Katalog Marzena Bobula, Grażyna Siemionka, Iwona Dulewicz Matematyka, Różne Zabawy matematyczneZabawy matematyczneWiększość uczniów klas I-III uczy się matematyki bez zrozumienia, w sposób mechaniczny nie przynoszący trwałych, pozytywnych korzyści.Tymczasem większość pojęć należących do abstrakcyjnej wiedzy matematycznej ma swoje źródło w naszych codziennych doświadczeniach oraz w konkretnych czynnościach. Podczas zabaw matematycznych uczniowie manipulują przedmiotami co pomaga w konstruowaniu wiedzy matematycznej oraz potrzebnych umiejętności. Nieodłącznym elementem tych doświadczeń jest atmosfera dobrej zabawy i poczucie satysfakcji z osiąganych wyników. Dzięki proponowanym zabawom kształtować można umiejętności matematyczne i rozwijać uzdolnienia matematyczne. Uczniom słabym pomogą uniknąć wielu trudności podczas uczenia się matematyki a także innych przedmiotów. Taki trening o charakterze zabawowym zwiększa możliwości intelektualne dziecka i rozwija jego zainteresowania poznawcze, kierując je w stronę matematyki. ZGADYWANKA - rozumienie relacji mniejszości i większości Przybory: chodniczek liczbowy(0-20), dwadzieścia kartoników. Dwóch graczy. Jeden z graczy wybiera dowolną liczbę od 0 do 20. Zadaniem drugiego gracza jest odgadnięcie tej liczby. Pierwszy gracz udziela jednej z trzech możliwych odpowiedzi: zgadłeś, za dużo, za mało. Po odpowiedzi drugi gracz zakrywa na chodniczku kartonikami te liczby, które nie spełniają warunku. W każdej rozgrywce liczy się ilość pytań, kto potrzebował ich mniej wygrywa KWADRATY, PROSTOKĄTY - rozróżnianie i nazywanie figur: prostokąt, kwadrat Przybory: kwadraciki 2\2cm 1.Układanie z kwadracików rozmaitych figur. Liczenie z ilu kwadracików zbudowana jest każda z nich. 2.Układanie prostokątów różnej wielkości. Układanie wg poleceń: Z ilu kwadracików da się ułożyć kwadrat? Czy można ułożyć prostokąt z 7 kwadracików? Ile prostokątów można ułożyć z 12 kwadracików? SPADANIE DO ZERA - poznanie zasad tworzenia i zapisywania liczb w systemie dziesiątkowym, - ćwiczenie umiejętności odejmowania liczb, - rozumienie systemu pozycyjnego Przybory: papier, ołówek, kostka do gry. Celem gry jest zbliżenie się do zera za pomocą odejmowania w siedmiu ruchach. Każdy grający(2-6) pisze na swojej kartce liczbę 100. Następnie gracze rzucają kostką i każdy odejmuje od 100 wynik tego rzutu lub wynik pomnożony przez10. Rzuty powtarza się 7 razy. Wygrywa ten, kto znajdzie się najbliżej zera. NAJBLIŻEJ DO STU - ćwiczenie własności systemu pozycyjnego na podstawie dodawania,- przygotowanie do dodawania sposobem pisemnym Przybory: papier, ołówek kostka do gry. Udział bierze dowolna liczba uczestników. Każdy rysuje tabelkę.
Gracze kolejno rzucają kostką i zapisują w tabelce wynik rzutu. Można go wpisać w rzędzie dziesiątek(wtedy w rzędzie jedności 0) i liczba pełni funkcje dziesiątki lub w rzędzie jedności. Po siedmiu kolejkach gracze dodają liczby w swoich tabelkach. Ten, którego wynik jest najbliżej 100 wygrywa. SZUKAMY PARY - ćwiczenie sprawności rachunkowej Zabawa polega na przemieszczaniu się po klasie uczniów. Każdy uczeń ma kartonik na którym znajduje się działanie lub liczba. Na sygnał uczniowie poszukują swojej pary, tzn. osoba z działaniem poszukuje osoby z wynikiem. O ILE? - rozumienie pojęć: mniejszy, większy Dzieci mają kartoniki z liczbami od 0 do 20 przypięte do bluzki. Podają sobie piłkę. Podczas podania do kolegi muszą powiedzieć o ile liczba na kartoniku u kolegi jest większa lub mniejsza. np. Opracowanie: Marzena Bobula Wyświetleń: 7315
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |