Katalog

Teresa Wegner-Czajka
Język polski, Konspekty

Edukacja filmowa w szkole ponadgimnazjalnej - przykładowe konspekty do lekcji związanych z filmem "My dzieci z dworca ZOO"

- n +

III edukacja filmowa w szkole ponadgimnazjalnej. Przykładowe konspekty lekcji związanych z filmem "My dzieci z dworca ZOO" w reżyserii Urlicha Edel

KL. II LO, 3 JEDNOSTKI LEKCYJNE

Temat lekcji: "My, dzieci z dworca ZOO" - wołanie o pomoc czy protest przeciwko narkomanii?

Cele: Przybliżenie uczniom filmu "My, dzieci z dworca ZOO", reżyser Ulrich Edel, pokazanie aktualności problematyki filmu - problemu narkomanii, która jest ciągle aktualna, jest zagrożeniem dla młodych ludzi.

Porównanie filmu z książką, pod tym samym tytułem - zostały wykorzystane te same materiały zebrane przez Kai Hermann i Horst Riecka.

Materiały dydaktyczne:
film
książka
kserokopia fragmentów książki, zdjęć bohaterów
recenzja filmu, książki poszukane w starej prasie i bieżącej, film z 1982,
(ostatnio pokazywała go TVP)

Tok lekcji:
1. Zapis tematu lekcji "My, dzieci z dworca ZOO" - wołanie o pomoc czy protest przeciw narkomanii?
2. Informacja o filmie i książce, ich genezie.

Film powstał w 1982, dotyczy problemu narkomanii wśród nieletniej młodzieży w Berlinie Zachodnim. Reżyser filmu Urlich Edel, reżyser niemiecko-amerykański, znany z filmu "Dowód rzeczowy" z Madonną.

Opiera się na relacjach autentycznych młodocianych narkomanów, które zebrali: Kai Harmann i Horst Rieck. Z główną bohaterką filmu i książki Christiane spotkali się w 1978 w Berlinie, gdzie występowała jako świadek w procesie, miała wtedy 15 lat. Opowiedziała im o sobie, jak została narkomanką i innych młodych ludziach uzależnionych od narkotyków: Akselu, Kessi, Atze, Babsi, Stelli, Detlefie. Jej wypowiedzi oraz jej matki, pastora z Ewangelickiego Centrum Młodzieży zostały nagrane na taśmie magnetofonowej, potem wydane jako książka w roku 1980, jeszcze później wykorzystane w filmie Urlicha Edela. Christiane Chciała tej książki i filmu, gdyż chciała przełamać zmowę milczenia wokół problemu narkomanii w owym czasie i ostrzec wielu ludzi przed tym, jakie niebezpieczeństwo niosą narkotyki. Młodzi ludzie wchodzą w "spiralę zła" i nie umieją z niej wyjść.

3. Zadania ukierunkowujące oglądanie filmu
Zwróćcie uwagę na:
a) pierwszą i ostatnią scenę filmu

Christiane wypowiada się w 1 osobie, w pierwszej scenie zbliżenie twarzy, Christiane wychodzi z "nijakiego" bloku. Opowiada o sobie: "Mieszkałam z mamą, siostrą i kotem i wychodzi to mi bokiem", "Wszędzie szczyny i gówno, ale z wierzchu niby zielono".

W końcowej scenie widać krajobraz - Christiane mówi: "Przeżyłam, od półtora roku jestem czysta, mieszkam u cioci na wsi niedaleko Hamburga, kiedy myślę o Detlefie, zaczynam się bać, chciałabym mu pomóc, ale jeszcze nie mam dosyć siły". Nie widać jej twarzy, zbliżenie jej twarzy widzimy wcześniej, gdy w damskiej toalecie dała sobie podwójną dawkę heroiny.

