AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bogusława Denys
Język angielski, Artykuły

Jak motywować ucznia słabszego - prace projektowe w naczaniu języków obcych

- n +

Jak motywować ucznia słabszego - prace projektowe w naczaniu języków obcych

Nie ulega wątpliwości, iż motywacja jest niezbędnym elementem procesu nauczania. Bez niej wysiłki zarówno nauczyciela, jak i samego ucznia mogą dać niewielkie efekty. Uczeń, który wie dlaczego chce się uczyć ma o wiele większe szanse na osiągnięcie sukcesu.

Wydaje się, że niezwykle istotne jest rozbudzenie pozytywnej motywacji w uczniu słabym. O ile uczeń zdolny, nie mający większych problemów z przyswajaniem wiedzy, z reguły chętnie podejmuje wszelkie działania wiedząc, że prawdopodobnie i tak będą zakończone sukcesem, o tyle uczeń słabszy zawsze stara się pozostawać "w cieniu", obawiając się ujawnienia swoich słabości.

Jedną z technik mogących w znacznej mierze przyczynić się do rozbudzenia w uczniu słabszym chęci do zdobywania wiedzy są prace projektowe. Praca nad materiałami pozostającymi w sferze zainteresowań dzieci może być niezwykle motywująca. Pracując nad projektem uczeń ma możliwość podejmowania swobodnych wyborów i decyzji. Uczniowie o różnorodnych możliwościach i zdolnościach współpracują tworząc wspólne końcowe dzieło. W tym momencie różnice pomiędzy nimi zacierają się.

Praca projektowa jest odskocznią od najczęściej stosowanych metod pracy na lekcjach. Daje możliwość połączenia procesu nauczania ze świetną zabawą. Czy może być coś co bardziej zmotywuje ucznia? Widząc, że gromadząc materiały do swojej pracy, komponując jej kształt czy współpracując z kolegami można jednocześnie dobrze się bawić, uczeń prawdopodobnie chętnie przystąpi do działania. Co więcej, będzie mieć możliwość wykorzystania wszelkich umiejętności i zdolności np. plastycznych czy organizacyjnych.

W pracy projektowej najważniejsze dla ucznia jest z reguły osiągnięcie zamierzonego celu, którym w tym przypadku będzie ukończenie plakatu, tabeli, mapy itp. Oznacza to, że jego wysiłki skierowane będą na zebranie wszelkich materiałów i wykorzystanie całej swojej wiedzy, tak aby praca wypadła jak najlepiej. Wynikającą z tego korzyścią będzie niewątpliwie utrwalanie posiadanych już wiadomości i zdobywanie nowych. Ważne jest, aby nauczyciel kontrolując pracę uczniów, dawał im dużą swobodę w komponowaniu własnej pracy. To prawdopodobnie utwierdzi uczniów w przekonaniu, że ich praca jest doceniana i przyczyni się do wzrostu ich samooceny. Poczucie własnej wartości z pewnością wzmocni motywację do dalszej pracy.

Praca projektowa wiąże się z nałożeniem na ucznia pewnej odpowiedzialności, w szczególności, gdy jest to praca zespołowa. Uczniowie mogą sami zdecydować jakie zadania należy przydzielić poszczególnym członkom grupy. Poczucie, iż jest się obdarzonym zaufaniem przez resztę zespołu będzie kolejnym czynnikiem motywującym do działania.

W procesie nauczania języka obcego częstym problemem jest strach ucznia przed popełnieniem błędu. Praca nad projektem, a więc tematem, który go w szczególności interesuje, daje mu nie tylko możliwość przełamania obaw przed formułowaniem wypowiedzi w języku obcym, ale również poszerza jego horyzonty i rozwija wiedzę ogólną w różnych dziedzinach.
mgr Bogusława Denys
 

Opracowanie: Bogusława Denys

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1482


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.33



Ilość głosów: 3