Katalog Henryk Wasiura Muzyka, Konspekty Instrumenty strunoweInstrumenty Strunowe - konspekt lekcji do klasy V szkoły podstawowejCzas: 45 min.Zadanie muzyczne: zapoznanie uczniów z instrumentami strunowymi, ich budową i barwą brzmienia Zadanie plastyczne: analiza dzieła sztuki oraz tworzenie wytworów plastycznych Cele dydaktyczne: Uczeń: 1) zna znaczenie pojęć: rezonans, pizzicato, lutnik, forte, piano 2) potrafi zidentyfikować instrumenty strunowe 3) potrafi rozpoznać brzmienie instrumentów strunowych 4) potrafi wskazać podstawowe cechy instrumentów strunowych 5) potrafi określać nastrój prezentowanych dzieł malarskich 6) utrwala wiedzę o barwach 7) potrafi analizować dzieło sztuki 8) zna podział instrumentów strunowych na: smyczkowe, szarpane, uderzane Cele wychowawcze: Uczeń: 1) doskonali spostrzegawczość, myślenie (porównywanie, klasyfikowanie, definiowanie) 2) bierze aktywny udział w percepcji słuchowej, wzrokowej, doskonali wyobraźnię 3) kształtuje spostrzegawczość, koordynację wzrokowo - słuchową, sprawność manualną 4) tworzy miejsce pracy podczas wykonywania prac plastycznych 5) doświadcza radości z poznawania i tworzenia Formy realizacji: indywidualna, zbiorowa Metody: ekspozycji, problemowo - analityczna, problemowo - twórcza, analityczno - percepcyjna, organizowana i rozwijania działań plastycznych ucznia Technika plastyczna: pastele olejne Materiały: pastele olejne, kartka z bloku rysunkowego Media: U. Smoczyńska, K. Jakóbczak - Drążek - "Muzyka i my" - podręcznik do klasy V Szkoły Podstawowej S.K. Stopczyk, B. Neubart - "Plastyka" - podręcznik do klasy V Szkoły Podstawowej F. Schubert - Kwintet A-dur "Pstrąg" - "Muzyka mistrzów", płyta CD L. Delibes - "Pizzicato" - "Muzyka mistrzów", płyta CD C. Debussy - "Światło księżyca" - "Muzyka mistrzów", płyta CD A. Renoir - "Dziewczęta przy pianinie" - "Wielcy malarze", zeszyt nr 4, reprodukcja J.B. Mauzaisse - "Lekcja gry na harfie" - "Plastyka", podręcznik do klasy V, reprodukcja J. Vermeer - "Grający na gitarze" - "Plastyka", podręcznik do klasy V, reprodukcja E. Bundy - "Warsztat Antonio Stradivariusa w Ceremonie" - "Plastyka", podręcznik do klasy V, reprodukcja J.B. Greuze - "Gitarzysta" - "Plastyka", podręcznik do klasy V, reprodukcja P. Picasso - "Mandolinistka" - "Wielcy malarze", zeszyt nr 91, reprodukcja J. Breughel - "Słuch" - "Plastyka", podręcznik do klasy V, reprodukcja Przebieg zajęć: 1. Rozmowa na temat instrumentów muzycznych (wyodrębnienie podziału instrumentów na: dęte, strunowe i perkusyjne) 2. Powtórzenie wybranej piosenki z repertuaru uczniów na temat instrumentów (np.: "Muzykalny zastęp", muz. J. Wasowski, sł. R. Pisarski) 3. Zapoznanie uczniów z instrumentami strunowymi - ich genezą, budową, sposobem wydobycia dźwięków. Wyodrębnienie podziału instrumentów strunowych na: smyczkowe, szarpane, uderzane. Wprowadzenie pojęcia rezonansu. 4. Rozmowa na temat instrumentów smyczkowych - sposób wydobycia dźwięków - wprowadzenie pojęć: pizzicato, lutnik 5. Prezentacja instrumentów smyczkowych: - tablice "Instrumenty muzyczne" - instrumenty dostępne w pracowni muzycznej (skrzypce) 6. Wysłuchanie fragmentu: "Pizzicato" - Leo Delibes Czas trwania fragmentu (0:58) 7. Omówienie grupy instrumentów szarpanych z uwzględnieniem sposobu wydobycia dźwięków 8. Prezentacja instrumentów szarpanych - tablice "Instrumenty muzyczne" - instrumenty dostępne w pracowni muzycznej (gitara, mandolina) 9. Wysłuchanie fragmentu "Światło księżyca" Claude Debussy Czas trwania fragmentu (1:05) 10. Rozmowa na temat instrumentów uderzanych z uwzględnieniem sposobu wydobycia dźwięków. Przypomnienie pojęć forte i piano (stąd nazwa fortepianu) 11. Prezentacja instrumentów uderzanych - tablice "Instrumenty muzyczne" - pianino 12. Wysłuchanie fragmentu - Kwintet A-dur "Pstrąg" - Franciszek Schubert Czas trwania fragmentu (1:05) 13. Instrumenty strunowe w malarstwie. Prezentacja reprodukcji dzieł wybitnych malarzy: - Jean Baptiste Mauzaisse - "Lekcja przy pianinie" - August Renoir - "Dziewczęta przy pianinie" - Jan Vermeer - "Grająca na gitarze" - Edgar Bundy - "Warsztat Antonio Stradivariusa w Ceremonie" - Pablo Picasso - "Mandolinistka" - Jan Breugel - "Słuch" 14. Analiza dzieła Augusta Renoir - "Dwie dziewczyny przy pianinie" uwzględnieniem: - techniki - linii - plamy - koloru - światłocienia - rodzaju kompozycji 15. Malowanie pastelami olejnymi wybranego przez ucznia instrumentu strunowego (za modele posłużą instrumenty dostępne w pracowni muzycznej - skrzypce, mandolina, gitara, pianino) 16. Analiza i ocena prac plastycznych 17. Podsumowanie i utrwalenie wiadomości o instrumentach strunowych
Opracowanie: Henryk Wasiura Wyświetleń: 5062
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |