Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Marzena Próba
Pedagogika, Artykuły

Efektywność pracy nauczyciela wychowawcy

- n +

Efektywność pracy nauczyciela wychowawcy

Na podstawie własnych doświadczeń mogę z pełnym przekonaniem stwierdzić, że na gwarancję efektywności pracy nauczyciela wychowawcy mają bezpośredni wpływ następujące czynniki:

♦ pozytywne nastawienie
♦ entuzjazm
♦ motywacja do pracy i obowiązków

W naszym zawodzie przez cały czas doskonalimy wiedzę i umiejętności, które określamy mianem kompetencji, są one na pewno warunkami efektywności.

Podwyższamy swoją motywację, jeżeli dostrzegamy, że jesteśmy dobrzy w tym co robimy. Używanie określenia jestem świetny jeśli na to naprawdę zapracowaliśmy i zasłużyliśmy jest w pełni uzasadnione.

Istotnym czynnikiem jest też przestrzeganie autentyczności. Bądźmy zawsze sobą i starajmy się nie naśladować innych. Jesteśmy tylko istotami ludzkimi i też mamy prawo do błędów i pomyłek. Oby ich jednak było jak najmniej, ale jeżeli już się zdarzą, starajmy się nie zadręczać a wręcz przeciwnie, niech to będzie sygnał do wyciągnięcia właściwych wniosków.

Myślenie pozytywne to czynnik warunkujący:

♦ nasze i innych dobre samopoczucie
♦ akceptację własnej osoby
♦ sympatię do wychowanków

Bardzo ważna jest zasada wyrównywania postaw, która polega na fakcie, że jeżeli my sami traktujemy innych właściwie i miło podobnie będziemy przez nich traktowani, i postrzegani.

Młodzież zawsze oczekuje od nas:

♦ szacunku
♦ uczciwości
♦ sprawiedliwości
♦ dotrzymywania zobowiązań
♦ tolerancji
♦ akceptacji
♦ dostrzegania mocnych stron
♦ chwalenia nawet za minimalne osiągnięcia

Pamiętajmy również o stosowaniu różnych technik wychowawczych, które mają bezpośredni wpływ na efektywność naszej pracy.

Oto niektóre z propozycji:

♦ narada wychowawcza; kolektywne znalezienie rozwiązania danej kwestii lub podjęcie zbiorowej decyzji
♦ rozmowa kierowana; delikatne naprowadzanie na wyciąganie prawidłowych wniosków i rozwiązań
♦ rozmowa wychowawcza, pogadanka, dyskusja
♦ burza mózgów
♦ swobodnie wypowiadane propozycje rozwiązań bez rygorów realności lub ich wykonalności
♦ przekonywanie z doradztwem; logiczna argumentacja własnego sądu
♦ inscenizacje (psychodramy i socjodramy); rozwiązanie sytuacji konfliktowych lub trening pożądanych zachowań
♦ zajęcia oddziałujące na psychikę
♦ zajęcia socjoterapeutyczne
♦ ćwiczenia i gry uspołeczniające, ćwiczenia mimiki, psychozabawy
♦ zastosowanie środków audiowizualnych
♦ zastosowanie tekstu literackiego
♦ formy aktywności i ekspresji twórczej oraz monolog, dialog, opowiadanie, prezentacje własnych fascynacji i zainteresowań
♦ spotkania z interesującymi ludźmi
♦ wykorzystanie wytworów pracy uczniów; konkursy plastyczne, quizy, plebiscyty, gazetki, albumy
♦ prezentowanie osiągnięć zespołowych; apele, akademie, festyny, spotkania z rodzicami
♦ techniki pisemne
♦ ankiety, referaty, wywiady
♦ wyjścia i wycieczki

Pamiętajmy jednak również o elastyczności w dostosowaniu własnego stylu przewodzenia do dojrzałości uczniów.
 

Opracowanie: Marzena Próba
nauczyciel przedmiotu
historia i społeczeństwo

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1917
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014