AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Raducka
Plastyka, Konspekty

Sztuka baroku. Architektura, rzeźba

- n +

Konspekt dla klasy I gimnazjum - sztuka baroku. architektura, rzeźba

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE:
Tło historyczne. Kontrreformacja. Wzmocnienie władzy Kościoła i magnaterii. Ekspresja i patos w dziełach plastycznych. Nowe kształtowanie brył, zasad zdobnictwa wnętrz- dynamika i wzbogacenie funkcji zdobnictwa w architekturze. Malarstwo iluzjonistyczne. Ekspresja poprzez układy dynamiczne oraz kontrasty kolorystyczne i światłocieniowe w malarstwie.
.
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ:
45 MINUT

CEL OGÓLNY:
Uczniowie poznają podstawowe cechy rzeźby baroku oraz architektury sakralnej, pałacowej, ogrodowej, układy dynamiczne i dekoracyjne.

CELE OPERACYJNE:
- uczeń podaje na jakim planie wznoszono kościoły barokowe i gdzie znajdowała się kopuła,
- podaje przykłady kościołów i pałaców barokowych oraz nazwiska architektów,
- zna elementy architektoniczne charakterystyczne dla baroku,
- opisuje pałac i ogród barokowy,
- podaje przykłady rzeźb barokowych i ich twórców,
- wyjaśnia pojęcie "dynamika" w architekturze i rzeźbie baroku,
- porównuje dwa kościoły barokowe: polski (Trevano- kościół świętych Piotra i Pawła w Krakowie) i włoski(della Porta- kościół Il Gesu)

METODY PRACY:
- Praca z tekstem przewodnim.
- Metoda aktywnego opisu.
- Pogadanka z elementami wykładu.
- Przy pomocy podręcznika w grupach kilkuosobowych rozwiązuje zadane ćwiczenie.

FORMA PRACY:


- Indywidualna
- Grupowa

MATERIAŁY, ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

- Podręcznik: "Plastyka1" Stanisław K. Stopczyk
- Zeszyt ćwiczeń: "Plastyka1" Barbara Neubart
- Reprodukcje z książek: "Barok w Polsce" Mariusz Karpowicz "Historia sztuki 1000- 2000" pod red. Alaina Merota
"Dzieje sztuki polskiej" Janusz Kłębowski
"Style w architekturze" Wilfried Koch

PRZEBIEG ZAJĘĆ

I CZĘŚĆ WSTĘPNA

Wprowadzenie do tematu lekcji. Wyjaśnienie terminu "barocco", określenie ram czasowych epoki baroku i krótka charakterystyka.

II CZĘŚĆ WŁAŚCIWA

Pogadanka- miniwykład dotyczący architektury sakralnej na przykładzie kościołów: Il Gesu w Rzymie, San Carlo w Rzymie, Świętych Piotra i Pawła w Krakowie i Świętych Piotra i Pawła w Melku.

Rozróżnianie planów centralnych na rzucie koła, elipsy i wieloboków oraz plany rzutu krzyża greckiego i łacińskiego. Zwrócenie uwagi, że na skrzyżowaniu naw znajdowała się kopuła. Szczegółowe omówienie fasady wyżej wymienionych kościołów.

Zaznajomienie się z terminami: gzyms, tympanon, pilaster, pólkolumna.

Na podstawie reprodukcji oraz ilustracji z podręcznika omówienie dekoracji wnętrz i wyjaśnienie terminów: malarstwo iluzjonistyczne, plafon, stiuki, putta.

Zapoznanie uczniów z cechami charakterystycznymi pałaców reprezentacyjnych na przykładzie pałacu króla Jana III Sobieskiego w Wilanowie, pałacu książąt Radziwiłłów w Nieborowie.

Zaznajomienie z rzeźbą barokową, wymienienie głównych cech na przykładzie rzeźby "Apollo i Dafne" oraz "Dawid" Gianlorenzo Berniniego.

W trakcie zajęć uczniowie sporządzają notatkę.

III FAZA KONCOWA

Powtórzenie i utrwalenie wiadomości na podstawie wcześniej przygotowanego ćwiczenia. Uczniowie otrzymują ilustrację z wieloma elementami różnych stylów w architekturze, ich zadaniem jest przy pomocy podręcznika i notatek wyszukanie elementów charakterystycznych dla baroku.

Ocena za aktywność na lekcji wyrażona stopniem.

 

Opracowanie: mgr Dorota Raducka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6578


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1