Katalog

Joanna Świderska
Pedagogika, Artykuły

Zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne pogotowia opiekuńczego

- n +

Zadania opiekuncze, wychowawcze i dydaktyczne pogotowia opiekunczego

Pogotowie opiekuncze jako zaklad opieki calkowitej podejmuje wobec powierzonych jego opiece wychowankow pelny zakres zadan, jakie normalnie powinna wypelniac rodzina oraz szkola lub przadszkole. Do zadan tych nalezy:
-zaspokojenie potrzeb materialnych(wyzywienie, mieszkanie, ubrania, itp.)
-zapewnienie warunkow higieniczno- sanitarnych,
-zapewnienie bezpieczenstwa i dobrego samopoczucia,
-ochrona zdrowia,
-zapewnienie prawidlowego rozwoju fizycznego i psychicznego,
-podtrzymywanie wiezi rodzinnych i zaspokajanie potrzeb emocjonalnych,
-zapewnienie pomyslnej realizacji ksztalcenia,
-wdrazanie do zycia spolecznego,
-rozwijanie zainteresowan i zaspokajanie potrzeb kulturalnych,
-ksztaltowanie postaw ideowo-morlnych.

Ponadto pogotowie opiekuncze realizuje wiele dodatkowych zadan o charakterze kompensacyjnym, psychoterapeutycznym, resocjalizacyjnym, stymulacyjnym,
wynikajacych z sytuacji przyjetych do placowki dzieci (oderwanie od srodowiska rodzinnego, znacznego opoznienia w rozwoju fizycznym, psychicznym i spolecznym. )

Podstawowym elementem pracy opiekunczo- wychowawczej jest doprowadzenie wychowanka do rownowagi psychicznej, poprzez stworzenie w placowce atmosfery bezpieczenstwa, spokoju, zyczliwosci i zaufania.

Zakres zadan kompensacyjnych pogotowia opiekunczego obejmuje praktycznie wszystkie sfery pracy opiekunczej, wychowawczej i dydaktycznej. Mozna wsrod nich wymienic takie kierunki dzialan, jak:wyrownywanie opoznien rozwoju fizycznego, terapie, korekcje zaburzen rozwojowych, wyrownywanie opoznien i zaniedban dydaktycznych orazwychowawczych. Codzienna praca wychowawcza zawiera elementy psychoterapii. Psychoterapia jest podstawowa w kontaktach wychowawca-wychowanek.

Ze wzgledu na duza ilosc wychowankow niedostosowanych spolecznie, o zaburzonym zachowaniu, czy tez sprawiajacych trudnosci wychowawcze, waznym kierunkiem pracy wychowawczej w pogotowiu jest resocjalizacja (powstrzymywanie procesu demoralizacji, ukazywanie atrakcyjnych, realnych i wartosciowych spolecznie celow zyciowych, rozwijanie pozytywnych zainteresowan, stymulowanie pozytywnych motywacji, itp.).

Do podstawowych zadan pogotowia nalezy zapewnienie kazdemu wychowankowi mozliwosci ksztalcenia na poziomie szkoly podstawowej lub tez ponad podstawowej.
Praca dydaktyczna w pogotowiu wymaga scislej integracji z dzialalnoscia opiekuncza-wychowawcza.

Prawie wszyscy wychowankowie pogotowia wymagaja rozbudzania i wzmacniania pozytywnej motywacji do nauki, rozwijania i podtrzymywania wartosciowych zainteresowan, ksztaltowania i utrwalania pozadanych postaw spolecznych, itp..

Praca opiekunczo-wychowawcza ma na celu podtrzymywanie wiezi emocjonalnych wychowankow z rodzina, aby umozliwic im powrot do domu rodzinnego. Do stosowanych form pracy mozna zaliczyc:
- prowadzenie korespondencji z rodzina,
- wyjazdy wychowankow do domu,
- zaprasznie rodzicow do placowki na uroczystosci,
- zebrania, prowadzenie wspolnych rozmow wychowawcy z rodzicami i dzieckiem.

W przypadku, gdy powrot dziecka do domu jest niemozliwy, wowczas zadaniem pogotowia jest przygotowanie dziecka do przejscia do odpowiedniej formy opieki zastepczej-rodzinnej, czy zakladowej.

Rozne zadania kompensacyjne, resocjalizacyjne i stymulacyjne wobec poszczegolnych wychowankow wymagaja indywidualnego ich traktowania - dostrzegania indywidualnych cech, wlasciwosci i potrzeb, zroznicowania form i metod oddzialywan opiekunczo-wychowawczych. Poznanie kazdego dziecka jest podstawa dobrej pracy, nie tylko diagnostycznej, lecz tez i opiekunczo-wychowawczej.

Praca opiekuncza, wychowawcza i dydaktyczna ma charakter dzialan wstepnych, doraznych, rozpoznawczych, ktorych istota jest scisle podporzadkowanie celom diagnostycznym.

Glownym zadaniem pogotowia opiekunczego jest korekcja zaburzonych sfer, wyrownywanie dysharmonii rozwojowych, przywracanie rownowagi psychicznej, uzupelnianie brakow w wiadomosciach szkolnych, a takze przywracanie oraz stymulowanie prawidlowych postaw wobec nauki, aby umozliwic dzieciom prawidlowy udzial w sytuacjach szkolnych.

Kola zainteresowan dzialajace w pogotowiu naleza do wartosciowych i atrakcyjnych dla wychowankow form pracy opiekunczo-wychowawczej. Pelnia one funkcje dydaktyczna i wychowawcza, rozwijaja zdolnosci, zainteresowania, ksztaltuja wartosciowe cechy osobowosci. Ponadto funkcja rekreacyjna - zapewnia atrakcyjne spedzenie czasu przez wychowankow.

Funkcja kompensacyjna zapewnia dzieciom uposledzonym o zaburzonym rozwoju mozliwosc osiagania sukcesow w danej dziedzinie, co wplywa korzystnie na ich ogolny rozwoj. Praca w kole odwraca uwage wychowanka od zlych zainteresowan- czyli spelnia funkcje resocjalizacyjna. Zajecia w kole uspokajaja, przywracaja rownowage psychiczna i radosc, likwiduja stresy i stany nerwicowe, co stanowi o psychoterapeltycznej roli (funkcji).

Podczas atrakcyjnych zajec wychowanek zachowuje sie bardziej naturalnie, co sprzyja szybkiemu i dokladnemu poznaniu dziecka oraz prawidlowego zdiagnozowania.
Najlepiej spelniaja swe funkcje kola sportowe, turystyczne, gospodarstwa domowego (gotowanie, pieczenie), artystyczne (spiew, taniec, zabawa w teatr, zajecia plastyczne, itp.) oraz techniczne (majsterkowanie, wyszywanie).

Tego typu zajecia sa bardzo naturalne i powszechnie akceptowane przez wychowankow. Tworza one dobry klimat integrujacy zespol z wychowawca.

Opracowanie: Joanna Świderska

Wyświetleń: 5206


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.