Katalog Monika Wittek Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Propozycje zajęć z wykorzystaniem telewizjiPropozycje zajęć z wykorzystaniem telewizjiPrzy organizowaniu zajęć z wykorzystaniem TV nauczyciel powinien pamiętać, że prawidłowy odbiór telewizji przez człowieka zwłaszcza tego najmłodszego to nie tylko oglądanie, ale także wykorzystanie treści oglądanego programu w dalszych działaniach prowadzony w formie zabaw lub zajęć w przedszkolu, na powietrzu lub w domu. Aby proponowane maluchom zajęcia "przed szklanym ekranem" były atrakcyjne warto je dokładnie przemyśleć i tak zaplanować, by dziecko po zakończeniu oglądania audycji mogło przez działanie wykorzystać zdobyte informacje i podzielić się nimi z innymi.Istnieje wiele sposobów wykorzystywania tego środka masowego przekazu w pracy z przedszkolakami. Poniższe scenariusze są propozycjami zajęć w grupie dzieci 6-letnich. Mają one na celu podsumowanie posiadanych przez nie wiadomości. Są jednocześnie wstępem do ich indywidualnej działalności manualnej. Scenariusz nr 1. 6 -latki, zajęcie z całą grupą. Temat zajęcia: "Jajko, jajo, jajeczko" - rozmowa połączona z działaniem inspirowana filmem "Ptaki i ich jajka", wykonanie pisanki według własnego pomysłu. Cele: - zapoznanie dzieci z różnymi gatunkami ptaków, - dostrzeganie różnic w wyglądzie jajek: wielkość, kolor, kształt; - sprawne segregowanie pisanek według jednej i dwóch cech, - poprawne stosownie liczebników głównych i porządkowych, - podtrzymywanie tradycji związanych z wykonywaniem pisanek, - rozwijanie aktywności twórczej poprzez uruchamianie wyobraźni. Cele operacyjne - dziecko potrafi: - opisać wygląd jajka, jego kształt, wielkość, kolor używając poprawnych określeń, - wymienić przedstawicieli ptaków leśnych i domowych, - opowiedzieć o sposobach wykorzystywania jajek przez człowieka, - wykonać kolorową pisankę. Pomoce: kaseta wideo z nagranym programem przyrodniczym pt. "Ptaki i ich jaja", sylwety: kaczki, kury, gęsi, cztery wiklinowe koszyki, wydmuszki jaj (przepiórki, kaczki, kury, gęsi), kartoniki z cyframi od 1 do 9, kolorowe flamastry, po jednej kurzej wydmuszce dla każdego dziecka, wielkanocne drzewko. Przebieg zajęcia: 1. Zabawa artykulacyjno - ruchowa pt. "Naśladujemy ptaki domowe" z wykorzystaniem sylwet kaczki, kury i gęsi. 2. Zapowiedź wspólnego oglądania filmu pt. "Ptaki i ich jajka": - Podanie celu oglądania filmu - poznanie ptasich zwyczajów. - Prośba o zwrócenie uwagi na: * kształt i wielkość składanych przez różne ptaki jajka, * sposób budowania gniazd, * zachowanie ptasich rodziców oraz ich dzieci - piskląt. 3. Zajęcie miejsc na krzesełkach w przygotowanej uprzednio do oglądania części sali. 4. Wspólne oglądanie filmu - w razie potrzeby zatrzymywanie jego projekcji i wyjaśnianie wątpliwości dzieci. 5. Rozmowa z dziećmi na dywanie o tym: - Który ptak najbardziej się im podobał? - Czyje ptasie jajo jest największe, a czyje najmniejsze? - Po co ptakom jajka? - Czy wszystkie ptaki tak samo opiekują się swym potomstwem? - Do czego ludzie wykorzystują jajka? 6. Zabawo ruchowa "Ptaki do gniazdek, ptaki z gniazd". 7. Praca w czterech zespołach z wykorzystaniem wydmuszek z jaj przepiórki, kaczki, kury, gęsi: - segregowanie wydmuszek według wielkości, koloru, - przeliczanie z użyciem liczebników głównych i porządkowych, - opisywanie wyglądu, wielkości wydmuszki - próby odgadnięcia który ptak znosi takie jajka? - umieszczenie wydmuszek w kąciku przyrody. 8. Zabawa taneczna przy piosence ludowej "Wieziemy tu kogucika". 9. Ozdabianie wydmuszek wzorami wykonywanymi kolorowymi flamastrami według własnego pomysłu - indywidualna praca plastyczna dzieci przy stolikach. 10. Zawieszenie wykonanych pisanek na wielkanocnym drzewku - oglądanie wydmuszek kolegów, szukanie podobnych wzorów i kolorów na pisankach - indywidualne rozmowy z dziećmi w czasie tworzenia świątecznego stroika. Scenariusz nr 2. 6 -latki, zajęcie z całą grupą. Temat zajęcia: "Kto ty jesteś? - Polak mały" - rozmowa połączona z kolorowaniem flagi i godła Polski, poprzedzona oglądaniem uroczystej zmiany wart przed grobem Nieznanego Żołnierza w Warszawie. Cele: - stopniowe budzenie poczucia przynależności narodowej (jestem Polakiem, mówię po polsku, mieszkam w Polsce...), - rozpoznawanie narodowych symboli (godło, barwy, hymn); - znajomość stolicy Polski - Warszawy; - utrwalenie wyglądu konturów Polski, - coraz sprawniejsze dokonywanie analizy i syntezy słuchowo - wzrokowej. Cele operacyjne - dziecko potrafi: - opisać wygląd godła i flagi Polski, - ułożyć z rozsypanki literowej słowa: godło, flaga, Polska, - rozpoznać hymn narodowy, - podać nazwę stolicy Polski i odszukać ją na mapie umieszczonej w sali, - prawidłowo pokolorować godło i flagę Polski. Pomoce: kaseta wideo z nagraniem uroczystej zmiany wart przed Grobem Nieznanego Żołnierza w Warszawie, godło i flaga Polski, magnetofon i kaseta z nagraniem marsza, karty pracy s. 185 z książki "Od A do Z", ruchomy alfabet, mapa naszego kraju z zaznaczoną stolicą, napisy: Mapa Polski. Godło Polski. Flaga Polski. Przebieg zajęcia: 1. Zabawa rytmiczna przy piosence "Gdy żołnierze idą drogą" - kalendarz muzyczny s. 158. 2. Zapowiedź wspólnego oglądania uroczystej zmiany wart przed Grobem Nieznanego Żołnierza w Warszawie. Prośba o zwrócenie uwagi na: * zachowanie ludzi w czasie zmiany wart, * znajdujące się dookoła Grobu Nieznanego Żołnierza symbole narodowe, * wykonywane w czasie uroczystości utwory muzyczne. 3. Zajęcie miejsc na krzesełkach w przygotowanej uprzednio do oglądania części sali. 4. Wspólne oglądanie filmu - w razie potrzeby zatrzymywanie jego projekcji i wyjaśnianie wątpliwości dzieci. 5. Rozmowa z dziećmi na dywanie o tym: a. Gdzie miała miejsce oglądana uroczystość? b. Co powiewało na maszcie? c. Co grała orkiestra wojskowa? d. W kształcie czego ułożone były kwiaty składane pod Grobem Nieznanego Żołnierza? e. Jak stali żołnierze i zebrani na placu ludzie w czasie wykonywania hymnu narodowego? f. Kiedy jeszcze wykonywany jest hymn narodowy? 6. Zabawa ruchowa przy dźwiękach marsza pt. "Defilada". 7. Rozmowa przed gazetką ścienną: a. Odczytanie umieszczonego na gazetce napisu: Mapa Polski. b. Przypomnienie położenia na mapie Polski Warszawy, polskiego morza - Bałtyku oraz polskich gór - Tatr. c. Zawieszenie godła oraz flagi Polski. d. Odszukanie i zawieszenie w odpowiednich miejscach podpisów: Godło Polski. Flaga Polski. 8. Indywidualna praca dzieci przy stolikach - karty pracy s.185, kolorowanie flagi i godła Polski, układanie z rozsypanki literowej słów flaga, godło. 9. Dokonanie samokontroli poprawności wykonania zadania z kartą wzorcową, umieszczenie swojej pracy na wystawce. Scenariusz nr 3. 6 -latki, zajęcie z całą grupą. Temat zajęcia: "Jak dbać o zdrowie?" wypowiedzi dzieci inspirowane filmem "Przygody Gwiazdeczek w kosmosie", połączone z wykonaniem puzzli karty pracy s.90 -91. Cele: - utrwalanie właściwych nawyków zdrowotnych, - zachęcanie do jedzenia zdrowych przekąsek, - uświadamianie szkodliwego wpływu słodyczy na zdrowie, - budowanie wypowiedzi na określony temat, poprawnych gramatycznie, - rozwijanie sprawności manualnej oraz koordynacji wzrokowo - ruchowej. Cele operacyjne - dziecko potrafi: - wymienić produkty żywnościowe potrzebne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, - podać sposoby dbania o zdrowe zęby i walki z próchnicą, - we właściwy sposób myć zęby, - wytłumaczyć dlaczego nie można żywić się sami słodyczami. Pomoce: kaseta wideo z filmem "Przygody Gwiazdeczek w kosmosie", karty pracy "Od A do Z" s.90 -91, kredki, nożyczki, klej, kaseta magnetofonowa z nagraniem piosenki "Śnieżno - biały uśmiech", ilustracje: lodów, lizaków, czekolady, ciastek, chipsów, chrupek kukurydzianych, budyniu, owoców, warzyw, jogurtu, napisy (tyle ilustracji ile dzieci w grupie): Smaczne i zdrowe! Smaczne niezdrowe! Przebieg zajęcia: 1. Zabawa ruchowa pt. "Latający talerz". 2. Zapowiedź wspólnego oglądania filmu "Przygody Gwiazdeczek w kosmosie" Prośba o zwrócenie uwagi na: * bohaterów filmu, * dobre i złe postacie w nim występujące, * nazwy planet odwiedzanych przez bohaterów. 3. Zajęcie miejsc na krzesełkach w przygotowanej uprzednio do oglądania części sali. 4. Wspólne oglądanie filmu - w razie potrzeby zatrzymywanie jego projekcji i wyjaśnianie wątpliwości dzieci. 5. Rozmowa z dziećmi na dywanie o tym: a. Jak ma na imię bohater filmu? b. Jak nazywał się statek, którym podróżował Kewin? c. Kim był Wielka Dziura? d. Co przydarzyło się przyjaciołom Kewina? e. Na jakich planetach lądował Blendalot? f. W jaki sposób zostali uratowani przyjaciele Kewina? 6. Zabawa taneczna przy piosence "Śnieżno - biały uśmiech". 7. Rozmowa połączona z zorganizowaniem gazetki tematycznej Smaczne i zdrowe. Smaczne i niezdrowe. a. Losowanie przez dzieci ilustracji przedstawiające różne potrawy. b. Indywidualne wypowiedzi na temat własnej ilustracji. c. Odczytanie napisów: Smaczne i zdrowe! Smaczne niezdrowe! d. Zawieszanie przez dzieci pod odpowiednim napisem swojej ilustracji - uzasadnianie swojego wyboru. 8. Podsumowanie wiadomości dzieci na temat dbania o swoje zdrowie. 9. Wyjście do umywalni przypomnienie prawidłowego sposobu mycia zębów. 10. Indywidualna praca dzieci przy stolikach - karty pracy s.90 -91, wycinanie i układanie w odpowiedni sposób poszczególnych elementów układanki. 11. Dokonanie samokontroli poprawności wykonania zadania z kartą wzorcową, umieszczenie swojej pracy na wystawce. Zawarte w tym ostatnim, trzecim rozdziale informacje są praktycznymi radami do zastosowania dla wszystkich tych, którzy pragną w sposób świadomy i przemyślany organizować swym małym podopiecznym "spotkania" z telewizją. Z przeprowadzonych analiz wynika jednoznacznie, że tylko od dorosłych (rodziców oraz pedagogów): ich dobrej woli, zaangażowania, dojrzałych decyzji i konsekwencji zależy czy kontakty dziecka z TV będą przynosiły korzyści małemu telewidzowi, czy może sprawią, że będzie on czerpał z niej tylko złe i niepożądane społecznie wzorce. Nikt nie ukrywa, że takie działania są trudne, o ile nie bardzo trudne. Na szczęście nie są one niemożliwe. Przykładem na to niech będą umieszczone powyżej scenariusze zajęć z wykorzystaniem telewizji, które są przeprowadzane z przedszkolakami z najstarszej grupy, cieszą się ich zainteresowaniem i znacznie ułatwiają utrwalenie dzieciom treści w bezpośredni sposób niedostępnych.
Opracowanie: Monika Wittek Wyświetleń: 3025
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |