AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bożena Marianna Piechocka
Różne, Scenariusze

"Czego Jaś się nie nauczy..." - projekt edukacyjny

- n +

Scenariusz imprezy "Promocja zdrowia, czyli czego Jaś się nie nauczy...."

- Rozwój cywilizacji niesie ze sobą nie tylko postęp i nowoczesność, ale również szereg zagrożeń dla życia i zdrowia człowieka
- To, co nam grozi to: zanieczyszczenie środowiska, narkotyki, środki chemiczne, wypadki samochodowe, bierne spędzanie wolnego czasu przed telewizorem czy komputerem i niewłaściwe odżywianie się.
- Ale możemy temu zapobiec poprzez propagowanie zdrowego stylu życia już od najmłodszych lat, ponieważ właśnie wtedy u dzieci kształtują się nawyki, które będą miały znaczący wpływ na nasze, dalsze życie.
- Zdrowie i życie każdego człowieka zależy od jego zachowania i postępowania.
- Uczmy się jak dbać o zdrowie już dziś, bo:

"Czego Jaś się nie nauczy
Tego Jan nie będzie umiał,
Czym Haneczka się nie wzruszy,
Tego Hanna nie zrozumie
O czym Wojtuś nie zamarzy
Tego Wojciech nie zdobędzie
Ziarno siane wczesnym rankiem
Wróży zbiory bardzo piękne.

- Super! Spróbujcie teraz zaśpiewać razem z nami

Piosenka:" Czego Jaś się nie nauczy "

Czym skorupka za młodu nasiąknie,
Tym na starość trąci
Czas dzieciństwa to dobry początek
Mądrej dorosłości
Ruszaj w drogę z baśniami i Bachem
Niech marzenia budzą
Uśmiech poślij ulotnym dmuchawcem
Brzozom, wróblom, ludziom

Czego Jaś się nie nauczy
Tego Jan nie będzie umiał
Czym Haneczka się nie wzruszy
Tego Hanna nie zrozumie
O czym Wojtuś nie zamarzy
Tego Wojciech nie zdobędzie
Ziarno siane wczesnym rankiem
Wróży zbiory bardzo piękne

Czym skorupka za młodu nasiąknie
Tym na starość trąci
Czas dzieciństwa to dobry początek
Mądrej dorosłości
Dotknij murów gotyckiej katedry
Poznaj zapach ciszy
Stań w zachwycie, bo sarny przebiegły
Słuchaj szeptu liści

Czego Jaś się nie nauczy....

- Otrzymaliśmy pilny telegram. Posłuchajcie:
" Zdrowe zęby, czyste ręce
Nie lenimy się w łazience
Gdy o swoje ciało dbasz
Zawsze dobry humor masz "
- Ten telegram nie ma adresata, ale chyba dobrze trafił, bo nasi młodsi koledzy mają dobry humor, co widać na autoportretach z uśmiechem, które własnoręcznie wykonali.
- Brawa dla uśmiechniętych, bo:
Uśmiech najkrótszą, najprostszą jest drogą
Do szczęścia, do ludzkich serc
Świat się piękniejszy otworzy przed tobą
Gdy tylko uśmiechniesz się.
- O! Witamy nowych gości. Ale kto to taki?

Szczoteczka:

Jestem szczotka.

Pasta do zębów:

Jestem tuba.

Szczoteczka:

Pani tuba jest za gruba.

Pasta:

Jestem gruba, ale schudnę, bo to wcale nie jest trudne.

Szczoteczka:

Buzia sama się otwiera, mycie zębów będzie teraz Będę myła zęby póty, aż umyję: dwie minuty.

Kubek:

Teraz pora na mój występ. Dam ci trochę wody czystej.
Wypłucz buzię, umyj szczotkę i piosenki zanuć zwrotkę

Śpiewają razem (na melodię" Szła dzieweczka ")

Szła szczoteczka do kubeczka,
do kubeczka szła (3 x)
i cieszyła się wraz ze mną
jak piosenka ta (3 x)

Kto zawsze, kto zawsze o zęby dba
Ten uśmiech wesoły na twarzy ma (2x)

- Tematy dotyczące higieny najlepiej znają uczniowie klas" 0 ".
- Odpowiedzcie mi teraz na pytanie: Ile razy w ciągu dnia należy myć ręce?
Padają różne odpowiedzi.
Prawidłowa odpowiedź: Tyle, żeby zawsze były czyste.
- Nasi najmłodsi koledzy podsumowali zdobyte wiadomości na wielkim arkuszu. Jest on zapełniony rysunkami, ilustracjami. O higienie osobistej wiedzą bardzo dużo
- Oni wiedza, że czasem wykonujemy takie czynności, po których mycie rąk jest niezbędne. Pokażą niektóre z nich, a wy odgadnijcie, po jakich zajęciach musimy myć ręce.
Maluchy naśladują zabawy ze zwierzętami, liczenie pieniędzy, sprzątanie
w domu, praca w ogródku, powrót z podróży, korzystanie z toalety itp.

- Brawa dla naszych wspaniałych aktorów. Nie byli by tak uśmiechnięci na portretach i w rzeczywistości, gdyby bolały ich zęby. Pokażcie, jak się wtedy wygląda?
- Ale to nie nasi zerówkowicze! Oni należą do Klubu" Wiewiórka "i doskonale wiedzą jak dbać o zęby. Posłuchajmy, co mają do powiedzenia. A może im pomożemy?
Dzieci z zerówek śpiewają piosenkę" Pasta, szczotka, kubek, zimna woda... "

- Dziękujemy kolegom z zerówki. Wielkie brawa! A sami sprawdźmy w kalendarzu, czy nie należałoby się wybrać do dentysty, szczególnie po świątecznych słodkich zajączkach.
- A teraz zapraszamy na wielką rewię mody klasy Ia. Prawidłowe ubieranie się jest bardzo ważne dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.
- Oto stroje na wszystkie pory roku. Pierwszaki prezentują najnowsze stroje wiosenne: lekkie kurtki, bluzy, okulary, które chronią nasze oczy przed ostrymi promieniami wiosennego słonka A teraz to o czym wszyscy marzymy- lato i wakacje. Oto kolorowa kolekcja na nadchodzące Lato 2004. Kiedy lato się skończy, pamiętajmy o kurtkach przeciwdeszczowych, kaloszach i parasolach, Jesień to pora chłodna i mokra. A gdy zacznie padać śnieg i nadejdzie zima otulimy się ciepłymi kurtkami, założymy czapki, szale i rękawiczki i...byle do wiosny!
- Niektóre części stroju pełnią funkcję ochronną np. fartuszek, gdy pomagamy mamie w kuchni.
- Dla dobrego samopoczucia odpowiednie stroje zakładamy na uroczystości szkolne, rodzinne, na imprezy towarzyskie i bale karnawałowe.
- Ważną częścią naszej garderoby są stroje sportowe Oto kolekcja sportowa, a więc strój na pływalnię, na boisko, na salę gimnastyczną oraz na narty.
- Dziękujemy naszym modelkom i modelom z klasy Ia
- Jeszcze zagadka dla was: w tym koszu znajdują się różne części garderoby, wyszukajcie te, które koniecznie należy zmieniać codziennie.
Dzieci odszukują części bielizny i wyjaśniają, dlaczego bieliznę zmieniamy codziennie.
- Druga zagadka: nasze stroje często się brudzą, co pomoże przywrócić im czysty i świeży wygląd?
Dzieci wybierają: proszek do prania, płyn do płukania, płyn do czyszczenia plam, pastę do butów itp.

- Trzecia zagadka: co oznaczają napisy na metkach znajdujących się na naszych ubraniach?
Pokazujemy powiększone napisy, dzieci odgadują.

- A czy wiecie, że strój może zapewnić nam bezpieczeństwo i uchronić przed wypadkiem.
Dzieci pokazują elementy odblaskowe.


- Nadszedł następny telegram. Posłuchajcie!
" Zapamiętaj
po wsze czasy:
idź przez jezdnię
tam, gdzie pasy "
- Nawet wtedy, gdy mamy odblaski.
- Ale o tym jak uchronić nasze zdrowie przed wypadkiem drogowym powie nam klasa Ib
Pierwszacy recytują albo śpiewają:

" Na ulicy przystań bokiem, raz, dwa, trzy,
Popatrz w lewo bystrym okiem raz, dwa, trzy,
Skieruj w prawo wzrok sokoli '
Znów na lewo spójrz powoli
Jezdnia wolna, więc swobodnie
Mogą po niej iść przechodnie
Raz, dwa, raz, dwa, raz, dwa, trzy.
- Żeby bezpiecznie chodzić do szkoły, musimy poznać znaki drogowe oraz kodeks drogowy, z którym musimy zapoznawać się od najmłodszych lat.
- Dowiemy się z niego, co oznacza gimnastykujący się na skrzyżowaniu policjant, gdzie uciekać, kiedy nadjeżdża wyjący radiowóz i dlaczego mama nam nie pozwala oglądać programu w telewizji o liczbowym tytule 997.
- Wszystkie te wiadomości opanowali już nasi pierwszoklasiści z Ib i zaraz wytłumaczą nam te dziwne numery
Uczniowie pokazują makiety pojazdów uprzywilejowanych i odczytują numery telefonów, gdzie dzwonić w razie wypadku.

