Plan wychowawczy dla klasy czwartej
Cel wychowania:
Uczeń zna swoje mocne i słabe strony, potrafi nad nimi pracować.
Efekty oddziaływań wychowawczych:
- obserwuje własne zachowanie w różnych sytuacjach,
- ma świadomość swoich zalet i wad,
- dostrzega wpływ innych osób na kształtowanie osobowości i drogi życiowej,
potrafi to prawidłowo ocenić,
- rozumie potrzebę krytycyzmu wobec wzorców proponowanych przez środki masowego
przekazu,
- potrafi i chce się pozytywnie ocenić
PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ
DZIAŁ |
TEMATY |
I. Szkoła - klasa
Cele:
Umacnianie poczucia więzi z całą społecznością szkolną poprzez:
- postrzeganie klasy jako elementu społeczności szkolnej,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za działania zespołowe,
- budzenie poczucia współodpowiedzialności za klasę,
- wskazywanie na zasady współżycia w społeczności klasowej |
1. Wybór samorządu klasowego.
2. Jesteśmy członkami społeczności szkolnej.
3. Kodeks ucznia - zakres praw i obowiązków.
4. Nasza klasa w oczach innych.
5. W klasie jak w rodzinie. |
II. Z życia najbliższego środowiska.
Cele:
- zainteresowanie regionem,
- kształtowanie świadomości ekologicznej i właściwych postaw wobec
środowiska
- naturalnego,
- kształtowanie życzliwego, humanitarnego stosunku do zwierząt |
1. "Cudze chwalicie, swego nie znacie", czyli co warto
wiedzieć o naszej wiosce.
2. Zacznijmy od siebie - ekologia dla każdego.
3. Zwierzęta człowiekowi - człowiek zwierzętom. |
III. Jak kształtować własną osobowość.
- uwrażliwienie na zasady właściwego współżycia z ludźmi i kształtowanie
odpowiedniego stosunku do norm kultury bycia i form towarzyskich,
- budzenie zainteresowania własną osobowością |
1. Jak cię widzą, tak cię piszą.
2. Poznaj i zaakceptuj samego siebie.
3. Bądź zorganizowany. |
IV. Życie rodzinne.
- wprowadzenie w zagadnienia życia rodzinnego,
- umiejętność właściwego współżycia w gronie rodzinnym |
1. Moje tradycje rodzinne.
2. Zrozumieć rodziców.
3. Dom moich marzeń.
4. Różne rodzaje miłości. |
Umiejętności społeczne.
- umiejętność właściwego współżycia z innymi ludźmi |
1. Umiejętność słuchania.
2. Umiejętność rozmawiania.
3. Umiejętność wzbudzania sympatii.
4. Sztuka przyjaźni. |
V. Życie w społeczeństwie.
- zainteresowanie zmianami zachodzącymi w świecie,
- wdrażanie do świadomego poszerzania swojej wiedzy m.in. przez świadomą
lekturę. |
1. Nasz zmieniający się świat.
2. Wydarzenie miesiąca. |
VI. Higiena fizyczna i psychiczna.
- kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu,
- wpajanie podstawowych zasad bezpiecznego spędzania czasu w różnych
warunkach i sytuacjach,
- zapoznanie z wybranymi działami medycyny,
- zainteresowanie techniką pracy umysłowej, |
1. Co znaczy żyć zdrowo?
2. W trosce o własne bezpieczeństwo.
3. Są tacy lekarze.
4. Jak ćwiczyć pamięć. |
Formy i metody pracy:
- gry dramatyczne, sytuacyjne,
- gry i zabawy interakcyjne,
- ankiety,
- wywiady,
- testy (np. zadań niedokończonych),
- kwestionariusze do samooceny ucznia,
- metoda kuli śnieżnej,
- ćwiczenia indywidualne, słowne i plastyczne,
- głosowanie,
- scenki tematyczne,
- dyskusja,
- pogadanki,
- indywidualne rozmowy
Opracowanie: mgr Halina Górna
nauczyciel SP nr 1
w Gilowicach