Katalog Jolanta Pawlak Przyroda, Konspekty Złota polska jesień, czyli o zmianach w przyrodzie jesienią - konspekt lekcji przyrodyScenariusz lekcji przyrody - "Złota polska jesień", czyli o zmianach w przyrodzie jesieniąPoziom kształcenia: szkoła podstawowaPrzedmiot: przyroda lub nauczanie zintegrowane Czas trwania: 90 min. Miejsce: klasa. Cele lekcji: - uczeń dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią oraz zmiany pogody; - uczeń wymienia i rozpoznaje zbiory przyniesione z ogrodu, sadu, pola, lasu; - uczeń podaje przykłady wykorzystania "darów jesieni" przez człowieka i zwierzęta; - uczeń rozumie konieczność spożywania owoców i warzyw; - uczeń zna rodzaje prac wykonywanych przez człowieka jesienią w ogrodzie, sadzie, na polu, na działce. Forma zajęć: indywidualna, zbiorowa. Metody pracy: mini wykład, pogadanka, pokaz, opis, obserwacja. Środki dydaktyczne: Atlas do przyrody, atlas grzybów, okazy przyniesione przez uczniów z domu (owoce, warzywa, liście, nasiona), przeźrocza przedstawiające zwierzęta i ptaki, rzutnik, film o pracach wykonywanych jesienią, zeszyt, tabele z wartościami odżywczymi warzyw i owoców. Oczekiwania: Umiejętność dostrzegania zmian w środowisku ze względu na porę roku. Poprzedzającą lekcją była lekcja w terenie - spacer po szkolnym ogrodzie, obserwacja roślin, drzew, ptaków, okolicznych pól. Uczniowie byli poproszeni o przyniesienie z domu okazów - liści, owoców, warzyw, nasion. Przebieg lekcji: 1. Zapisanie tematu lekcji. 2. Nawiązanie do poprzedniej lekcji - nauczyciel prosi uczniów o dokonanie analizy pogody jaka była w czasie wycieczki, jaka jest dzisiaj, jak przyszli ubrani dzisiaj do szkoły - czy mają kurtki, czapki; czy zwrócili uwagę na zmianę długości dnia i nocy. 3. Omówienie na podstawie mapki umieszczonej w atlasie pozornej wędrówki słońca po widnokręgu i wszystkich tego konsekwencji, tzn. dlaczego robi się chłodniej, dlaczego dzień robi się krótszy; podanie daty rozpoczęcia kalendarzowej jesieni. 4. Porównanie swoich obserwacji pogody z mapą "Prognozy pogody" umieszczoną w atlasie. 5. Podział zebranych i przyniesionych okazów oraz zapis w zeszycie w postaci mapy mentalnej: 6. Pogadanka - jak wygląda jesienią roślinność.? a) jak wyglądają drzewa liściaste, a jak iglaste, które z nich zgubią liście (igły) na zimę; b) charakterystyka roślin jednorocznych i wieloletnich, przykłady. 7. Jakie zmiany obserwujemy wśród zwierząt (w ich zachowaniu i wyglądzie), które ptaki odlecą, a które przylecą do nas na zimę, które zwierzęta przygotowują się do snu zimowego, w jaki sposób zwierzęta szukają kryjówek na zimę, jakie zwierzęta gromadzą zapasy na zimę - pogadanka zilustrowana przeźroczami przedstawiającymi zwierzęta, ptaki. 8. Oglądanie filmu o pracach jakie człowiek wykonuje jesienią w polu, sadzie, ogrodzie (zbiór plonów - ziemniaków, warzyw, owoców); orka, siew zbóż ozimych, przekopywanie grządek na działkach, ocieplanie drzewek, zabezpieczanie ich przed obgryzaniem przez zające, kopcowanie ziemniaków i buraków. 9. Wykorzystanie "darów jesieni" przez człowieka: - kiszenie ogórków i kapusty, - robienie dżemów, soków i kompotów; - suszenie, zamrażanie i marynowanie owoców i warzyw, - suszenie i marynowanie grzybów (przypomnienie o zasadach grzybobrania oraz na podstawie atlasu grzybów rozpoznawanie grzybów jadalnych i niejadalnych). 10. Wartości odżywcze warzyw i owoców - określanie na podstawie tabel. 11. Układanie jednodniowego jadłospisu dla swojej rodziny. 12. Układamy jesienną kompozycję z części przyniesionych okazów. 13. Degustujemy owoce i warzywa. 14. Zadanie pracy domowej - wskazówki do wykonania zielnika. Literatura: 1. Atlas do przyrody - Świat w porach roku. Wyd. Demart, W-wa 2003. 2. Pilat A. Mały atlas grzybów. PWRiL, W-wa 1978 3. Przewodniki kieszonkowe "Świat przyrody" - klucze. Wyd. Mulnikom: "Grzyby".
Opracowanie: Jolanta Pawlak Wyświetleń: 9315
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |