Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Jolanta Pawlak
Przyroda, Konspekty

Złota polska jesień, czyli o zmianach w przyrodzie jesienią - konspekt lekcji przyrody

- n +

Scenariusz lekcji przyrody - "Złota polska jesień", czyli o zmianach w przyrodzie jesienią

Poziom kształcenia: szkoła podstawowa

Przedmiot: przyroda lub nauczanie zintegrowane

Czas trwania: 90 min.

Miejsce: klasa.

Cele lekcji:
- uczeń dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią oraz zmiany pogody;
- uczeń wymienia i rozpoznaje zbiory przyniesione z ogrodu, sadu, pola, lasu;
- uczeń podaje przykłady wykorzystania "darów jesieni" przez człowieka i zwierzęta;
- uczeń rozumie konieczność spożywania owoców i warzyw;
- uczeń zna rodzaje prac wykonywanych przez człowieka jesienią w ogrodzie, sadzie, na polu, na działce.

Forma zajęć: indywidualna, zbiorowa.

Metody pracy: mini wykład, pogadanka, pokaz, opis, obserwacja.

Środki dydaktyczne: Atlas do przyrody, atlas grzybów, okazy przyniesione przez uczniów z domu (owoce, warzywa, liście, nasiona), przeźrocza przedstawiające zwierzęta i ptaki, rzutnik, film o pracach wykonywanych jesienią, zeszyt, tabele z wartościami odżywczymi warzyw i owoców.

Oczekiwania:
Umiejętność dostrzegania zmian w środowisku ze względu na porę roku.

Poprzedzającą lekcją była lekcja w terenie - spacer po szkolnym ogrodzie, obserwacja roślin, drzew, ptaków, okolicznych pól.

Uczniowie byli poproszeni o przyniesienie z domu okazów - liści, owoców, warzyw, nasion.

Przebieg lekcji:
1. Zapisanie tematu lekcji.
2. Nawiązanie do poprzedniej lekcji - nauczyciel prosi uczniów o dokonanie analizy pogody jaka była w czasie wycieczki, jaka jest dzisiaj, jak przyszli ubrani dzisiaj do szkoły - czy mają kurtki, czapki; czy zwrócili uwagę na zmianę długości dnia i nocy.
3. Omówienie na podstawie mapki umieszczonej w atlasie pozornej wędrówki słońca po widnokręgu i wszystkich tego konsekwencji, tzn. dlaczego robi się chłodniej, dlaczego dzień robi się krótszy; podanie daty rozpoczęcia kalendarzowej jesieni.
4. Porównanie swoich obserwacji pogody z mapą "Prognozy pogody" umieszczoną w atlasie.
5. Podział zebranych i przyniesionych okazów oraz zapis w zeszycie w postaci mapy mentalnej:

6. Pogadanka - jak wygląda jesienią roślinność.?
a) jak wyglądają drzewa liściaste, a jak iglaste, które z nich zgubią liście (igły)
na zimę;
b) charakterystyka roślin jednorocznych i wieloletnich, przykłady.
7. Jakie zmiany obserwujemy wśród zwierząt (w ich zachowaniu i wyglądzie), które ptaki odlecą, a które przylecą do nas na zimę, które zwierzęta przygotowują się do snu zimowego, w jaki sposób zwierzęta szukają kryjówek na zimę, jakie zwierzęta gromadzą zapasy na zimę - pogadanka zilustrowana przeźroczami przedstawiającymi zwierzęta, ptaki.
8. Oglądanie filmu o pracach jakie człowiek wykonuje jesienią w polu, sadzie, ogrodzie (zbiór plonów - ziemniaków, warzyw, owoców); orka, siew zbóż ozimych, przekopywanie grządek na działkach, ocieplanie drzewek, zabezpieczanie ich przed obgryzaniem przez zające, kopcowanie ziemniaków i buraków.
9. Wykorzystanie "darów jesieni" przez człowieka:
- kiszenie ogórków i kapusty,
- robienie dżemów, soków i kompotów;
- suszenie, zamrażanie i marynowanie owoców i warzyw,
- suszenie i marynowanie grzybów (przypomnienie o zasadach grzybobrania oraz na podstawie atlasu grzybów rozpoznawanie grzybów jadalnych i niejadalnych).
10. Wartości odżywcze warzyw i owoców - określanie na podstawie tabel.
11. Układanie jednodniowego jadłospisu dla swojej rodziny.
12. Układamy jesienną kompozycję z części przyniesionych okazów.
13. Degustujemy owoce i warzywa.
14. Zadanie pracy domowej - wskazówki do wykonania zielnika.

Literatura:
1. Atlas do przyrody - Świat w porach roku. Wyd. Demart, W-wa 2003.
2. Pilat A. Mały atlas grzybów. PWRiL, W-wa 1978
3. Przewodniki kieszonkowe "Świat przyrody" - klucze. Wyd. Mulnikom: "Grzyby".
 

Opracowanie: Jolanta Pawlak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8054
 
   Komentarze
  • Iwona, 2014-09-22

    Dziękuję



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Oceń artukuł!



    Ilość głosów: 0
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014