Katalog

Barbara Bielecka
Lekcja wychowawcza, Program nauczania

Program pracy wychowawczej

- n +

Program pracy wychowawczej

Oczekiwane postawy uczniów;
- Prawa i obowiązki dziecka.
- Odróżnianie dobra od zła- właściwe postawy.
- Kultura osobista
- Szacunek dla drugiego człowieka, w tym ludzi starszych
- Przedsiębiorczość i rozwój aspiracji edukacyjno-zawodowych
- Empatia, chęć niesienia pomocy
- Szacunek dla zdrowia i życia
- Poszanowanie pracy ludzkiej i jej wytworów
- Szanowanie swojej i cudzej własności
- Praworządność, demokracja, tolerancja
- Samodzielność, odpowiedzialność, aktywność
- Szanowanie i ochrona przyrody
- Wrażliwość estetyczna
- Asertywność

Cele:

1. Zapoznanie uczniów i rodziców z zadaniami szkoły, wdrażanie do świadomego stosowania regulaminów oraz dokumentów szkolnych
2. Kształtowanie osobowości ucznia, zwłaszcza takich cech jak:
pracowitość, systematyczność, dyscyplina, odpowiedzialność, rzetelność
3. Kształtowanie umiejętności oceny i samooceny uczniów.
4. Kształtowanie umiejętności komunikacji interpersonalnej, wysłuchiwania innych, pracy zespołowej, rozwiązywania problemów
5. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności ucznia za własne zdrowie fizyczne i psychiczne
6. Uświadamianie zagrożeń wynikających z nałogów
7. Przygotowanie uczniów do kształtowania poprawnych stosunków w rodzinie i otoczeniu
8. Rozwijanie samorządności uczniów
9. Kształtowanie postaw patriotycznych przez szacunek do tradycji narodowej, rodzinnej i szkolnej
10. Kształtowanie postaw proekologicznych
11. Kształtowanie umiejętności aktywnego poszukiwania pracy
12. Przygotowanie do dalszej nauki

Sposób realizacji:

1. Zaznajomienie uczniów i rodziców na zebraniach klasowych z dokumentacją szkolną: WSO, PSO, statut szkoły, Szkolny Program Wychowawczy.
2. Wskazywanie pozytywnych wzorców osobowych
- Stosowanie pochwał aby pobudzić pozytywną motywację do pracy
- Dialog z uczniem, wykorzystywanie różnych momentów wychowawczych aby ukazać mu jego talenty i możliwości
- Bieżąca współpraca z rodzicami
- Obserwacja uczniów na lekcjach, przerwach, rozmowy z nauczycielami, rodzicami, uczniami.
- Systematyczna analiza frekwencji uczniów
- Stałe rozmowy i kontakty na płaszczyźnie przyjacielskiej z uczniami i z rodzicami
3. Ocena możliwości uczniów, wdrażanie uczniów do samooceny i samokontroli, ocena wybranych postaw uczniowskich oraz przypadków pedagogicznych na płaszczyźnie zachowań uczniów klasy.
- Wspólne omawianie bieżącego życia klasy
- Podsumowanie wyników nauczania i współudział w ocenie z zachowania
4. Tematy na godzinach do dyspozycji wychowawcy:
- Komunikatywność jako umiejętność kluczowa
- Umiejętność pracy w grupie, rozwiązywanie konfliktów
- Obserwacja uczniów i ich zachowań podczas wycieczek szkolnych, imprez klasowych i szkolnych
- Dyskusje nad postawami uczniów dotyczącymi kontaktów międzyludzkich -
- Stałe rozmowy na tematy interpersonalne w przerwach lekcyjnych
- Ścisły kontakt z wychowankami poprzez wysłuchanie ich problemów i próby rozwiązywania konfliktów, metody pracy z wychowankami pozwalające uczniom podejmować decyzje
5. 6. Tematy na GDDW:
- Wychowanie komunikacyjne
- Bezpieczeństwo ucznia w drodze do szkoły,
- Problem uzależnień
- AIDS- choroba naszych czasów czy patologia społeczna
- Przyczyny stresów i sposoby walki ze stresem
- Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i pedagogiem szkolnym.
- Poddanie uczniów, jeśli zaistnieje taka potrzeba, badaniom psychologiczno-socjologicznym (po uzgodnieniu z rodzicami).
- Udział w akcjach antynarkotykowych.
7. Tematy na GDDW:
- Konflikt pokoleń
- Wychowawcze oddziaływanie współczesnej rodziny
8. Zorganizowanie pracy zespołu klasowego poprzez wybór samorządu klasowego i przydział uczniom odpowiednich funkcji społecznych
- Zapoznanie uczniów z planem działań wychowawczych na dany rok szkolny, wspólne ustalenie sposobów realizacji
- Aktywna praca w Samorządzie Szkolnym
- Udział w szkolnych i klasowych imprezach:
- Sprzątanie świata
- Dzień Wiosny
- Klasowa Wigilia
9. Aktywne zorganizowanie imprez klasowych
- Wzmianki na lekcji wychowawczej na temat bieżących rocznic historycznych
10. Temat na GDDW:
- Ochrona środowiska, a nasze życie codzienne
- Udział w akcji środowiskowej-Sprzątanie świata
11. Tematy na GDDW:
- Praca, nauka, przyszłość
- Aktywne metody poszukiwania pracy
12. Udział w dniach otwartych uczelni wyższych.
- Zbieranie informacji na temat przygotowania i sposobu zdawania egzaminów wstępnych na wyższe uczelnie

 

Opracowanie: Barbara Bielecka

Wyświetleń: 3892


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.