- I jeszcze zagadki: Co oznaczają znaki drogowe, trzymane przez kolegów? Dzieci odpowiadają na zadane zagadki.
- Trzeba znać litery, aby czytać książki. Trzeba znać znaki drogowe, aby poruszać się po drodze. A im wcześniej, tym lepiej, bo:
Czego Jaś się nie nauczy..
- "Ziarno siane wczesnym rankiem daje zbiory bardzo piękne"?..
To znaczy, że nasi koledzy z klasy II, którzy od najmłodszych lat pływają, grają w piłkę, ćwiczą zapasy, po prostu uprawiają sport mogą być lepsi od nas?
"Na ich bicepsy spójrzcie panowie
Wf im daje siłę i zdrowie
Ręce ich silne, plecy ich proste,
Potrafią szpagat zrobić i mostek.
W zapasach mają świetne wyniki
Bo nie zwalniali się z gimnastyki"
- Tak jak tu wszyscy stoicie z boku,
Jakie wy hasło macie w tym roku?
Klasa II odpowiada:
"Ruch rzeźbi umysł,
Sport rzeźbi ciało"
- Żeby to ciało jeszcze myślało, bo
Czy to na boisku, czy to przy tablicy,
Trudniej być zawodnikiem niżeli kibicem.
- W naszej szkole ukrywa się kilku sportowców, klasa II ich przedstawi, a my spróbujmy ich odszukać wśród nas
Uczniowie klasy II przedstawiają sylwetki "sportowców:":

-Byłby mistrzem sportu, gdyby
Trafiał piłką w cel, nie- w szyby.

-Pędzi, aż pot mu włosy
Posklejał na czole
To biegacz?- Nie, spóźnialski
Znany w całej szkole.

-Choć w biegach
Łatwo każdego przegna,
Z klasy do klasy
Nie przeszedł jednak

-Wprawdzie wpadł na metę
W znakomitym czasie
Ale jego sanki...
Są jeszcze na trasie.

Mówi, że w koszykówkę
Świetnie grać potrafi,
Ale nigdy papierem
Do kosza nie trafi.

Naukę na pływalni
Dość często zarywa,
Lecz za to przy tablicy
Bardzo dobrze pływa.

Po dwóch przysiadach
Wysiada.
Chciałby rekordy bić sportowe
Ale na razie nic z tego
Bije więc chętnie zamiast rekordów
Słabszych od siebie kolegów.

- Czy w tych sportowcach rozpoznaliśmy naszych kolegów? A może to my sami tacy jesteśmy?
- Sport to zdrowie, bijmy więc rekordy sportowe, a nie kolegów. I tak trzymać!

- Otwieram następny telegram. Posłuchajcie:
"Każdy ci to powie,
że jedząc warzywa
i czyste owoce,
dbasz o swoje zdrowie"
- Zrobimy sobie mały test. Niech podniesie ręce:
-kto lubi jeść chipsy i słodycze?
-kto lubi jeść warzywa?
-kto lubi owoce?
-kto codziennie zjada coś słodkiego np. lizaka, chipsy, gumę do żucia itp.?
-kto codziennie zjada jakieś warzywo?
-kto codziennie zjada jakiś owoc?
-kto chciałby być zdrowy?
- Prawidłowe odżywianie to warunek zdrowia. Posłuchajmy, co na ten temat powiedzą uczniowie klasy III.
Uczniowie klasy III przedstawiają przygotowany program na temat wpływu odżywiania na zdrowie.


- W kolejnym telegramie nadeszła wiadomość:
"Powietrze to najlepszy antybiotyk,
Leczący jest już jego dotyk
Do tego dodaj jeszcze ruch,
A będzie z ciebie zdrowy zuch"
- Ruch na powietrzu- to takie męczące! Może lepiej położyć się i wypoczywać na leżąco?
- "Na tapczanie leży leń, nic nie robi cały dzień"
- Jak to nic nie robi? Przecież on wypoczywa.
- O tym jak wypoczywać, biernie, a może czynnie, co to jest rekreacja, jakie sporty zaliczamy do sportów rekreacyjnych dowiemy się od kolegów
z klasy IV. Zapraszamy!

- Rekreacja to również spacery, a po spacerze może pozwoli odprowadzić się do domu koleżanka ze szkolnej ławki
Piosenka: "Wyliczanka"

Najpierw piszesz jak kolega koleżance,
W pamiętniku jakiejś Joli albo Hance
Wyliczankę, którą każdy dobrze zna,
Rymowankę, gdzie są tylko rymy dwa

Aniołek, fiołek, róża, bez,
My się kochamy jak kot i pies
Aniołek, fiołek, róża, bez,
My się kochamy jak...

