AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Maria Skotarczak
Historia, Scenariusze

Antyczne korzenie dorobku kulturowego Polski w dobie nowożytnej - projekt

- n +

Antyczne korzenie dorobku kulturowego polski w dobie nowożytnej

Projekt edukacyjny (klasowy) - historia kl III (przygotowanie do egzaminu).

"Jeśli więc artysta, poprawiając niedoskonałości natury, ma przewyższać naturę i uczynić ją piękniejszą, niż ona jest, musi byś prowadzony przez studium bezbłędnej sztuki starożytnej. Antyk jest już właśnie tą idealną naturą, do której malarz dąży, a starożytne posągi zawierają w sobie całą doskonałość sztuki"
Lodovico Dolce

Czas realizacji: 3 tygodnie

I. Cel ogólny:
- ukazanie osiągnięć artystycznych i architektonicznych zainspirowanych antykiem(polski renesans i klasycyzm oświeceniowy)

II. Cele szczegółowe(uczeń potrafi):

- wyjaśnić przyczyny inspiracji twórców nowożytnych antykiem
- dokonać wyboru najbardziej reprezentatywnych dla antyku budowli architektonicznych, dzieł sztuki, literatury
- omówić charakterystyczne cechy artystycznych dokonań starożytnych(architektura, sztuka, literatura)
- wskazać obecność klasycznych motywów artystycznych w kulturze polskiej czasów nowożytnych
- wymienić przykładowe polskie budowle, dzieła malarstwa, rzeźby, utwory literackie zawierające w swym wyrazie zabarwienie antyczne(uwzględniając zabytki regionu)
- wskazać te elementy zabytków, które są naśladownictwem twórczości klasycznej
- dokonać selekcji materiału ilustracyjnego
- analizować źródło ikonograficzne
- wykonać portfolio (będące częścią uczniowskiej gazetki humanistycznej) zawierające materiał ilustracyjny oraz opis uwzględniający cechy poszczególnych zabytków kultury z uwypukleniem tych cech, które nawiązują do antyku
- zastosować technikę komputerową
- wyjaśnić, na czym polega praca redaktora gazetki
- wymienić zasady tworzenia pisma
- współpracować w grupie
- aktywnie uczestniczyć w prezentacji efektów pracy

III. Formy, metody, techniki

- praca w grupie pod kierunkiem nauczyciela
- rozmowa nauczająca
- pogadanka
- drama plastyczna
- praca ze źródłem ikonograficznym
- analiza opracowań
- gazetka historyczna, krzyżówka, artykuł

IV. Środki dydaktyczne

- albumy(architektura, sztuka)
- przewodniki turystyczne
- W. Opaliński- "Słownik mitów i tradycji kultury"
- "Wielka Historia Literatury Polskiej"
- "Mała Encyklopedia Kultury Antycznej"
- czasopisma: "Victor", "Cogito", "Przez Epoki"
- zestawy tekstów:
* wybrane mity
* fragmenty "Iliady" i "Odyseji" Homera
* fragmenty "Antygony" Sofoklesa
* "Pieśni" Horacego (fragmenty)
* "Bukoliki" Wergiliusza (fragmenty)
* "Treny" VII,VIII J. Kochanowskiego
* "Pieśni" J. Kochanowskiego: "Serce rośnie", "Nie porzucaj nadzieje", "Czego chcesz od nas Panie", "Pieśń świętojańska o sobótce", "Psalmy"
* "Fraszki" J. Kochanowskiego
* Szymon Szymonowic- "Sielanki"
* Franciszek Karpiński - "Pieśń o narodzeniu Pańskim", "Pieśń poranna"
* Ignacy Krasicki- "Hymn o miłości ojczyzny"
* Ignacy Krasicki- satyra "Żona modna"
* zestaw komputerowy(programy multimedialne, komputer, skaner, drukarka)
* słowniki: j. polskiego, ortograficzny, wyrazów obcych
* encyklopedie

V. Pojęcia kluczowe: antyk, renesans, klasycyzm, inspiracja, tren, pieśń, fraszka (epigramat)

VI. Zadania dla zespołów

Grupa I ("Plastycy")
Korzystając z różnych źródeł (albumy, przewodniki po sztuce, "Słownik Przysłów i Powiedzeń") będących Waszą inspiracją i w konsultacji z nauczycielem plastyki, zaprojektujcie stronę tytułową "Szkolnej Gazetki Humanistycznej". Jako tytuł możecie wykorzystać temat projektu dydaktycznego bądź wyszukać motto, cytat będące odzwierciedleniem treści Gazetki.

Grupa II ("Redaktorzy")
W oparciu o dostępną literaturę charakteryzującą epoki (antyk, renesans, oświecenie) i w konsultacji z nauczycielami historii i języka polskiego przygotujcie artykuł będący rozdziałem wstępnym do "Szkolnej Gazetki Humanistycznej". Spróbujcie wyjaśnić w nim, przyczyny inspiracji twórców nowożytnych antykiem, uwzględniając miejsce i rolę człowieka w otaczającej go rzeczywistości.

Grupa III ("Literaci")
Konsultując się z nauczycielem języka polskiego przygotujcie tablicę analityczno- synchroniczną zawierającą niezbędne informacje dotyczące związków polskiego renesansu i oświecenia z antykiem. Do wypełnienia części mówiącej o wizji człowieka i świata niezbędne będzie przypomnienie sobie poznanych wcześniej bądź zapoznanie się z mniej znanymi utworami literackimi.
Przykładowa tablica
 
Gatunki literackie wywodzące się z antyku Twórcy antyczni i ich dzieła

Nawiązanie do antyku

Renesans (autor, tytuł, gatunek) Wizje człowieka i świata prezentowane w literaturze Renesansu Oświecenie (autor, tytuł, gatunek) Wizje człowieka i świata prezentowane w literaturze Oświecenia

Grupa IV ("Architekci")
Do wykonania zadania konieczna będzie pomoc nauczyciela plastyki. Zebrane przy pomocy nauczyciela materiały pomocnicze(albumy, przewodniki, programy multimedialne, internet) staną się dla Was bazą do przygotowania portfolio z budowlami zawierającymi charakterystyczne cechy architektury antycznej, renesansowej, klasycystycznej. Oprócz zamieszczenia ilustracji, winniście dokonać ich opisu oraz zaznaczyć wyraźnie wszystkie specyficzne cechy(używając specjalistycznego słownictwa) budowli. Przygotowując się do pracy skorzystajcie z poniższego materiału pomocniczego.
 
Wpływ antyku na architekturę renesansową Antyk w architekturze klasycyzmu
- harmonia i równowaga proporcji (symetria)
- budowle centralne
- porządki greckie stosowane jako dekoracja ścian
- kolumny
- kolumnady
- portyki kolumnowe
- nisze
- wielki porządek
- greckie porządki architektoniczne
- portyki kolumnowe, kolumnady
- kolor marmuru
- tympanony
- antyczne typy budowli (świątynie, łuki triumfalne, proste plany)
- harmonia i symetria
- oszczędność oszczędność w dekoracjach
- dekoracje na tymapanonie- płaskorzeźby
Formą rozrywki a zarazem "sprawdzenia się" odbiorcy będzie krzyżówka tematyczna, którą również przygotujecie.

Grupa V ("Rzeźbiarze")
Korzystając z materiału pomocniczego znajdującego się poniżej oraz z dostępnej bazy źródłowej wyszukajcie najbardziej reprezentatywne rzeźby antyczne, polskiego renesansu i polskiego klasycyzmu oświeceniowego. Zaprezentujcie je w formie portfolio. Dokonajcie również ich opisu.
 
Wpływy antyczne w rzeźbie Renesansu polskiego Wpływy antyczne w polskiej rzeźbie klasycystycznej
- poprawność anatomiczna
- idealizm, ale również realizm
- nagość
- kolor marmuru
- elementy rzeźby antycznej w nagrobkach
- motywy mitologiczne w ornamentyce
- płynne i miękkie linie konturu
- forma statyczna, zrównoważona
- antyczne stroje lub nagość
- idealizowane rysy twarzy
- tematy mitologiczne
 

Grupa VI("Malarze")
Ze zdobytego materiału ilustracyjnego wyselekcjonuj te dzieła malarskie polskiego Odrodzenia i klasycyzmu, które zawierają najwięcej elementów będących nawiązaniem do antyku. Pomocy w realizacji tego zadania udzieli Wam nauczyciel plastyki. Ilustracje te wraz z opisem przygotujcie do zamieszczenia w Szkolnej Gazetce Humanistycznej.
Nie zapomnijcie jednak o opracowaniu notatki informacyjnej wprowadzającej czytelnika w "świat malarzy Odrodzenia i Klasycyzmu".

Ewaluacja projektu.

1.Czy przed przystąpieniem do realizacji projektu zrozumiałeś cele przedsięwzięcia? (zaznacz kółeczko w odpowiednim miejscu).

Tak...................................................... Nie

2. Czy zainteresował Cię temat projektu?

Tak...................................................... Nie

3. Czy współpraca w grupie opierała się na zasadzie partnerstwa czy konkurencji?

Partnerstwo......................................................Konkurencja

4. Czy napotkałeś trudności przy gromadzeniu materiałów?

Tak...................................................... Nie

5. Czy praca wykonana przez Ciebie w trakcie realizacji projektu była satysfakcjonująca?

Tak...................................................... Nie

6. Czy realizując projekt poszerzyłeś swoją dotychczasową wiedzę?

Tak...................................................... Nie

7. Czy pracując nad wyznaczonym zadaniem zdobyłeś nowe umiejętności?

Tak...................................................... Nie

 

Opracowanie: Maria Skotarczak
Nauczycielka Gimnazjum w Stęszewie

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3824


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.