszu ozdób świątecznych Zebranie z Radą Rodziców Luty 2004
3. Organizacja poczęstunku dla przedszkolaków i zaproszonych gości Nawiązanie współpracy ze sponsorami Marzec2004
4. Promocja Drzwi Otwartych w środowisku lokalnym Opracowanie plakatów reklamowych, zaproszeń imiennych oraz ulotek reklamowych Marzec 2004
5. Zapewnienie obsługi kiermaszu oraz pomocy informacyjnej dla zaproszonych gości w dniu imprezy. Spotkanie z Samorządem Uczniowskim Zespołu Szkolno-Przedszkolego Kwiecień2004
Opracowane ulotki reklamowe zawierały najważniejsze informacje dla rodziców na temat działalności placówki przedszkolnej przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Sączowie
- godziny pracy przedszkola
- warunki odpłatności
- ramowy rozkład dnia w przedszkolu
- zadania do pracy dydaktyczno-wychowawczej w oddziałach przedszkolnych
- ofertę edukacyjną

EWALUACJA PRZEDSIĘWZIĘCIA

Kontynuacją Drzwi Otwartych w naszym przedszkolu były cotygodniowe popołudniowe zajęcia otwarte dla przyszłych przedszkolaków. Od kwietnia do czerwca w każdy piątek w godz.14.00 - 16.00 przyszłe przedszkolaki pod opieką osoby dorosłej, miały możliwość wspólnej zabawy z rówieśnikami na terenie przedszkola. Dzieci bardzo chętnie brały udział w tworzonych sytuacjach edukacyjnych, zajęciach integracyjnych oraz zabawach w kącikach tematycznych. Nawiązały się już nowe znajomości a nawet przyjaźnie wśród przyszłych przedszkolaków. Rodzicom uczęszczającym na popołudniowe zajęcia otwarte ze swoimi dziećmi rozdano anonimową ankietę ewaluacyjną, której analiza jednoznacznie wskazuje na celowość organizowania takich przedsięwzięć, przyczyniających się do pokonania pierwszego kroków w grupę rówieśniczą przyszłego przedszkolaka. Potwierdzeniem skuteczności takich przedsięwzięć niech będzie również fakt, że w ubiegłym i obecnym roku szkolnym liczba dzieci w naszym przedszkolu wzrosła prawie dwukrotnie co umożliwiło otwarcie dodatkowej grupy wiekowej 3-4 latków w naszym przedszkolu. Przedsięwzięcie Drzwi Otwartych stało się również formą pozyskiwania środków finansowych. Z pozyskanych dochodów na kiermaszu ozdób świątecznych zakupiliśmy pomoce dydaktyczne do nauki czytania.

Zachęcamy do organizacji podobnych przedsięwzięć, które nie tylko promują przedszkole w środowisku lokalnym ale co najważniejsze ułatwiają przyszłym przedszkolakom aklimatyzację w przedszkolnej grupie rówieśniczej.

Przypisy:
1. J. Lubowiecka: Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola, Warszawa 2000, WsiP,s47
2. Tamże, s. 49
 

Opracowanie: Jadwiga Skubis

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7592


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.