Katalog

Maria Kocik
Fizyka, Konspekty

Lekcja fizyki w parowozowni w Wolsztynie

- n +

Poznajemy budową i zasadę działania silników parowych oraz historię kolejnictwa na terenie powiatu wolsztyńskiego oraz grodziskiego

LEKCJA FIZYKI W PAROWOZOWNI W WOLSZTYNIE.

Lekcja - wycieczka - fizyka kl. II

Cele lekcji - po zakończeniu lekcji - wycieczki uczeń:
- Zna budowę silnika parowego
- Zna zasadę działania silnika parowego
- Wie jak wgląda i na czym polega obsługa lokomotywy przygotowywanej do wyjazdu na trasę.
- Zna historię powstania i rozwoju kolejnictwa na obszarze powiatów grodziskiego i olsztyńskiego
- Wie, że obiekty lokomotywowni i trasa po której jeżdżą lokomotywy parowe stanowi unikatową na skalę światową atrakcję turystyczną.

Metoda pracy oparta na:
- obserwacji bezpośredniej lokomotyw parowych w ich naturalnym otoczeniu, podczas ich codziennej pracy
- działalność praktyczna

Środki dydaktyczne:
- Lokomotywownia, warsztaty naprawcze, izba muzealna
- Notatniki, długopisy, aparaty fotograficzne.

Forma pracy:
- Lekcja - wycieczka w terenie oparta na zwiedzaniu obiektów lokomotywowni z pogadanką, rozmowa i wywiad z pracownikami obsługi.

Czas trwania: 4 godziny

Przebieg zajęć:
1. Spotkanie uczestników wycieczki i wyjazd o godzinie 8:00
2. Przyjazd na miejsce i rozpoczęcie zwiedzania.
3. Obejrzenie starych nieczynnych lokomotyw.
4. Zwidzenie izby muzealnej:
- obejrzenie eksponatów muzealnych
- zapoznanie się z historią parowozowni oraz historią rozwoju sieci kolejowej w rejonie Wolsztyn, Zbąszyń, Poznań, Leszno.
5. Zwiedzenie obiektów wchodzących w skład parowozowni: plac manewrowy, hangar dla lokomotyw, warsztaty naprawcze, wieża ciśnień.
6. Zapoznanie się z historią najsłynniejszego parowozu "Pięknej Heleny"
7. Poznanie konstrukcji i zasady działania silnika parowego lokomotywy parowej.
8. Obserwacja przygotowań parowozu do wyjazdu w trasę.
- Obrócenie parowozu na obrotnicy.
- Wysypanie popiołu.
- Uzupełnienie zapasów wody i węgla.
- Obejrzenie wnętrza parowozu.
- Wywiad z obsługą parowozu.
9. Wykonanie zdjęć dokumentujących naszą wycieczkę.
10. Uzupełnienie, uporządkowanie oraz utrwalenie zebranych wiadomości w formie quizu.
11. Zakończenie wycieczki.
12. Po powrocie do domu uczniowie korzystając z zebranych materiałów, piszą sprawozdanie z wycieczki, które oceniane jest przez polonistę od strony poprawności zastosowanej formy wypowiedzi oraz przez nauczyciela fizyki od strony ilości i zgodności informacji zawartych w pracy.
13. Po przyjeździe do szkoły uczniowie wykonują gazetkę ścienną gazetkę ścienną w oparciu o zebrane materiały. Najlepsze prace pisemne uczniów prezentowane są na gazetce.

Lekcje poglądowe stanowią bardzo cenną metodę kształcenia opartą na obserwacji bezpośredniej, pozwala na odejście od werbalizmu w nauczaniu.

Uczniowie bardzo lubią te lekcje. Tutaj mogą z bliska zobaczyć parowóz, zajrzeć do jego wnętrza, dorzucić węgla do kotła, zagwizdać, przejechać się na obrotnicy oraz widzieć z bliska jak przygotowuje się parowóz do wyjazdu na trasę. Stanowi to bardzo duże przeżycie dla uczniów i pozostawia w pamięci uczniów niezatarte wrażenia.

Uważam, że warto opuścić salę lekcyjna aby pokazać uczniom to unikatowe na szklę światową zjawisko. Każdego roku coraz mniej jest czynnych parowozów i niedługo może będziemy mogli zobaczyć je tylko jako martwe eksponaty w muzeum.

Zachęcam wszystkich, którzy mają sposobność odwiedzenia parowozowni w Wolsztynie do przyjazdu i przeprowadzenia tam lekcji fizyki i geografii.
 

Opracowanie: Maria Kocik

Wyświetleń: 4524


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.