Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Janusz Kowalik, Ewa Galaś
Przyroda, Konspekty

Właściwości wody w stanie ciekłym, gazowym i stałym - konspekt lekcji przyrody w klasie IV

- n +

Właściwości wody w stanie ciekłym, gazowym i stałym

Konspekt lekcji przyrody w klasie IV

Cel główny lekcji:
- Zapoznanie uczniów z występującymi w przyrodzie stanami substancji na przykładzie wody.

Cele operacyjne:
uczeń wie:
- co to jest ciecz, gaz, ciało stałe,
- w jakich temperaturach występuje dana postać wody,
uczeń zna:
- warunki, w jakich może obserwować wodę w różnych stanach skupienia w najbliższej okolicy,
- różnice pomiędzy trzema stanami skupienia ciał,
uczeń rozumie:
- w jaki sposób woda zmienia stan skupienia,
- że lód woda i para wodna to ta sama substancja lecz w różnych stanach skupienia,
- pojęcia: stan skupienia, parowanie, skraplanie, wrzenie, topnienie, krzepnięcie (zamarzanie)
uczeń umie:
- doprowadzić wodę do wrzenia,
- zamrozić wodę,
- stopić lód,
uczeń potrafi:
- wyjaśnić pojęcia: stan skupienia, parowanie, skraplanie, wrzenie, topnienie, krzepnięcie,
- uzasadnić potrzebę oszczędzania wody,
- wyjaśnić, który ze stanów skupienia jest najważniejszy dla istnienia życia,
- posługiwać się termometrem.

Typ lekcji:
- lekcja poświęcona opracowaniu nowego materiału.

Postawy:
- świadomość życiowej użyteczności zdobywanej wiedzy,
- rozwijanie dociekliwości poznawczej.

Metody i techniki:
- pogadanka, praca z podręcznikiem,
- eksperyment.

Metody pracy:
- praca z całą klasą, w grupach

Pomoce dydaktyczne:
- woda z kranu, lód z lodówki, zlewki, palnik spirytusowy, termometr,
- butelka i kubek z zamarzniętą wodą, spodek.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca.

1. Podaj nazwę substancji najbardziej rozpowszechnionej w przyrodzie.
2. Dlaczego woda jest bardzo cenną substancją, skoro jest najbardziej rozpowszechniona w przyrodzie?
3. Z czym kojarzy się wam woda?
4. Objaśnienie celów lekcji i podanie tematu.

Faza realizacyjna.

Nauczyciel pokazuje uczniom wodę w postaci ciekłej i stałej (lód).

Doświadczenie 1.- Obserwacja kostek lodu i wody.

Przebieg doświadczenia:
Do zlewki napełnionej do połowy zimną wodą wrzucamy kostki lodu.

Obserwacje i wnioski:
Kostki lodu pływają w wodzie. Lód jest lżejszy od wody. Większa część lodu zanurzona jest pod wodą, mniejsza jest widoczna nad wodą.

Doświadczenie 2.- Wyznaczanie zakresu temperatur, w których występują poszczególne postacie wody:

a) Pomiar temperatury zgniecionego lodu.

Przebieg doświadczenia.
Pokruszony lód wrzucamy do zlewki. Wśród kostek lodu umieszczamy termometr.

Obserwacje i wnioski:
Termometr cały czas wskazuje 0C. W zlewce pojawia się woda. Lód bardzo powoli zaczyna się topić.

b) Pomiar temperatury wody powstającej z topniejącego lodu.

Przebieg doświadczenia:
Zlewkę z lodem ogrzewamy bardzo powoli na trójnogu nad palnikiem spirytusowym. Obserwujemy zjawisko topnienia. Obserwujemy wskazania termometru.

Obserwacje i wnioski:
Ogrzewany lód topi się. Termometr cały czas wskazuje 0C. Podczas topnienia ,mimo ogrzewania, nie zmienia się temperatura.

c) Pomiar temperatury wrzenia wody.

Przebieg doświadczenia:
Zlewkę z wodą podgrzewamy powoli nad palnikiem spirytusowym. Umieszczamy w niej termometr o skali powyżej 100C. Obserwujemy, co dzieje się z wodą oraz jak zmieniają się wskazania termometru.

Obserwacje i wnioski:
Termometr wskazuje coraz wyższą temperaturę. Nad rondelkiem wznosi się mgiełka - zamieniona w kropelki para wodna. Para wodna tuż nad wodą nie jest widoczna. Nagle termometr wskazuje temperaturę 100C. Z wody wydostają się pęcherzyki - to pęcherzyki pary wodnej. Woda paruje całą objętością. Parowanie całą objętością nazywa się wrzeniem. Wrzenie zachodzi w stałej temperaturze - 100C. Niezależnie, jak długo ogrzewamy wodę, temperatura wrzenia jest stała i wynosi 100C.

Doświadczenie 3.- Skraplanie pary wodnej.

Przebieg doświadczenia:
Na zlewkę z gotującą wodą kładziemy spodek. Po chwili, ostrożnie, aby się nie oparzyć, zdejmujemy go.

Obserwacje i wnioski:
Wydostająca się ze zlewki z wodą para wodna została oziębiona na spodku i zebrała się na nim w postaci kropelek wody. Kropelki wody to wynik skroplenia pary wodnej.

Doświadczenie 4.- Zamarzanie wody

Przebieg doświadczenia:
Nauczyciel pokazuje uczniom przygotowaną wcześniej wodę zamarzniętą w butelce plastikowej i kubku

Obserwacje i wnioski:
Lód wystaje ponad brzegi kubka, chociaż wcześniej woda sięgała równo ze ściankami. W zakorkowanej butelce lód nie mógł wydostać się na zewnątrz rozsadził więc butelkę. Woda podczas zamarzania zwiększa swoją objętość.

Faza podsumowująca

Uczniowie przy pomocy nauczyciela podsumowują problem - wyciągają wnioski, wyjaśniają pojęcia: topnienie, krzepnięcie,(zamarzanie), skraplanie, parowanie, wrzenie, zapisują je w zeszytach..
1. Woda występuje w trzech stanach skupienia:
- Stałym - jako lód
- Ciekłym - jako woda
- gazowym- jako para wodna

2. Pomiędzy poszczególnymi stanami mogą zachodzić przemiany zwane przejściami międzyfazowymi:
- Topnienie
to proces podczas którego ciało stałe zmienia się w ciecz.
Dla lodu temperatura topnienia wynosi 0C.
- Krzepnięcie
proces zamiany cieczy w ciało stałe.
Woda zamarza w temperaturze 0C. Podczas zamarzania woda zwiększa swoją objętość.
- Parowanie i wrzenie
to przejście substancji ze stanu ciekłego w stan gazowy. Parowanie zachodzi w dowolnej temperaturze.
Wrzenie zachodzi w stałej temperaturze. Dla wody jest to temperatura 100C.
- Skraplanie- proces, podczas którego gaz zamienia się w ciecz.

Praca domowa.
1.Odgadnij, co na rysunku oznaczają strzałki. Przy każdej z nich umieść nazwę zjawiska, które ona wskazuje.

2. Jak należy w życiu codziennym oszczędnie gospodarować wodą?

 

Opracowanie: Ewa Galas
Kowalik Janusz
Szkoła Podstawowa w Drochlinie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6252
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014