Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Mariola Sochacka
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Niepełnosprawni są wśród nas - Blok tematyczny. Temat ośrodka: Niewidomi

- n +

Zapoznanie z pojęciem "człowiek niepełnosprawny", poznanie trudności z jakimi spotykają się w życiu codziennym osoby niewidome

Klasa III

Blok tematyczny: Niepełnosprawni są wśród nas

Temat ośrodka: Niewidomi

Cele ogólne:
- dostrzega w swoim otoczeniu osoby niepełnosprawne i akceptuje je,
- poznaje różne rodzaje niepełnosprawności,
- dowiaduje się w jaki sposób osoby niewidome funkcjonują w społeczeństwie,
- poznaje elementy alfabetu Brailla.

Cele operacyjne:
- definiuje pojęcie "niepełnosprawność",
- uczy się pełnej akceptacji osób niepełnosprawnych,
- rozróżnia typy niepełnosprawności,
- dostrzega różnice między osobami niewidomymi a niedowidzącymi,
- dowiadują się jaką rolę pełnią zmysły w życiu człowieka,
- poznają sposoby jakimi radzą sobie w życiu codziennym osoby niewidome.

Metody:
- słowne,
- oglądowe,
- działalności praktycznej.

Formy pracy:
- zbiorowa,
- indywidualna,
- grupowa

Środki dydaktyczne:
Opowiadanie pt. "Zamknięte oczy", przedmioty potrzebne do doświadczenia, karta
z alfabetem brajla, rozsypanka wyrazowa dla każdego dziecka.

Przebieg zajęć

1. Wprowadzenie do tematu zajęć - rozwiązanie krzyżówki z hasłem "niepełnosprawny".
2. Wyjaśnienie hasła "osoba niepełnosprawna", podanie rodzajów niepełnosprawności i ich przyczyn (ruchowa, słuchowa, wzrokowa).
3. Wysłuchanie opowiadania pt. "Zamknięte oczy".
4. Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu.

- Kto jest głównym bohaterem opowiadania?
- Jak wygląda książka dla niewidomych?
- Na co zwracał uwagę niewidomy chłopiec?
- Jakimi zmysłami Janek poznawał otaczający świat?

5. Postawienie problemu. W jaki sposób można pomóc osobom niewidomym i jak one same radzą sobie w życiu codziennym.
Praca w grupach - przygotowanie scenek rodzajowych na w/w temat:
- pomoc psa przewodnika,
- charakterystyczna biała laska - znak rozpoznawczy osoby niewidomej.
6. Przedstawienie scenek.
7. Rozmowa na temat roli jaką pełnią zmysły, szczególnie u osób niewidomych.
8. Przeprowadzenie doświadczenia:
- Dziecko ma zasłonięte oczy, polecamy mu rozpoznać za pomocą innych zmysłów różne przedmioty (np. owoce, książka, ubranie).
9. Sformułowanie i zapisanie wniosku z doświadczenia.
- "Brak zmysłu wzroku powoduje lepsze wykorzystanie innych zmysłów, szczególnie dotyku".
10. Wyjaśnienie znaczenie zdania "Gdy słucha się uważnie, można poznać świat".
11. Praca w grupach. Zaproponowanie pomysłów zabaw, w których może uczestniczyć dziecko niewidome, prezentacja zabaw.
12. Zapoznanie z elementami czytania techniką Brailla.

- Rozpoznaj literę "a" wśród innych liter pisanych tą metodą.

W brajlu każda litera to odpowiedni znak, układem sześciu podstawowych punktów.

- Niewidomi czytają "widząc" litery czubkami palców. Książki dla niewidomych są drukowane na grubym papierze, by możliwe było wytłoczenie wypukłych punktów.
13. Ułożenie i zapisanie zdań z rozsypanki wyrazowej oraz uzupełnienie tekstu z lukami:

- są nas. Niepełnosprawni wśród
- może też Niewidomy kolegą. być dobrym
- przewodnik. pomaga Niewidomym pies

Chłopcy wybrali się na wycieczkę do (lasu). Zabrali ze sobą (niewidomego) chłopca. Dzieci (wąchały) kwiatki i (słuchały) śpiewu ptaków. Podczas spaceru po lesie nie (obserwowali) otoczenia i nie (zapamiętali) powrotnej drogi. Niewidomy chłopiec (odnajduje) drogę do domu. Wycieczka (kończy się) szczęśliwie.

14. Rozmowa na temat jak dbać o swój wzrok.
- prawidłowe oświetlenie podczas pracy,
- zachowanie odległości od telewizora i komputera, oraz długość czasu,
- mechaniczne uszkodzenia wzroku,
- kontrola wzroku u okulisty.
15. Podsumowanie zajęć, ocena pracy dzieci.
16. Zadanie pracy domowej: Ułóż krótką rymowankę z wyrazem "okulary".

Aneks

Krzyżówka



1. Cenne substancje występujące w warzywach i owocach
2. W szkole zastępuje lekarza
3. Powinieneś je pić codziennie
4. Mama kładzie ci go na czoło w czasie choroby
5. Osoba, która pomoże ci w czasie choroby
6. Służą do badania np. rytmu serca
7. Owijasz nim ranę
8. Gdy jesteś chory masz ją wysoką
9. Połykasz je, gdy jesteś chory
10. Chory w szpitalu
11. Oddychasz nim
12. Jedzie na sygnale do chorego
13. Bez niej nie ma życia
14. Silny lek podawany przy przeziębieniu
15. Inaczej higiena

Alfabet brajla


 

Opracowanie: Mariola Sochacka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4991
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014