Katalog Marzena Golemo, Lucyna Furga Lekcja wychowawcza, Konspekty Konspekt lekcji wychowawczejAlkohol - NIE Przyczyny i skutki sięgania po alkoholKonspekt lekcji wychowawczejKlasa: III b Czas 45 min. Cele lekcji Po przeprowadzonej lekcji uczeń: - zna przyczyny i skutki sięgania po alkohol przez młodzież, - zna zagrożenia spowodowane piciem alkoholu przez członków rodziny, - umie rozróżnić pozytywne i negatywne wartości w życiu nastolatka, - potrafi właściwie zareagować w towarzystwie spożywającym alkohol, Metody pracy: pogadanka, burza mózgów, psychodrama, Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach jednopoziomowych i wielopoziomowych, Pomoce dydaktyczne: materiały do pracy grupowej, plansze do prezentacji wyników pracy, nożyce, rocznik statystyczny, Tok lekcji: 1. Organizacja pracy na lekcji; czynności wstępne, powitanie, podział klasy na cztery grupy wg nr dziennika (parzyste, nieparzyste) 2. Wprowadzenie do lekcji poprzez "burzę mózgów". Uczniowie szybko i bez namysłu odpowiadają jednym słowem na pytanie: "Z czym kojarzy Ci się alkohol?" Przewidywane odpowiedzi: wódka, piwo, impreza, Sylwester, imieniny, itp. 3. Komentarz pedagoga szkolnego na temat przytoczonych przez uczniów skojarzeń i ukazanie ich związku z przeprowadzoną na terenie szkoły ankietą dotyczącą kontaktów uczniów z alkoholem. Następnie przeprowadzenie krótkiej pogadanki o tym, czym jest alkohol, gdzie występuje, jakie jest jego oddziaływanie na organizm ludzki. 4. Uczniowie układają i przypinają do tablicy wzór chemiczny alkoholu. C2H5OH Następnie odczytują z rocznika statystycznego dane dotyczące spożycia alkoholu przez dorosłych i przez dzieci na przestrzeni kilku lat: np. 10 lat, 5 lat temu i obecnie. Porównanie tych danych z innymi krajami; np. Niemcy i Stany Zjednoczone. 5. Praca w grupach - Scenki rodzajowe Każda grupa uczniów otrzymuje opis pewnej sytuacji. Zadaniem uczniów jest zaprezentowanie zachowania ucznia w naświetlonej sytuacji. Czas pracy 10 min. Sytuacja 1. Sklep Kończą się lekcje. ADAM z kolegami wychodzi ze szkoły. Ktoś rzuca propozycję, by wstąpić do sklepu po piwo. Adam waha się. Wie, ż e pójście na piwo to jednocześnie okazja do włączenia się w grupę. Z drugiej strony boi się, że matka poczuje od niego piwo, będzie "wściekła". Matka jest uczulona na punkcie alkoholu - jej ojciec bardzo dużo pił. Co powie i zrobi Adam? Sytuacja 2. U kolegi ADAM odwiedza Zbyszka - kolegę z klasy, który ma nogę w gipsie i nie może przychodzić do szkoły. Chłopcy są w mieszkaniu sami. Zbyszek proponuje wypicie alkoholu z barku rodziców. Adam myśli: "Zbyszek chyba się nudzi i dlatego przychodzą mu nienajlepsze pomysły do głowy. Nie podoba mi się takie podkradanie alkoholu rodzicom. Ja w ogóle nie piję. Z drugiej jednak strony Zbyszek chce sprawić mi przyjemność, będzie mu pewnie przykro gdy odmówię." Co powie i zrobi Adam? Sytuacja 3. Dyskoteka ADAM wybrał się na dyskotekę. Ktoś z grupy jego znajomych przyniósł ze sobą wódkę. Wychodzą szukają miejsca, w którym mogliby pić. Adam myśli: "W zasadzie nie mam ochoty pić. Chyba jednak wrócę na salę. Ale cóż, sam będę się dalej bawił?" Co powie i zrobi Adam? Uczniowie odczytują i prezentują swoje scenki przed resztą klasy. Sytuacji jest mniej niż grup. Jeśli grupy z tą samą sytuacją wybrały inne rozwiązania również prezentują swoją opinię. 6. Komentarz pedagoga szkolnego do zaprezentowanych sytuacji. 7. Praca w grupach. Uczniowie otrzymują tematy do przemyślenia. a) Jakie są przyczyny sięgania po alkohol przez nastolatków? Spodziewane odpowiedzi: - akceptacja rówieśników - pokonanie nieśmiałości - poczucie dorosłości - lepsze samopoczucie "luz" - złamanie zakazu - sprawdzenie działania b) Jakie są pozytywne skutki picia alkoholu? Spodziewane odpowiedzi: - dobre samopoczucie - dobry nastrój i humor - brak lęku, śmiałość c) Jakie są negatywne skutki spożywania alkoholu? Spodziewane odpowiedzi: - utrata szarych komórek w mózgu - złe samopoczucie na drugi dzień, nudności, bóle głowy, - wypadki pod wpływem alkoholu, złamana noga, ręka, - strata pieniędzy - bójki i uszkodzenia ciała, podbite oko, wybite zęby, - niechciana ciąża - przemoc w rodzinie 8. Zapisanie pozytywnych i negatywnych skutków oddziaływania alkoholu na przygotowanych w tym celu ludzikach, tak aby każdy element był wpisany w miejscu jego powstawania, np. Ból głowy - na głowie ludzika, wybity ząb - w miejscu gdzie są usta. 9. Analiza powstałych ilustracji i porównanie czego mamy więcej, pozytywnych czy negatywnych skutków? 10. Odcięcie wszystkich negatywnych zapisów z postaci człowieka aby namacalnie pokazać ile swego człowieczeństwa traci ten, kto nadużywa alkoholu. 11. Ćwiczenie dodatkowe; Przedstawić pomysł na antyreklamę alkoholu w postaci rysunku lub rymowanki.
Opracowanie: mgr Lucyna Furga Wyświetleń: 11511
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |