AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Adela Hiero
Zawodowe, Konspekty

Konspekt lekcji - Technologia i towaroznawstwo - Racjonalne odżywianie (wersja 1).

- n +

Konspekt lekcji - Racjonalne odżywianie (wersja 1)
Konspekt lekcji

Technologia i Towaroznawstwo - Racjonalne odżywianie (wersja 1)

Typ szkoły: Liceum Ekonomiczne
Zawód: Technik ekonomista
Klasa: III Numer programu nauczania: 2302/T - 5,SP/MEN/1998.02.24
Czas trwania jednostki lekcyjnej: 2 x 45 min

Cele lekcji

  1. Wiadomości i umiejętności na wejściu:
    • Uczeń zna:
      • podstawowy skład chemiczny towarów spożywczych;
      • role, jakie pełnia składniki pokarmowe w organizmie;
      • ilości i proporcje składników pożywienia;
      • pojecie wartości odżywczej i kalorycznej produktów.
    • Uczeń umie:
      • obliczyć wartość kaloryczną prostego posiłku;
      • ocenić jego wartość energetyczną i odżywczą;
      • wskazać skutki niedoboru podstawowych składników.
  2. Wiadomości i umiejętności na wyjściu:
    • Uczeń umie:
      • wykorzystać zdobyta wiedzę w życiu codziennym;
      • wskazać popełniane błędy żywieniowe;
      • odróżniać żywienie wadliwe od żywienia racjonalnego;
      • dokonywać analizy i syntezy sytuacji żywieniowych;
      • rozwiązywać podstawowe problemy żywieniowe;
      • wyrażać własne poglądy;
      • uzgadniać i uzasadniać stanowiska;
      • skuteczniej porozumiewać się w grupie.

Forma organizacji lekcji

Praca w grupach i praca indywidualna

Metoda dydaktyczna

Metoda problemowa, metoda przypadków, dyskusji wielokrotnej

Środki dydaktyczne

  • opis przypadku;
  • zestawienie podstawowych zasad racjonalnego odżywiania;
  • zeszyty przedmiotowe;
  • podręcznik: H. Rawdanowicz -" Wiadomości wstępne z towaroznawstwa";
  • karta odpowiedzi.

Plan lekcji

  1. Wprowadzenie do zajęć, wyjaśnienie celu i tematu zajęć oraz zasad pracy - 10 min;
  2. Prezentacja zdarzenia i jego wstępna analiza - 10 min;
  3. Analiza opisu zdarzenia w grupach i dyskusja nad wyborem określonego rozwiązania - 20 min;
  4. Prezentacja wyników dyskusji grupowej, przedstawienie przyjętego rozwiązania wraz z uzasadnieniem - 25 min;
  5. Dyskusja plenarna nad propozycjami rozwiązań grupowych, wybór rozwiązania optymalnego - 10 min;
  6. Podsumowanie pracy - 15 min

Przebieg lekcji

Ad. 1. Wprowadzenie do zajęć, wyjaśnienie celu i tematu zajęć oraz zasad pracy

  • sprawdzenie obecności;
  • nawiązanie do poprzednich lekcji i realizowanych treści;
  • podanie i zapisanie tematu w zeszytach;
  • omówienie zasad pracy.

Ad. 2. Prezentacja zdarzenia i jego wstępna analiza

  • rozdanie opisu przypadku, zestawienia podstawowych zasad racjonalnego odżywiania i karty odpowiedzi;
  • głośne odczytanie opisu przypadku;
  • postawienie problemu do rozwiązania;
  • ewentualne uzupełnienie informacji do opisu i zasad pracy.

Ad. 3. Analiza opisu zdarzenia w grupach i dyskusja nad wyborem określonego rozwiązania

  • selekcja informacji;
  • dyskusja nad wyborem rozwiązania;
  • przyjęcie określonego rozwiązania;
  • uzasadnienie rozwiązania i zapis w karcie odpowiedzi.

Ad. 4. Prezentacja wyników dyskusji grupowej, przedstawienie przyjętego rozwiązania wraz z uzasadnieniem

  • przedstawienie rozwiązania problemu przez liderów grupowych;
  • uzasadnienie grupowego rozwiązania problemu.

Ad. 5. Dyskusja plenarna nad propozycjami rozwiązań grupowych

  • wybór rozwiązania optymalnego;
  • uzasadnienie wyboru.

Wybór optymalnego rozwiązania nastąpi przez:

  1. przegłosowanie jednej z propozycji zgłoszonej przez któregoś z liderów;
  2. przegłosowania propozycji - syntezy pomysłów kilku rozwiązań, zgłoszonej przez nauczyciela;
  3. "narzucenia" przez nauczyciela(na podstawie dyskusji) określonego rozwiązania.

Ad. 6. Podsumowanie pracy

  • wyrażenie opinii o osiągnięciu celów zajęć;
  • dokonanie opisowej oceny pracy grup i ich liderów;
  • dokonanie oceny dyskusji plenarnej, ze wskazaniem osób najbardziej aktywnych, mających największy udział w rozwiązaniu problemu;
  • wystawienie ocen najbardziej aktywnym uczniom, merytorycznie najlepszym;
  • zadanie pracy domowej w formie referatu n.t. "Zdrowa żywność" (dobór literatury dowolny).

Opis przypadku

Katarzyna, uczennica III klasy szkoły średniej przez 2 ostatnie lata miała poważne kłopoty zdrowotne. Przyczyną tych kłopotów było wadliwe odżywianie. Postanowiła, że bezwzględnie weźmie pod uwagę wszystkie wskazówki lekarza i przestrzegać będzie zasad racjonalnego odżywiania, nie rezygnując z wielorakich zajęć wynikających z jej obowiązków szkolnych i zainteresowań.

A oto jeden dzień z życia Kasi.

Wstała o 7:15, zjadła małą kanapkę z masłem i wędliną, popijając herbatą. Do szkoły zabrała kanapkę przygotowaną przez mamę. Zapowiadał się trudny dzień: klasówka z matmy, powtórzenie z towaroznawstwa i odpytywanie ze znajomości słówek z angielskiego - wg rozkładu - 6 lekcji i jeszcze zebranie Samorządu Uczniowskiego na długiej przerwie.

Lekcja WF-u na sali gimnastycznej - ćwiczenia z piłką siatkową. 2 lekcja - matematyka, na szczęście niezbyt trudne zadania. Angielski - tym razem pamięć nie zawiodła. Długa przerwa zajęta.

I towaroznawstwo - podsumowanie wiadomości o żywieniu. Przypomniała sobie o kanapce. Co też mama przygotowała? Zobaczę na przerwie - pomyślała. Na przerwie spotkała przyjaciółkę z równoległej klasy. 5 i 6 lekcja - komputery. Gdzie ta kanapka? Po 5-tej lekcji zjadła kanapkę z pasztetem. Do domu dotarła na 14:00. Do obiadu jeszcze 1,5 godziny. Na obiad poszła do pobliskiej stołówki. Nie miała ochoty na zupę, z menu wybrała kotlet schabowy z frytkami. Na 17:00 umówiła się z koleżanką w kawiarni. Posiedziały godzinkę przy kawie i chipsach. Na 18:30 miała zajęcia w siłowni - tylko godzinkę. Zjawiła się w domu o 20-tej. Czekało ją jeszcze odrabianie lekcji. Była głodna jak wilk! Otworzyła lodówkę i zobaczyła kabanosy, ulubione kiełbaski. Chwyciła 2 i zabrała się za lekcje. W trakcie pracy chrupała snacki i popijała herbatę. Położyła się około 23:00.

Odpowiedz:

  1. Jakie zasady racjonalnego odżywiania złamała Katarzyna?
  2. Które z zasad złamanych przez Kasię uważasz za najistotniejsze?
  3. Jak postąpił(a)byś na miejscu Katarzyny chcąc stosować się do zaleceń lekarza?

Karta odpowiedzi

Nr
pytania
Odpowiedź Uzasadnienie
1.  






 






2.  






 






3.  






 






Opracowanie: Adela Hiero

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4460


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.