Potem myślisz o tej Hance albo Joli,
Czy do domu odprowadzić się pozwoli
Pozwoliła- kamień z serca, dobrze jest
A w tej głupiej wyliczance kot i pies.

Aniołek, fiołek...

Odprowadzasz ją do domu przez godzinę
Patrzysz na nią jak to chłopak na dziewczynę
A pamiętasz wyliczankę z dawnych lat,
Już jej nie ma, odpłynęła dawno w świat.

Aniołek, fiołek...

- Dbam o higienę osobistą, prawidłowo się ubieram, przestrzegam przepisy ruchu drogowego, uprawiam bezpiecznie sporty, wiem jak się odżywiać, odpoczywam czynnie, to znaczy w ruchu. Czy to już wszystko żeby być zdrowym?
- Jeszcze jeden telegram. Przeczytam.
"Ten, kto swe życie szanuje
od obcych nic nie przyjmuje
tego, co zdrowie rujnuje
nie kupuje i nie próbuje"
- Co za tajemniczy szyfr "tego, co życie rujnuje", o co tutaj chodzi? Może mi podpowiecie?
Dzieci odgadują.

- No wiadomo, jeżeli nie wiemy, o co chodzi, to chodzi o papierosy, alkohol i narkotyki.
- A czy potrafisz odmówić, gdy ktoś cię częstuje papierosem lub alkoholem?
- Ja potrafię, ale dzieci w naszym wieku, u nas w Polsce, wypalają rocznie od 3 do 4 mln sztuk papierosów.
- To na pewno nie ci z piątej klasy. Oni wiedzą, jakie to szkodliwe i zaraz nam o tym powiedzą.
Uczniowie klasy V przedstawiają krótko problemy zgubnych nałogów: palenia papierosów i picia alkoholu.

- Strasznie mnie te wiadomości zestresowały. Niby wszyscy wiedzą, że palenie i picie skraca życie, a tyle osób pali i pije.
- Niektórzy mówią, że to szkoła tak ich stresuje, posłuchajcie:

Piosenka: "Chodzimy do budy"

Chodzimy do budy
Siedzimy w tych ławkach
Ćwiczymy i umysł i ciało
I jedno pytanie
Powraca jak czkawka
Czy zmienić by coś tu się dało

Może szerzej otworzyć ten lufcik
Może więcej fantazji tu wpuścić
Ja nie mówię. że dużo, ciut, ciut
Jeden dżul, jeden wat, jeden łut
jeden volt, jeden erg, jeden gram
Bo fantazja (3x) potrzebna jest nam

Zalicza się program
Od startu do mety
I często nie starcza oddechu
Bo w szkolnym programie
Brakuje niestety
Tabliczki mnożenia uśmiechów

Może szerzej otworzyć ten lufcik...

- Czasem przed sprawdzianem może nas uratować tylko fantazja, bo tabliczki mnożenia uśmiechów nauczyciele nie zrozumieją Posłuchajcie co to jest stres i jak sobie z nim poradzić.
Uczniowie klasy Vi informują jak uchronić się przed stresem.
- Mały człowiek wędruje ulicą
mała piąstką ociera łzy
mały człowiek szuka dużego
a ten duży to może ty?
Złote jabłko zleciało z drzewa
złote słońce na niebie lśni
mały człowiek znalazł dużego
i już razem będziecie szli

Piosenka: "Nie płacz mała"

Siedzi w kacie zapłakana, jedna żałość
Może podejść, może spytać, co się stało
kto podejdzie do niej pierwszy ja czy ty
Kto jej powie, nie płacz mała, wytrzyj łzy

Nie płacz mała, nie płacz mała
może na mnie, właśnie na mnie tu czekałaś
Człowiek różne ma kłopoty
Pogadamy sobie o tym
I coś razem wymyślimy ja i ty
Nie płacz mała, nie płacz mała, wytrzyj noe.

Tak niewiele, tak niedużo czasem trzeba
Żeby chmury, czarne chmury zdmuchnąć z nieba
Tych słów parę, jeden uśmiech, jeden gest
Nie płacz mała, ktoś przy tobie blisko jest.

Nie płacz mała...

- To ostatnia piosenka naszego programu.
- To, czy chcemy żyć zdrowo już dzisiaj, zależy od nas samych, bo

"Czego Jaś się nie nauczy........"
 

Opracowanie: Bożena Marianna Piechocka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3935


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.