AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Zdzisława Wiwigacz
Przyroda, Scenariusze

Cztery pory roku w przyrodzie i życiu człowieka - scenariusz zabawy w zakresie edukacji przyrodniczej

- n +

Mały przyjaciel przyrody

Ciągła degradacja środowiska przyrodniczego spowodowała, że postanowiłam już w grupie 3-4letniej zwrócić szczególną uwagę na edukację przyrodniczą. W roku szkolnym 2001/2002 opracowałam autorski program "ŻYJ Z PRZYRODĄ W ZGODZIE", a wdrożyłam go w roku szkolnym 2002/2003.

Kontakt z przyrodą stanowi bogate źródło wrażeń, przeżyć, doznań, a także wywołuje chęć aktywnego działania. Bezpośrednie zetknięcie się dziecka z otoczeniem przyrodniczym stwarza szerokie możliwości doświadczeń umysłowych. Kontakt jego z przyrodą budzi uczucia opiekuńcze i rodzi zamiłowanie do pielęgnowania roślin i zwierząt, dzięki czemu można wprowadzić podstawowe elementy ochrony środowiska. Wiedzę o środowisku, jego ochronie i zagrożeniach należy łączyć z kształtowaniem postaw nacechowanych wrażliwością i szacunkiem dla środowiska i całej ożywionej przyrody oraz racjonalnego korzystania z tych dóbr. W poczuciu pełnej odpowiedzialności za jego stan i zachowanie należy wdrażać umiejętności praktycznego rozwiązywania zadań i problemów, co będziemy czynić także w roku szkolnym 2003/2004. Pierwszym krokiem w tym kierunku było zorganizowanie wycieczki do oczyszczalni ścieków. Dwie imprezy przedszkolne, które są już tradycją i na stałe wpisały się w kalendarz uroczystości, to organizowana co roku w pażdzierniku koronacja dzieci na Króla i Królową "Bajki" i w maju "Wielka Majówka". Obie te imprezy ściśle łączą się z tematem wiodącym roku. Październikowa koronacja była z jednej strony podsumowaniem dotychczasowych działań dziecka w zakresie ochrony środowiska, ale otwierała nowe ścieżki do dalszych działań w tym zakresie.

SCENARIUSZ KORONACJI

Temat:
"ŻYJ Z PRZYRODĄ W ZGODZIE"
Data - 28. X. 2003r
Prowadzące: G. Brulińska i Z. Wiwigacz.
Grupy: 3, 4, 5, 6 latki.

Cele:
Dziecko:
- zna różne sposoby wykorzystania materiałów odpadowych,
- zdaje sobie sprawę z tego jako działania sprzyjają ochronie środowiska, a jakie powodują jego degradację,
- składa obietnicę, że będzie dbało o najbliższe otoczenie przyrodnicze,
- uświadamia sobie, że jest ważne dla osób z najbliższego otoczenia,

Pomoce dyd.: chorągiewki dla każdego rodzica, dla każdego dż. strój - ( biedroneczki, leśne duszki, kosmoludki, wesołe nutki), tekst przyrzeczenia, sprzęt nagłaśniający, prace plastyczne, "Nasze przedszkole" "Herb Szczytna" "Nasz kraj" "Nasza Ziemia".

1.Powitanie gości w przedszkolu. Wręczenie im chorągiewek z tekstem piosenki "MALI PRZYJACIELE PRZYRODY".

2.Zaśpiewanie hymnu p-la "Witajcie w naszej bajce".

3.Krótkie wprowadzenie prowadzącej.

P.-Bajka zawsze kojarzy nam się z pałacem i wielkim królestwem. A w tym królestwie mieszkają najważniejsze osoby. Kto to taki?
Dz.- król i królowa.
P. Tak, to najważniejsze osoby w królestwie. A ich poddani dbają, by niczego im nie zabrakło i żeby zawsze byli radośni.
P. Aby zostać królem i królową "Bajki" musicie wykonać 3 zadania.

4. ZADANIE I:
P. Każda grupa wiekowa miała wykonać pracę plastyczną z materiału odpadowego. Poproszę o przedstawicieli grup o ich
zaprezentowanie. Z jakiego materiału wykonaliście swoja pracę? Co ona przedstawia:
a) 3-4latki - Zrobiliśmy nasze p-le.
b) 5- latki - Zrobiliśmy z plastikowych kapsli herb naszego miasta.
c) 6- latki - Zrobiliśmy z metalowej folii i metalowych kapsli mapę Polski.
d) 6- latki- Zrobiliśmy ze szkła planetę Ziemię.

5. ZADANIE II:
P. Drugie zadanie - to złożenie obietnicy, że będziemy chronić przyrodę.

"Obietnica"
1. Nie będę łapał motyli, koników polnych, biedronek ani innych zwierzątek.
2. W lesie będę zachowywał spokój i ciszę.
3. Będę pamiętał o dokarmianiu ptaków.
4. Nie będę niszczył drzew, kwiatów, aby cieszyły innych swoim pięknem.
5. Nie będę śmiecił.
Dzieci                                      Obiecujemy!
P. Mamy również zadanie dla rodziców. Dzieci będą Wam pomagały. Wspólnie zaśpiewamy piosenkę "Mali strażnicy
przyrody" (na melodię piosenki zespołu Arka Noego "Nie boję się"). Tekst piosenki wydrukowany jest na
chorągiewkach.

6. ZADANIE III.
P. Pozostało Wam jeszcze do wykonania zadanie 3.Każda grupa musi pokazać, że potrafi śpiewać i tańczyć (prezentacja nazw grup).Zapraszam "Biedroneczki".

* "Po zielonych łąkach" - zabawa ruchowa w oparciu o piosenkę.
* "Pod czerwonym grzybkiem" - zabawa ilustrująca treść piosenki
* "Biedronka bez ogonka" - zabawa taneczna.
- Koronacja dzieci 3 -4 letnich na króla i królową "Bajki". Wręczenie im bereł. Uroczysta parada.
P. Powitajmy "Leśne duszki".
* "Leśny mały skrzat" -
* "O jak przyjemnie i jak wesoło" -
* "Leśny duszek" -
- Koronacja dzieci 5 - letnich. Wręczenie bereł. Uroczysta parada.
P. A oto na scenę wkroczyły "Kosmoludki".
* "Trzej kosmici" - ruchowa interpretacja piosenki.
* "Ufoludki" - improwizacja ruchowa piosenki.
* "Lot w kosmos" - taniec.
- Koronacja dzieci 6 letnich. Wręczenie bereł. Uroczysta parada.
P. A teraz zaprezentują wam się "Wesołe nutki".
* "Skaczące nutki" - inscenizacja piosenki.
* "To orkiestra gra" - instrumentacja piosenki.
* "Nutki" - opowieść ruchowa.
- Koronacja dzieci 6 letnich. Wręczenie bereł. Uroczysta parada.
P. Dziękuje za przygotowanie uroczystości i rodzicom za liczne przybycie.
Całej imprezie przyglądał się redaktor lokalnej gazety "Naszego Mazura", który później napisał.

Opracowanie: Zdzisława Wiwigacz

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5040


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.