Konspekt lekcji - Analiza treści wybranej normy - ćwiczenia
Konspekt lekcji
Technologia i towaroznawstwo - Analiza treści wybranej normy - ćwiczenia
Typ szkoły: Liceum Ekonomiczne
Zawód: technik ekonomista
Klasa: III
Numer programu nauczania: 2302/T-5,SP/MEN/1998.02.24
Czas trwania: 45 minut
Cele lekcji
- Wiadomości i umiejętności na wejściu:
- Uczeń zna:
- pojęcie normy;
- podział norm;
- budowę norm;
- numeracje norm;
- Uczeń umie:
- odczytać oznaczenia występujące w normach;
- wyjaśnić znaczenie oznaczeń;
- Wiadomości i umiejętności na wyjściu:
- Uczeń umie:
- wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce;
- analizować treść norm;
- określić rodzaj normy na podstawie dokonanej analizy treści;
- opisywać budowę norm i wyjaśniać stosowane oznaczenia;
- skuteczniej porozumiewać się w grupie;
- uzgadniać stanowiska;
- zapisać wypracowane przez grupę wnioski i uwagi.
Forma organizacji lekcji
Praca w grupach.
Metoda nauczania
Praktyczna.
Technika pracy
Ćwiczenia przedmiotowe.
Środki dydakyczne
- normy (dla każdej grupy inna: ISO - PN, PN, BN, ZN);
- zeszyty przedmiotowe;
- podręcznik "Ogólne wiadomości z towaroznawstwa" - H. Rawdanowicz;
- "Polecenie" - zadania do wykonania;
- przybory szkolne.
Plan lekcji
- Wprowadzenie do zajęć, wyjaśnienie zasad pracy i przebiegu ćwiczeń - 10 minut;
- Praca w grupach - wykonywanie ćwiczeń - 20 minut;
- Prezentacja efektów pracy grupowej - 10 minut;
- Podsumowanie pracy i ocena - 5 minut.
Przebieg lekcji
Ad. 1. Wprowadzenie do zajęć, wyjaśnienie zasad pracy i przebiegu ćwiczeń
- sprawdzenie obecności;
- nawiązanie do poprzednich lekcji;
- podanie i zapisanie tematu w zeszytach;
- omówienie "Polecenia" - zakresu i zasad pracy uczniów;
- podział na grupy i wybór lidera grupy.
Ad. 2. Praca w grupach - wykonywanie ćwiczeń
- uczniowie wypisują części składowe normy;
- wypisują podstawowe oznaczenia występujące na załączonej do "Polecenia" normie i podają ich znaczenie;
- określają rodzaj normy ze względu na zasięg obejmowania;
- analizują treść normy;
- kwalifikują normę do odpowiedniej grupy biorąc pod uwagę jej treść;
- uzasadniają przyjętą kwalifikację.
Ad. 3. Prezentacja efektów pracy grupowej
- lider każdej grupy przedstawia wyniki pracy grupy;
- części składowe normy;
- podstawowe oznaczenia i ich znaczenie;
- rodzaj normy i uzasadnienie dokonanej kwalifikacji.
Ad. 4. Podsumowanie pracy i ocena
- korekta wypowiedzi uczniów przez nauczyciela;
- wskazanie dobrych i słabych stron w wypowiedzi;
- wypracowanie wspólnych wniosków;
- ocena pracy grup;
- zadanie pracy domowej - przypomnienie wiadomości do lekcji powtórzeniowej na temat podstawowych pojęć, klasyfikacji, norm.
Polecenie
- Przedstaw w punktach części składowe załączonej normy.
- Wypisz podstawowe oznaczenia występujące w normie i wyjaśnij ich znaczenie.
- Określ rodzaj normy ze względu na zasięg obejmowania.
- Przeanalizuj treść normy, zakwalifikuj ją do odpowiedniej grupy norm według kryterium treści - uzasadnij kwalifikację.
Opracowanie: Adela Hiero