Katalog

Marzena Golemo, Lucyna Furga
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Konspekt lekcji wychowawczej

- n +

Alkohol - NIE Przyczyny i skutki sięgania po alkohol

Konspekt lekcji wychowawczej


Klasa: III b

Czas 45 min.

Cele lekcji
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
- zna przyczyny i skutki sięgania po alkohol przez młodzież,
- zna zagrożenia spowodowane piciem alkoholu przez członków rodziny,
- umie rozróżnić pozytywne i negatywne wartości w życiu nastolatka,
- potrafi właściwie zareagować w towarzystwie spożywającym alkohol,

Metody pracy: pogadanka, burza mózgów, psychodrama,

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach jednopoziomowych i wielopoziomowych,

Pomoce dydaktyczne: materiały do pracy grupowej, plansze do prezentacji wyników pracy, nożyce, rocznik statystyczny,

Tok lekcji:
1. Organizacja pracy na lekcji; czynności wstępne, powitanie, podział klasy na cztery grupy wg nr dziennika (parzyste, nieparzyste)

2. Wprowadzenie do lekcji poprzez "burzę mózgów". Uczniowie szybko i bez namysłu odpowiadają jednym słowem na pytanie:
"Z czym kojarzy Ci się alkohol?"
Przewidywane odpowiedzi: wódka, piwo, impreza, Sylwester, imieniny, itp.

3. Komentarz pedagoga szkolnego na temat przytoczonych przez uczniów skojarzeń i ukazanie ich związku z przeprowadzoną na terenie szkoły ankietą dotyczącą kontaktów uczniów z alkoholem. Następnie przeprowadzenie krótkiej pogadanki o tym, czym jest alkohol, gdzie występuje, jakie jest jego oddziaływanie na organizm ludzki.

4. Uczniowie układają i przypinają do tablicy wzór chemiczny alkoholu.
C2H5OH
Następnie odczytują z rocznika statystycznego dane dotyczące spożycia alkoholu przez dorosłych i przez dzieci na przestrzeni kilku lat: np. 10 lat, 5 lat temu i obecnie. Porównanie tych danych z innymi krajami; np. Niemcy i Stany Zjednoczone.

5. Praca w grupach - Scenki rodzajowe
Każda grupa uczniów otrzymuje opis pewnej sytuacji. Zadaniem uczniów jest zaprezentowanie zachowania ucznia w naświetlonej sytuacji. Czas pracy 10 min.

Sytuacja 1. Sklep

Kończą się lekcje. ADAM z kolegami wychodzi ze szkoły. Ktoś rzuca propozycję, by wstąpić do sklepu po piwo.
Adam waha się. Wie, ż e pójście na piwo to jednocześnie okazja do włączenia się w grupę. Z drugiej strony boi się, że matka poczuje od niego piwo, będzie "wściekła". Matka jest uczulona na punkcie alkoholu - jej ojciec bardzo dużo pił.
Co powie i zrobi Adam?

Sytuacja 2. U kolegi

ADAM odwiedza Zbyszka - kolegę z klasy, który ma nogę w gipsie i nie może przychodzić do szkoły. Chłopcy są w mieszkaniu sami. Zbyszek proponuje wypicie alkoholu z barku rodziców.
Adam myśli: "Zbyszek chyba się nudzi i dlatego przychodzą mu nienajlepsze pomysły do głowy. Nie podoba mi się takie podkradanie alkoholu rodzicom. Ja w ogóle nie piję. Z drugiej jednak strony Zbyszek chce sprawić mi przyjemność, będzie mu pewnie przykro gdy odmówię."
Co powie i zrobi Adam?

Sytuacja 3. Dyskoteka

ADAM wybrał się na dyskotekę. Ktoś z grupy jego znajomych przyniósł ze sobą wódkę. Wychodzą szukają miejsca, w którym mogliby pić.
Adam myśli: "W zasadzie nie mam ochoty pić. Chyba jednak wrócę na salę. Ale cóż, sam będę się dalej bawił?"
Co powie i zrobi Adam?

Uczniowie odczytują i prezentują swoje scenki przed resztą klasy. Sytuacji jest mniej niż grup. Jeśli grupy z tą samą sytuacją wybrały inne rozwiązania również prezentują swoją opinię.

6. Komentarz pedagoga szkolnego do zaprezentowanych sytuacji.

7. Praca w grupach. Uczniowie otrzymują tematy do przemyślenia.

a) Jakie są przyczyny sięgania po alkohol przez nastolatków?
Spodziewane odpowiedzi:
- akceptacja rówieśników
- pokonanie nieśmiałości
- poczucie dorosłości
- lepsze samopoczucie "luz"
- złamanie zakazu
- sprawdzenie działania

b) Jakie są pozytywne skutki picia alkoholu?
Spodziewane odpowiedzi:
- dobre samopoczucie
- dobry nastrój i humor
- brak lęku, śmiałość

c) Jakie są negatywne skutki spożywania alkoholu?
Spodziewane odpowiedzi:
- utrata szarych komórek w mózgu
- złe samopoczucie na drugi dzień, nudności, bóle głowy,
- wypadki pod wpływem alkoholu, złamana noga, ręka,
- strata pieniędzy
- bójki i uszkodzenia ciała, podbite oko, wybite zęby,
- niechciana ciąża
- przemoc w rodzinie

8. Zapisanie pozytywnych i negatywnych skutków oddziaływania alkoholu na przygotowanych w tym celu ludzikach, tak aby każdy element był wpisany w miejscu jego powstawania, np. Ból głowy - na głowie ludzika, wybity ząb - w miejscu gdzie są usta.

9. Analiza powstałych ilustracji i porównanie czego mamy więcej, pozytywnych czy negatywnych skutków?

10. Odcięcie wszystkich negatywnych zapisów z postaci człowieka aby namacalnie pokazać ile swego człowieczeństwa traci ten, kto nadużywa alkoholu.

11. Ćwiczenie dodatkowe; Przedstawić pomysł na antyreklamę alkoholu w postaci rysunku lub rymowanki.

Opracowanie: mgr Lucyna Furga
mgr Marzena Golemo

Wyświetleń: 11511


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.