Katalog

Marzena Bobula, Grażyna Siemionka, Iwona Dulewicz
Matematyka, Różne

Zabawy matematyczne

- n +

Zabawy matematyczne

Większość uczniów klas I-III uczy się matematyki bez zrozumienia, w sposób mechaniczny nie przynoszący trwałych, pozytywnych korzyści.

Tymczasem większość pojęć należących do abstrakcyjnej wiedzy matematycznej ma swoje źródło w naszych codziennych doświadczeniach oraz w konkretnych czynnościach. Podczas zabaw matematycznych uczniowie manipulują przedmiotami co pomaga w konstruowaniu wiedzy matematycznej oraz potrzebnych umiejętności. Nieodłącznym elementem tych doświadczeń jest atmosfera dobrej zabawy i poczucie satysfakcji z osiąganych wyników.

Dzięki proponowanym zabawom kształtować można umiejętności matematyczne i rozwijać uzdolnienia matematyczne. Uczniom słabym pomogą uniknąć wielu trudności podczas uczenia się matematyki a także innych przedmiotów.

Taki trening o charakterze zabawowym zwiększa możliwości intelektualne dziecka i rozwija jego zainteresowania poznawcze, kierując je w stronę matematyki.

ZGADYWANKA - rozumienie relacji mniejszości i większości

Przybory: chodniczek liczbowy(0-20), dwadzieścia kartoników.
Dwóch graczy.
Jeden z graczy wybiera dowolną liczbę od 0 do 20. Zadaniem drugiego gracza jest odgadnięcie tej liczby. Pierwszy gracz udziela jednej z trzech możliwych odpowiedzi: zgadłeś, za dużo, za mało. Po odpowiedzi drugi gracz zakrywa na chodniczku kartonikami te liczby, które nie spełniają warunku. W każdej rozgrywce liczy się ilość pytań, kto potrzebował ich mniej wygrywa

KWADRATY, PROSTOKĄTY - rozróżnianie i nazywanie figur: prostokąt, kwadrat

Przybory: kwadraciki 2\2cm
1.Układanie z kwadracików rozmaitych figur. Liczenie z ilu kwadracików zbudowana jest każda z nich.
2.Układanie prostokątów różnej wielkości.
Układanie wg poleceń: Z ilu kwadracików da się ułożyć kwadrat? Czy można ułożyć prostokąt z 7 kwadracików?
Ile prostokątów można ułożyć z 12 kwadracików?

SPADANIE DO ZERA - poznanie zasad tworzenia i zapisywania liczb w systemie dziesiątkowym, - ćwiczenie umiejętności odejmowania liczb,
- rozumienie systemu pozycyjnego

Przybory: papier, ołówek, kostka do gry.
Celem gry jest zbliżenie się do zera za pomocą odejmowania w siedmiu ruchach.
Każdy grający(2-6) pisze na swojej kartce liczbę 100.
Następnie gracze rzucają kostką i każdy odejmuje od 100 wynik tego rzutu lub wynik pomnożony przez10.
Rzuty powtarza się 7 razy.
Wygrywa ten, kto znajdzie się najbliżej zera.

NAJBLIŻEJ DO STU - ćwiczenie własności systemu pozycyjnego na podstawie dodawania,- przygotowanie do dodawania sposobem pisemnym
Przybory: papier, ołówek kostka do gry.
Udział bierze dowolna liczba uczestników. Każdy rysuje tabelkę.
rzut dziesiątki jedności
1    
2    
3    
4    
5    
6    
7    
suma    


Gracze kolejno rzucają kostką i zapisują w tabelce wynik rzutu.
Można go wpisać w rzędzie dziesiątek(wtedy w rzędzie jedności 0) i liczba pełni funkcje dziesiątki lub w rzędzie jedności.
Po siedmiu kolejkach gracze dodają liczby w swoich tabelkach.
Ten, którego wynik jest najbliżej 100 wygrywa.

SZUKAMY PARY - ćwiczenie sprawności rachunkowej

Zabawa polega na przemieszczaniu się po klasie uczniów. Każdy uczeń ma kartonik na którym znajduje się działanie lub liczba. Na sygnał uczniowie poszukują swojej pary, tzn. osoba z działaniem poszukuje osoby z wynikiem.

O ILE? - rozumienie pojęć: mniejszy, większy

Dzieci mają kartoniki z liczbami od 0 do 20 przypięte do bluzki. Podają sobie piłkę. Podczas podania do kolegi muszą powiedzieć o ile liczba na kartoniku u kolegi jest większa lub mniejsza.

np.


 

Opracowanie: Marzena Bobula

Wyświetleń: 7315


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.