Film jest dedykowany ofiarom narkomanii z kręgu Christiane, którym nie udało się przeżyć - Atze, Axelowi, Babsi.

b) Oszczędność środków wyrazu:
- oszczędność słów (mało dialogów), podążanie za kamerą w milczeniu
- akcja toczy się w tych samych miejscach,
- gdzie toczy się akcja?
różne domy (mieszkania)
dom Christiane (typowy, brak w nim ciepła)
dom u Axela (miejsce do spania z czystą pościelą, ciepłe chwile z Detlefem. Axel- przedawkował, nie mają się gdzie podziać).
dom u klienta Detlefa (pederasty)
(śpią na zielonej kanapie, zły dom, zazdrość)
super dyskoteka, gdzie wszyscy młodzi ludzie chcą być - Sound
dworzec ZOO w Berlinie Zach. i jego okolice - środowisko narkomanów, handel, miejsce gdzie się narkotyzują i prostytuują, aby zdobyć pieniądze na narkotyki.
- wygląd typowego narkomana
- jak wyglądają dziewczęta, chłopcy? Strój, wygląd.
c) Zwróć uwagę na wygląd głównej bohaterki - Christiane, jak zmienia się jej wygląd:
z grzecznej "świeżej" dziewczynki w białej bluzce, która idzie pierwszy raz do super dyskoteki "Sound" zmienia się w dziewczynę o zniszczonej twarzy z podkrążonymi oczami, zaniedbanych włosach z odrostami, wygląd innych narkomanów, snujących się po dworcu, narkomani "na głodzie", narkomani świeżo po zażyciu działki,

d) Wynotuj kwestie bohaterów, które Cię najbardziej poruszyły.
4. Oglądanie filmu, sporządzanie notatek.
5. Rozmowa po projekcji filmu.

pierwsze wrażenia, jak uczniowie odebrali film i problem w nim poruszony,
prezentacje uczniowskich notatek,
budowa klamrowa filmu, pokazanie głównej bohaterki w pierwszym ujęciu i przedostatnim, kiedy zasłabła, gdy zażyła zbyt dużo narkotyku, zniszczona blada twarz, w końcowej scenie tylko głos Christiane.
najbardziej dramatyczne stwierdzenia (na które może zwrócą uwagę uczniowie).
Kiedy Christiane po koncercie Dawida Bowie chce heroiny, jeden z narkomanów mówi jej, że: jeśli to zrobisz, będzie z ciebie trup jak ze mnie.
Detlef, kiedy widzi, że jest pod wpływem narkotyków, pyta ją czy zwariowała? A ona odpowiedziała: chciałam wiedzieć, jak Ty się czujesz.
Kiedy kochają się, postanowili, że muszą przestać brać, Christiane mówi: "Nie chcę żebyś umarł".
Później Christiane mówi do Detlefa: "Chcę odlecieć tak samo jak Ty".
Gdy z braku pieniędzy na narkotyki-Christane zaczyna się prostytuować, mówi Detlefowi: "Zrobiłam to dla Ciebie", a on jej mówi: Zrobiłaś to dla siebie, żeby nie być na głodzie.
Godzą się i żegnają postanowieniem, że razem muszą walczyć z narkotykami, razem dadzą radę. Po śmierci Axela mówią, że muszą z tym skończyć. Jednak dziewczyna mówi: Ale teraz muszę coś wziąć, bo nie wytrzymam.

Babsi jest na głodzie: Od jutra kończę z narkotykami, a jeśli mi się uda, to co dalej? Zrobimy to razem, razem nam się uda.

Wygląd Christiane, jej zmiany w wyglądzie zawsze w spodniach dżinsowych ubrana sportowo, idąc pierwszy raz do dyskoteki - zmienia na dworcu buty sportowe, na buty o wysokich obcasach (w książce wyznaje, że buty na wysokich obcasach nosiły wszystkie narkomanki), potem już ich nie zdejmuje, na dłoni ma tatuaż, w dniu 14 urodzin ufarbowała sobie włosy na kolor płomienny, w ręce ma plastykową reklamówkę ze "sprzętem" (strzykawka, łyżeczka do podgrzewania narkotyków itp.)
- Wygląd innych narkomanów - na dworcu, w dyskotece - bladzi, chudzi, spoceni, o zwężonych źrenicach.

6. Aktualność problemu narkomanii, film powstał w 1982 roku, wtedy się jeszcze w Polsce o narkomanii nie mówiło głośno, teraz jest to w naszym kraju i nie tylko, aktualny problem. Film jest bliski dokumentowi, pokazuje co dzieje się z ludźmi, którzy ulegają nałogowi, Nie ma jeszcze AIDS, które jest zagrożeniem dla współczesnych narkomanów.
Wypowiedzi młodzieży na w/w temat.

7. Próba odpowiedzi na pytanie: Dlaczego Christiane została narkomanką? - rozbita rodzina, mieszka z matką, siostra odeszła do ojca, matka ma kochanka, którego córka nie akceptuje, bohaterka jest samotna, potrzebuje ciepła, kocha jedynie Detlefa, ale żeby zdobyć pieniądze na narkotyki oboje prostytuują się, co jest źródłem konfliktu między nimi. Obraca się tylko w środowisku narkomanów.

Nastolatki są samotne, nie umieją same wyjść z zaklętego kręgu narkomanów. Nie znalazł się żaden człowiek, który by im pomógł. Ciągle chcą przestać brać, ale się im to nie udaje nawet po odtruciu w domu wracają do nałogu, nie mogą wyjść z kręgu zła.

8. Związek pomiędzy Detlefem i Christiane.
Kiedy się poznają w dyskotece, wyglądają jak para niewinnych nastolatków, rodzi się cień zainteresowania, pojawia się uczucie, spotykają się najpierw w weekendy, miłosne uniesienia, wspólne branie, zazdrość. W 14 urodziny Christiane Detlef pracuje na dworcu - Christiane zanosi mu tort, pojawia się zazdrość, dzięki temu uczuciu film jest "strawniejszy" w odbiorze.

9. Symbolika filmu.
- plakaty o super dyskotece Sound, Christiane musi tam pójść, zmienia na dworcu buty, poznaje środowisko obserwuje wszystko szeroko otwartymi oczyma, Christiane nie bierze jeszcze "twardych" narkotyków, wszyscy biorą,
- koncert młodzieżowego idola - Davida Bowie - wszyscy bawią się, Christiane znów tylko patrzy, stojąc przed sceną piosenkarz w czerwonej kurtce, chabrowej koszuli, zadbany, publiczność niechlujna, narkomani, Christiane ma kurtkę z napisem Bowie, w domu ma jego płyty,
- pierwsza ważniejsza rozmowa głównych bohaterów na dachu ze znakiem mercedesa, zbliża się świt, u dołu budzi się miasto,
- Mieszkanie Axela, gdzie kochają się Christiane i Detlef, zaniedbane, ale Axel przygotował im białą i czystą pościel, zawsze kochają się w białej pościeli.
- mieszkanie klienta Detlefa - śpią na zielonej kanapie, bez pościeli, brudny koc, poduszki, Detlef rozdwojony miedzy swoją dziewczyną a klientem, u którego mieszka, ten go utrzymuje, kłócą się,
- dyskoteka Sound - miejsce magiczne, gdzie spotyka się wyluzowana młodzież Berlina Zach. a właściwie dzieci,
- dworzec ZOO - siedziba narkomanów, zarabiają na narkotyki, sprzedają je, biorą je, dworcowe toalety - tutaj bierze się i następuje odlot.

Środowisko narkomanów - każdy żyje tylko swoimi sprawami, są samotni, spotykają się, ale nie ma między nimi silniejszych związków przyjaźni. Snują się po dworcu.

10. Nawiązanie do tematu lekcji - Czy film to wołanie o pomoc pozostawionych sobie nastolatków, czy protest przeciwko narkomanii? - dyskusja.

11. Związki filmu z książką
- obejrzenie zeskanowanych zdjęć książki prawdziwych bohaterów
- książki - dokumentu - Detlefa R., Atze, Babsi, widok mieszkania narkomana.
- czytanie kserokopii fragm. książki wcześniej przygotowanych - praca w grupach.
- dotyczących np. miłości Christiane i Detlefa w mieszkaniu Axela,
- wyznanie matki Christiane, gdy dowiedziała się że jej córka jest narkomanką.
- przeżyć Christiane "na głodzie"
- nieudanych prób Christiane uwolnienia się od narkotyków (pobyt w szpitalu, różnych ośrodkach)
- moment aresztowania i wyjazd do cioci pod Hamburg.

12. Zad. dom. Wykonaj projekt plakatu do filmu "My, dzieci z dworca ZOO" lub napisz krótką recenzję filmu, która miałaby zachęcić kolegów do obejrzenia filmu "My, dzieci z dworca ZOO".
 

Opracowanie: Teresa Wegner-Czajka

Wyświetleń: 3905


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.