Katalog Janusz Kowalik, Ewa Galaś Przyroda, Konspekty Właściwości wody w stanie ciekłym, gazowym i stałym - konspekt lekcji przyrody w klasie IVWłaściwości wody w stanie ciekłym, gazowym i stałymKonspekt lekcji przyrody w klasie IVCel główny lekcji: - Zapoznanie uczniów z występującymi w przyrodzie stanami substancji na przykładzie wody. Cele operacyjne: uczeń wie: - co to jest ciecz, gaz, ciało stałe, - w jakich temperaturach występuje dana postać wody, uczeń zna: - warunki, w jakich może obserwować wodę w różnych stanach skupienia w najbliższej okolicy, - różnice pomiędzy trzema stanami skupienia ciał, uczeń rozumie: - w jaki sposób woda zmienia stan skupienia, - że lód woda i para wodna to ta sama substancja lecz w różnych stanach skupienia, - pojęcia: stan skupienia, parowanie, skraplanie, wrzenie, topnienie, krzepnięcie (zamarzanie) uczeń umie: - doprowadzić wodę do wrzenia, - zamrozić wodę, - stopić lód, uczeń potrafi: - wyjaśnić pojęcia: stan skupienia, parowanie, skraplanie, wrzenie, topnienie, krzepnięcie, - uzasadnić potrzebę oszczędzania wody, - wyjaśnić, który ze stanów skupienia jest najważniejszy dla istnienia życia, - posługiwać się termometrem. Typ lekcji: - lekcja poświęcona opracowaniu nowego materiału. Postawy: - świadomość życiowej użyteczności zdobywanej wiedzy, - rozwijanie dociekliwości poznawczej. Metody i techniki: - pogadanka, praca z podręcznikiem, - eksperyment. Metody pracy: - praca z całą klasą, w grupach Pomoce dydaktyczne: - woda z kranu, lód z lodówki, zlewki, palnik spirytusowy, termometr, - butelka i kubek z zamarzniętą wodą, spodek. PRZEBIEG LEKCJI Faza wprowadzająca. 1. Podaj nazwę substancji najbardziej rozpowszechnionej w przyrodzie. 2. Dlaczego woda jest bardzo cenną substancją, skoro jest najbardziej rozpowszechniona w przyrodzie? 3. Z czym kojarzy się wam woda? 4. Objaśnienie celów lekcji i podanie tematu. Faza realizacyjna. Nauczyciel pokazuje uczniom wodę w postaci ciekłej i stałej (lód). Doświadczenie 1.- Obserwacja kostek lodu i wody. Przebieg doświadczenia: Do zlewki napełnionej do połowy zimną wodą wrzucamy kostki lodu. Obserwacje i wnioski: Kostki lodu pływają w wodzie. Lód jest lżejszy od wody. Większa część lodu zanurzona jest pod wodą, mniejsza jest widoczna nad wodą. Doświadczenie 2.- Wyznaczanie zakresu temperatur, w których występują poszczególne postacie wody: a) Pomiar temperatury zgniecionego lodu. Przebieg doświadczenia. Pokruszony lód wrzucamy do zlewki. Wśród kostek lodu umieszczamy termometr. Obserwacje i wnioski: Termometr cały czas wskazuje 0C. W zlewce pojawia się woda. Lód bardzo powoli zaczyna się topić. b) Pomiar temperatury wody powstającej z topniejącego lodu. Przebieg doświadczenia: Zlewkę z lodem ogrzewamy bardzo powoli na trójnogu nad palnikiem spirytusowym. Obserwujemy zjawisko topnienia. Obserwujemy wskazania termometru. Obserwacje i wnioski: Ogrzewany lód topi się. Termometr cały czas wskazuje 0C. Podczas topnienia ,mimo ogrzewania, nie zmienia się temperatura. c) Pomiar temperatury wrzenia wody. Przebieg doświadczenia: Zlewkę z wodą podgrzewamy powoli nad palnikiem spirytusowym. Umieszczamy w niej termometr o skali powyżej 100C. Obserwujemy, co dzieje się z wodą oraz jak zmieniają się wskazania termometru. Obserwacje i wnioski: Termometr wskazuje coraz wyższą temperaturę. Nad rondelkiem wznosi się mgiełka - zamieniona w kropelki para wodna. Para wodna tuż nad wodą nie jest widoczna. Nagle termometr wskazuje temperaturę 100C. Z wody wydostają się pęcherzyki - to pęcherzyki pary wodnej. Woda paruje całą objętością. Parowanie całą objętością nazywa się wrzeniem. Wrzenie zachodzi w stałej temperaturze - 100C. Niezależnie, jak długo ogrzewamy wodę, temperatura wrzenia jest stała i wynosi 100C. Doświadczenie 3.- Skraplanie pary wodnej. Przebieg doświadczenia: Na zlewkę z gotującą wodą kładziemy spodek. Po chwili, ostrożnie, aby się nie oparzyć, zdejmujemy go. Obserwacje i wnioski: Wydostająca się ze zlewki z wodą para wodna została oziębiona na spodku i zebrała się na nim w postaci kropelek wody. Kropelki wody to wynik skroplenia pary wodnej. Doświadczenie 4.- Zamarzanie wody Przebieg doświadczenia: Nauczyciel pokazuje uczniom przygotowaną wcześniej wodę zamarzniętą w butelce plastikowej i kubku Obserwacje i wnioski: Lód wystaje ponad brzegi kubka, chociaż wcześniej woda sięgała równo ze ściankami. W zakorkowanej butelce lód nie mógł wydostać się na zewnątrz rozsadził więc butelkę. Woda podczas zamarzania zwiększa swoją objętość. Faza podsumowująca Uczniowie przy pomocy nauczyciela podsumowują problem - wyciągają wnioski, wyjaśniają pojęcia: topnienie, krzepnięcie,(zamarzanie), skraplanie, parowanie, wrzenie, zapisują je w zeszytach.. 1. Woda występuje w trzech stanach skupienia: - Stałym - jako lód - Ciekłym - jako woda - gazowym- jako para wodna 2. Pomiędzy poszczególnymi stanami mogą zachodzić przemiany zwane przejściami międzyfazowymi: - Topnienie to proces podczas którego ciało stałe zmienia się w ciecz. Dla lodu temperatura topnienia wynosi 0C. - Krzepnięcie proces zamiany cieczy w ciało stałe. Woda zamarza w temperaturze 0C. Podczas zamarzania woda zwiększa swoją objętość. - Parowanie i wrzenie to przejście substancji ze stanu ciekłego w stan gazowy. Parowanie zachodzi w dowolnej temperaturze. Wrzenie zachodzi w stałej temperaturze. Dla wody jest to temperatura 100C. - Skraplanie- proces, podczas którego gaz zamienia się w ciecz. Praca domowa. 1.Odgadnij, co na rysunku oznaczają strzałki. Przy każdej z nich umieść nazwę zjawiska, które ona wskazuje. 2. Jak należy w życiu codziennym oszczędnie gospodarować wodą?
Opracowanie: Ewa Galas Wyświetleń: 7796
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |